2009-05-05, 15:47
Bannlyst
Jag har tänkt på det här ett tag, när det snackas om gäng hit och dit, vad är ett gäng?

Jag vet att folk anser mig och mina polare vara ett "gäng" för vi beckar lite och härjar runt på helgerna, som massor av andra 'ungdomar' mellan 18-23år, men inte fan gör det oss till ett gäng?

Vi är bara ett gäng polare som gör det vi har gjort sen vi var mindre, vi skulle aldrig kalla oss för ett gäng, vilket får mig att bli mycket kritisk när jag läser om "gäng" i tidningar, är det egentligen bara ett vanligt kompis-gäng det handlar om då?

När jag läser om "gängbråk" i tidningarna tänker jag mig mest att det är 2 olika kompiskretsar som har börjat beefa pga droger eller att nån slog ner någon, men det gör det väl inte till "gängbråk" för det?

För att vara ett gäng måste man inte t.ex kalla sig något då, ha speciella kläder och sånt?

Och vem är inte med i ett kompis-gäng, det är ju alla på jordens yta! (Om man nu inte har några kompisar alls, men som tur var är det nog inte så många!)

Så, hur ligger det egentligen till med gäng-definitioner, vad är din definition av ett gäng?
Citera
2009-05-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
Jag har tänkt på det här ett tag, när det snackas om gäng hit och dit, vad är ett gäng?

Jag vet att folk anser mig och mina polare vara ett "gäng" för vi beckar lite och härjar runt på helgerna, som massor av andra 'ungdomar' mellan 18-23år, men inte fan gör det oss till ett gäng?

Vi är bara ett gäng polare som gör det vi har gjort sen vi var mindre, vi skulle aldrig kalla oss för ett gäng, vilket får mig att bli mycket kritisk när jag läser om "gäng" i tidningar, är det egentligen bara ett vanligt kompis-gäng det handlar om då?

När jag läser om "gängbråk" i tidningarna tänker jag mig mest att det är 2 olika kompiskretsar som har börjat beefa pga droger eller att nån slog ner någon, men det gör det väl inte till "gängbråk" för det?

För att vara ett gäng måste man inte t.ex kalla sig något då, ha speciella kläder och sånt?

Och vem är inte med i ett kompis-gäng, det är ju alla på jordens yta! (Om man nu inte har några kompisar alls, men som tur var är det nog inte så många!)

Så, hur ligger det egentligen till med gäng-definitioner, vad är din definition av ett gäng?

lägg ner nu innan ja ger dig en örfil
Citera
2009-05-05, 15:55
Medlem
moliss avatar
När jag hör ordet gäng så tänker jag på typ Hells Angels eller liknande. Inte något "ungdomsgäng"
Citera
2009-05-05, 15:55
Medlem
platyzmas avatar
För mig är definitionen direkt när man går från anarkistiska "petty-crimegäng" till gäng av människor där det faktiskt finns en ordergång. DVS nån/några är faktisk CHEF och andra i gänget lyssnar iaf oftast på denna Chefs order. Då går kriminalitet från nåt störande och i undantagsfall farligt till nåt extremt störande och ganska ofta farligt.

Antal medlemmar (säg ca 5 till ca 5000), hur man är sammankopplade (språk, kultur, släkt, ingifta, uppväxta i samma hood, delar samma politiska åskådning etc. etc. etc.), huruvida man vill skylta med sin gängtillhörighet (tishor, bandanas, åka båge, tatueringar etc. etc. etc.) och allt annat som har med gängvärlden att göra varierar givetvis enormt.

Att gemene man och media benämner drog/pengabråk mellan kriminella kompisgäng som mafiabrott är ju självklart för att mafia/gängbrott till 90% handlar om bråk om droger/pengar/makt/prestige.
Citera
2009-05-05, 15:56
Bannlyst
"Gäng är en grupp människor som delar en gemensam identitet, även om den identiteten ibland inte är mer än själva associationen till varandra. Ett gäng kan bestå av en politisk, etnisk eller annan sorts gemenskap, såsom ett fotbollslag. Ordet gäng har ofta fått en negativ eller på annat vis laddad betydelse, då det numera ofta syftar på kriminella gäng.

Kriminella gäng

Kriminella gäng är en form av gäng där medlemmar är kända för att utföra kriminella handlingar. I Sverige brukar Hells Angels, Fucked for life och O.G tas som exempel för kriminella gäng."

Jag kanske borde starta en tråd om vad som gör Kaviar till Kaviar?
Citera
2009-05-05, 16:07
Medlem
alpha-betas avatar
Ett gäng är ett X antal personer som som betecknas som losers av oss andra. Grus i sandlådan, blå leksaksbrandbil, mobbning, fördröjd målbrott, allt detta har gängmedlemmar varit med om. Detta gör att de söker sig till likasinnade för att kunna tillsammans förtränga sitt liv som tonårsnörd. Anabola är frekvent förekommande, så att de ska kunna ge igen för alla de gångar som de fick kallingarna uppdragna så att pungkulorna blev lila. Gängmedlemmar förekommer frekvnent i olika neandertalaraktiviter som slagsmål, rån av mindreåriga etc etc.
Citera
2009-05-05, 17:58
Medlem
puckels avatar
Citat:

...Vi är bara ett gäng polare som gör det vi har gjort sen vi var mindre, vi skulle aldrig kalla oss för ett gäng, vilket får mig att bli mycket kritisk när jag läser om "gäng" i tidningar, är det egentligen bara ett vanligt kompis-gäng det handlar om då?...

Lite motsägelsefullt, inte sant?
Citera
2009-05-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av same.9

Väl talat
Citera
2009-05-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av same.9
hahahahhaha

ett "ungdomsgäng" som bråkar är bara små 17 åringar som springer i 20 manna mobbar... jiddrar ort mot ort... inte fan beefar folk om droger och tar me sig 20 polare för ett gatuslagsmål...
Citera
2009-05-05, 20:44
Medlem
Marmoths avatar
"beckar"? "beefa"? Är det vanligt mål bland ungdomar eller gängslang?
Citera
2009-05-05, 22:50
Medlem
AnonymousUser2Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
"beckar"? "beefa"? Är det vanligt mål bland ungdomar eller gängslang?

Det ska nog stå "beckna"
Citera
2009-05-05, 22:58
Bannlyst
Citat:

Gäng är ofta synonymt med organiserad brottslighet på lägre eller högre nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in