Resultat: Vilken/Vilka Browsers använder ni? (Flerval)
AOL Desktop
0%
0 röster
Amaya
0%
0 röster
Arora
0%
0 röster
BumperCar
0%
0 röster
Camino
1,06%
4 röster
ELinks
0%
0 röster
Epiphany
0,27%
1 röster
Flock
0,80%
3 röster
Galeon
0%
0 röster
ICab
0,27%
1 röster
Internet Explorer
9,04%
34 röster
Konqueror
0,27%
1 röster
Links
0%
0 röster
Lobo
0%
0 röster
Lynx
0,80%
3 röster
Madfox
0%
0 röster
Mozilla Firefox
68,35%
257 röster
Netscape
0,27%
1 röster
Omniweb
0,53%
2 röster
Opera
10,37%
39 röster
Safari
40,43%
152 röster
Seamonkey
0,27%
1 röster
Shiira
0,53%
2 röster
Sunrise
0%
0 röster
Google Chrome
6,38%
24 röster
2011-03-13, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter
Hej!

Jag har varit kär i Firefox i många år, tills jag hittade google Chrome. Chrome har nu ersatt Firefox under en lång tid, jag trodde aldrig det skulle hända.

I alla fall, nu har jag hittat en sak som Safari är bättre på än vad Google Chrome är, nämnligen att hantera sidor med många bilder. Google Chrome blir segt som fasen medans Safari hanterar det med lätta!

Det som stör mig är att varenda gång (v.a.r.e.n.d.a) jag startar safari så låter min dator som att den tänker, och tänker, och tänker, och tänker och det tar fan aldrig slut. Det där tänkandet från datorn tar slut så fort jag avslutar Safari.

Jag kollar i aktivitetshanteraren och ser att den inte alls tänker, den gör inte speciellt mycket förutom att dra 200MB ram vid start.
Men hur fan får jag tyst på skiten? Jag kan tänka mig använda Safari, och blir tvungen att göra det, men jag vill bara få datorn att sluta låta som att den tänker och tänker och tänker när den inte alls gör det.

Någon mer som känner igen sig? Kan någon kanske vara snäll att starta upp safari för o se om eran dator också börjar låta litegrann?

Vet inte om du har en Windows-dator eller en Mac eller hur kraftfull din dator är, men jag har i alla fall aldrig upplevt något liknande det du beskriver med Safari. Måste ju vara nåt knas med antingen din dator eller din Safari-installation på nåt sätt.

Jag kört Windows-datorer i ca 15 år innan jag skaffade min första Mac sommaren 2009, en MacBook Pro 15".

Körde väldigt länge Firefox på mina tidigare datorer och trivdes bra med det, men testade även Safari på en kamrats inrådan, och hade väl inga problem med det och det funkade bra men fortsatte ändå mest med Firefox av gammal vana.

Men, så tänkte jag som så när jag skaffade min MBP att det kanske skulle vara smart att hålla sig till en webbläsare som utvecklats av samma företag som utvecklat både hårdvaran och operativsystemet, för det borde då vara störst chans att det skulle vara bäst optimerat att jobba tillsammans. Så fick det blir och jag har nu bara FF som reserv till de enstaka gånger någon sida inte funkar riktigt på Safari av någon anledning.

Det jag upptäckte vara att Safari var klart snabbare än FF och verkade dra mindre resurser.

För mig så startar Safari på ett ögonblick, ca 0,5-2 sekunder så har jag min startsida framme, har ca 13-14 MBit/s bredband hemma. Drar normalt väldigt lite resurser från datorn. Det låter inte ett skit mer om datorn för att jag startar Safari, knäpptyst i princip. Processorn ligger på ca 40-45 grader och fläktarna på 1900-2000 rpm när jag surfar med Safari och min MBP klarar 6-7 timmars surfande på en enda laddning.

FF har ju en fördel i att den har en massa tillägg (plug ins) som man kan ladda in, men det finns faktiskt en hel del även till Safari så det är inte så mycket man verkligen saknar.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2011-03-13 kl. 07:43.
Citera
2011-03-13, 07:57
Medlem
Sweetiepies avatar
Jag kör Firefox och Chrome.

Jag har vid varje ny stor uppdatering "försökt" köra Safari ett tag men måste tyvärr återgå pga Safari's brister.

En mycket liten men ändå en dealbreaker är att jag inte kan växla tabbar genom att trycka CMD+4 för att hoppa till tabb 4... som man kan i de flesta OS X program inklusive Firefox, Google Chrome, Adium. I Safari är som jag förstått tänkt att man ska "klicka" på flikarna eller trycka kommandot för att växla tabbar och växla sig fram mellan tabbarna (klicka 3 gånger för hoppa fram 3 tabbar). Jag har ofta många tabbar, föredrar blixtsnabbt arbete/surf så detta blir således en dealbreaker.

Safari har inte separat interface och renderingsmotor, vilket gör att när en stor sida laddas segt så stannar även interfacet och det tar inte 1ms att öppna en ny tabb utan det kan bli fördröjning då interfacet fryser. Många har och kommer påpeka att detta är struntprat och ljug, men hör och häpna, i nya Safari för OS X Lion så har dom åtgärdat detta, dvs delat på interfacet och resten för att skapa en mer flytande känsla. På min nått år gamla MacBook Pro är det faktiskt störande när interfacet inte alltid reagerar när många sidor är öppna/öppnas.
Citera
2011-03-13, 15:34
Medlem
Citat:
Hej!
Det som stör mig är att varenda gång (v.a.r.e.n.d.a) jag startar safari så låter min dator som att den tänker, och tänker, och tänker, och tänker och det tar fan aldrig slut. Det där tänkandet från datorn tar slut så fort jag avslutar Safari.

Samma sak för mig. När jag startar Safari jobbar hårddisken non-stop tills jag avslutar programmet. Jag har ingen aning vad det beror på men det är den enda anledningen till att jag i princip aldrig använder Safari. Jag har en ett år gammal iMac så min dator är knappast för slö för att kunna köra en simpel webläsare.

Man ska inte behöva lägga ut massa pengar på en SSD för att kunna surfa på nätet på ett behagligt sätt. För min del är det mer ett irritationsmoment och vetskapen om att Safari kommer att ligga och jobba lika mycket mot en SSD disk räcker. Det finns bra webläsare som fungerar som dom ska, så varför använda en som inte fungerar.
Citera
2011-03-13, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vet inte om du har en Windows-dator eller en Mac eller hur kraftfull din dator är, men jag har i alla fall aldrig upplevt något liknande det du beskriver med Safari. Måste ju vara nåt knas med antingen din dator eller din Safari-installation på nåt sätt.

Jag kört Windows-datorer i ca 15 år innan jag skaffade min första Mac sommaren 2009, en MacBook Pro 15".

Körde väldigt länge Firefox på mina tidigare datorer och trivdes bra med det, men testade även Safari på en kamrats inrådan, och hade väl inga problem med det och det funkade bra men fortsatte ändå mest med Firefox av gammal vana.

Men, så tänkte jag som så när jag skaffade min MBP att det kanske skulle vara smart att hålla sig till en webbläsare som utvecklats av samma företag som utvecklat både hårdvaran och operativsystemet, för det borde då vara störst chans att det skulle vara bäst optimerat att jobba tillsammans. Så fick det blir och jag har nu bara FF som reserv till de enstaka gånger någon sida inte funkar riktigt på Safari av någon anledning.

Det jag upptäckte vara att Safari var klart snabbare än FF och verkade dra mindre resurser.

För mig så startar Safari på ett ögonblick, ca 0,5-2 sekunder så har jag min startsida framme, har ca 13-14 MBit/s bredband hemma. Drar normalt väldigt lite resurser från datorn. Det låter inte ett skit mer om datorn för att jag startar Safari, knäpptyst i princip. Processorn ligger på ca 40-45 grader och fläktarna på 1900-2000 rpm när jag surfar med Safari och min MBP klarar 6-7 timmars surfande på en enda laddning.

FF har ju en fördel i att den har en massa tillägg (plug ins) som man kan ladda in, men det finns faktiskt en hel del även till Safari så det är inte så mycket man verkligen saknar.

Hej!
Vi är nog väldigt lika, jag körde PC med windows i 14 år innan jag bytte till mac.
Nu sitter jag på en macbook pro med Snow leopard. Safari fungerar klockrent, har absolut inga problem med själva programmet. Det är just det att den får hårdisken att låta även fast den inte anstränger sig eller drar några resurser.

Detta händer absolut enbart med Safari och ingenting annat, därför tror jag inte det är något fel med min dator men med installationen av Safari. Jag ska försöka göra en total ominstallation av Safari för att se om det blir bättre. Jag kör vanligtvis google Chrome som jag verkligen gillar, men just nu är den för seg för mitt ändamål och där har jag märkt att Safari klarar av det jag vill göra utan några som helst problem.

Dr Tinnitus

Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Samma sak för mig. När jag startar Safari jobbar hårddisken non-stop tills jag avslutar programmet. Jag har ingen aning vad det beror på men det är den enda anledningen till att jag i princip aldrig använder Safari. Jag har en ett år gammal iMac så min dator är knappast för slö för att kunna köra en simpel webläsare.

Man ska inte behöva lägga ut massa pengar på en SSD för att kunna surfa på nätet på ett behagligt sätt. För min del är det mer ett irritationsmoment och vetskapen om att Safari kommer att ligga och jobba lika mycket mot en SSD disk räcker. Det finns bra webläsare som fungerar som dom ska, så varför använda en som inte fungerar.

Vad bra, då är jag iaf inte ensam! Precis, även fast man har en SSD så skulle det i mitt fall fortsätta hända, men att jag inte skulle höra det. Jag måste luska ut vad det är som får den att skriva och läsa till hårdisken konstant även fast den inte gör något. Den tar ju inte ens upp processorkraft, så förstår inte varför den ska skriva o läsa till hårdisken konstant. Någonting är fel, ska testa en ominstallation av safari nu! Återkommer!
Citera
2011-03-13, 17:36
Bannlyst
Update: Nu fungerar det, hittills.
Jag avinstallerade Safari med programmet appcleaner. Sedan laddade jag ner safari igen och installerade, startade om datorn. När jag startar safari så låter den precis som vanligt, men jag lät den vara en stund och den slutade efter cirka en minut.

Får se om det håller i sig!
Citera
2011-03-13, 17:49
Medlem
Schlaktads avatar
Ganska okunnigt att sitta och säga att Firefox är bästa.
Citera
2011-03-13, 18:13
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktad
Ganska okunnigt att sitta och säga att Firefox är bästa.

Ganska idiotiskt att inte ge några argument varför det är okunnigt.

OnT: Jag kör Chrome, körde Safari i början men bytte ganska snabbt. Körde alltid Firefox under tiden jag använde Windows, tills Chrome kom. Tyckte det var/är asnajs att kunna googla direkt i adressraden. Chrome må inte vara den bästa browsern kanske, men jag är nöjd och tänker inte gå igenom ett byte såvida det inte kommer nåt väldigt fiffigt i någon annan browser
Citera
2011-03-13, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lethas

OnT: Jag kör Chrome, körde Safari i början men bytte ganska snabbt. Körde alltid Firefox under tiden jag använde Windows, tills Chrome kom. Tyckte det var/är asnajs att kunna googla direkt i adressraden. Chrome må inte vara den bästa browsern kanske, men jag är nöjd och tänker inte gå igenom ett byte såvida det inte kommer nåt väldigt fiffigt i någon annan browser

Jag kan inte längre googla direkt i adressfältet, vet du vad som kan ha hänt och hur jag kanske kan fixa det? När jag trycker på tab så tabbar den ner till nästa fält, istället för att aktivera google!
Citera
2011-03-13, 18:19
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Jag kan inte längre googla direkt i adressfältet, vet du vad som kan ha hänt och hur jag kanske kan fixa det? När jag trycker på tab så tabbar den ner till nästa fält, istället för att aktivera google!

Eh, ska du bara googla är det väl bara att skriva något och trycka på enter? Typ, "Hej kan jag googla detta?".

För övrigt så är Instant ganska trevligt att slå igång med.
Citera
2011-03-13, 18:32
Medlem
Qawseds avatar
Citat:

Nog för att Chrome är skönare än Firefox, men att googla direkt via adressfältet har fungerat sen vad, Firefox 1.0?
Citera
2011-03-13, 18:38
Bannlyst
Citat:
Eh, ska du bara googla är det väl bara att skriva något och trycka på enter? Typ, "Hej kan jag googla detta?".

För övrigt så är Instant ganska trevligt att slå igång med.

Jo men sen ska det vara så att om du besöker sidor som har en "search bar", som t.e.x subscene.com eller thepiratebay.com där du kan söka efter undertexter eller filmer/spel bl.a, ja skriver du då in subscene.com i adressfältet och trycker på TAB så ska du kunna söka efter undertexter direkt i adressfältet.
Eller om du har skrivit in thepiratebay.com och trycker på tab så kan du söka direkt i adressfältet det du är ute efter.

Det är den funktionen jag har råkat bli av med på något sätt!
Citera
2011-03-20, 23:50
Medlem
Schlaktads avatar
Citat:

Gav inga argument - för det behövs inte. En seriös datoranvändare sitter inte och daltar på firefox och google chrome för att; Firefox är en spamm-ätare som jag kallar det, gillar virus. Och chrome detsamma.
Dessutom tar google chrome så mycket information så det är ofattbart. Opera är ett stort tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in