2009-05-05, 13:05
Medlem
Jean Claudes avatar
Vet inte om jag frågat detta förut men jag hittar det inte när jag söker så:

Hyresvärden, eller rättare sagt fastighetsägarna vill sälja huset i vilket jag hyr en av tre lägenheter. Jag har i slutet av maj bott här ett år men anser mig ha besittningsrätt som ger mig rätt att av hyresvärden bli erbjuden en likvärdig bostad (vad nu det egentligen betyder).

Hyresvärden ringer och vill komma hit för att få mig att skriva på en uppsägning vilket jag meddelar att jag inte gör.

Om det nu är så att jag inte har rätt att bli erbjuden en likvärdig bostad så borde jag åtminstone kunna förhandla fram en längre uppsägningstid så att jag kan hitta något här i trakten (det är svårt då det är ont om hyresbostäder) och samtidigt få en eller flera hyresfria månader under tiden. Jag har trots allt stått för uppvärmning av hela huset (vedeldning) samt att elen är fuskdragen från en undermätare vilken är kopplad efter min mätare till källare, tvättstuga etc. Jag har haft mycket höga elräkningar.

Vad är era erfarenheter och lag-kunskaper gällande detta, vad kan jag kräva och vad kan vara rimligt att förhandla fram?

Tar tacksamt emot information!
Citera
2009-05-05, 13:12
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude

Hyresvärden, eller rättare sagt fastighetsägarna vill sälja huset i vilket jag hyr en av tre lägenheter. Jag har i slutet av maj bott här ett år men anser mig ha besittningsrätt som ger mig rätt att av hyresvärden bli erbjuden en likvärdig bostad (vad nu det egentligen betyder).

Hyresvärden ringer och vill komma hit för att få mig att skriva på en uppsägning vilket jag meddelar att jag inte gör.

Om det nu är så att jag inte har rätt att bli erbjuden en likvärdig bostad så borde jag åtminstone kunna förhandla fram en längre uppsägningstid så att jag kan hitta något här i trakten (det är svårt då det är ont om hyresbostäder) och samtidigt få en eller flera hyresfria månader under tiden. Jag har trots allt stått för uppvärmning av hela huset (vedeldning) samt att elen är fuskdragen från en undermätare vilken är kopplad efter min mätare till källare, tvättstuga etc. Jag har haft mycket höga elräkningar.

Vad är era erfarenheter och lag-kunskaper gällande detta, vad kan jag kräva och vad kan vara rimligt att förhandla fram?

Är det fråga om en privatbostad?

Ja..i sådana fall har du inte ett skit att säga till om.

Men om det är fråga om en näringsfastighet kan saken se lite
annorlunda ut.

Vem bor i de andra två lägenheterna?
Citera
2009-05-05, 15:40
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Är det fråga om en privatbostad?

Ja..i sådana fall har du inte ett skit att säga till om.

Men om det är fråga om en näringsfastighet kan saken se lite
annorlunda ut.

Vem bor i de andra två lägenheterna?

Om det är privatbostad vet jag inte.. menar du om hyresvärden hyr ut sin egen bostad? I så fall nej, då är det inte någon privatbostad. Det har varit en hyresfastighet i minst 50 år tillbaka i tiden om det hjälper.

I en lägenhet bor en student och den tredje står tom.

Jag glömde skriva att jag nyss fått reda på att fastigheten är utdömd och får inte hyras ut. Den har varit det i flera år och det antar jag inte gagnar mig i avseendet att få bo kvar men det vill jag inte heller.

Däremot kanske jag kan ha vissa rättigheter pga av detta? Eller på något sätt begära ersättning grundat på detta?

Jag är dock inte ute efter pengar utan vill endast ha en bostad i det område jag kommit att trivas i.
Citera
2009-05-05, 23:35
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag vet inte om du redan läst på den här hemsidan men här står allt om Hyreslagen och kanske det står något om detta där

http://www.lokaljuridik.se/hyreslagen.htm
Citera
2009-05-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude

Se 12:3-8 Jordabalken om uppsägning. Du har en hyreslägenhet och då är det detta som gäller. Min gamla professor i hyresrätt kom jag ihåg nämnde att hyresvärden kan bli skyldig att ordna med en likartad lägenhet i vissa fall. Men minns inget av att det skulle vara aktuellt i ett sådant här fall.

Du måste faktiskt beakta att detta är din hyresvärds egendom. Du har tre månaders uppsägningstid om du har bott där minst tre månader och inget annat är avtalat, se 12:4 Jordabalken.

Du får bita i det sura äpplet som många andra människor fått göra i sitt liv. Tyvärr är en del av oss inte så pass rika att vi äger våra fastigheter, och då följer per automatik sämre rättigheter.

Självklart har han rätt att sälja sin egen fastighet. Du får tyvärr faktiskt flytta annars kan du bli avhyst. Livet är surt ibland.
Citera
2009-05-06, 00:51
Medlem
Snillen spekulerar i den här tråden eller? Varför inte bistå med ett korrekt svar istället, eller i vart fall användbara länkar? Proximus ger ju det mest inkompletta och halvdassiga svaret av alla. Vi får hoppas att "din gamle professor i hyresrätt" inte undervisade dig på någon av juridikutbildning...

http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/top40/top40MainPage?ViewMode=0&orgId=# guidar dig vidare.

/J
Citera
2009-05-06, 05:21
Medlem
Jean Claudes avatar
Jag tackar för länkarna och tipsen, mycket bra information!

Självklart får fastighetsägaren sälja sin fastighet, det har jag inte sagt något om, dock följer hyreskontraktet med vid försäljning om jag förstått det rätt... Sen vet jag inte om det följer sämre rättigheter vid ett hyreskontrakt till skillnad mot att vara ägare av en fastighet men det är en annan sak.

Som väl är verkar jag ha mycket fördelar på min sida i gällande ärende och är mycket tacksam för att ha fått den informationen!

Jag kan även läsa mig till att jag kan få rätt till ersättning i form av hyresreducering retroaktivt pga den mycket undermåliga skötseln (rent ut sagt obefintliga) av bostaden, fuskdragningar av el från min elmätare (med undermätare vilken inte avräknas i hyra eller på annat sätt), uppvärmning av hela huset på min bekostnad samt mycket undermålig boendestandard (vilken skulle förbättrats direkt efter inflyttning).

Nu är jag ju som sagt inte ute efter ersättning i form av pengar i första hand utan vill endast att hyresvärden kan vara lite schysst och lägga ner lite energi för att hitta en någorlunda likvärdig bostad här i trakten åt mig. De ordnade en åt grannen i huset bredvid direkt och hon bor ändå i en enfamiljsfastighet (hyres) och har således inte besittningsrätt men den bostaden är i bättre skick och kan säljas lättare... min teori.

Det borde dock inte vara omöjligt att jag bör få någon hyresfri månad samt en uppsägning på speciellt avtal där jag kan säga upp lägenheten med högst en månads verkan och hyresvärden med minst 6 månaders verkan.

Annars får det lov att bli hyresnämnden och jag känner mig tämligen säker på att jag kommer att gå som "vinnare" ur den situationen. Trist om det ska behöva gå så långt men jag tänker inte bara ge upp.

Kort sagt, blir jag erbjuden en likvärdig bostad och helst här i trakten så tar jag den utan gnäll och naturligtvis tänker jag framföra detta till hyresvärden innan jag gör något åt det. Det sistnämnda borde ju ändå vara mest lockande för hyresvärden.
Citera
2009-05-06, 11:11
Medlem
Avantasias avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=900592
Citera
2009-05-06, 11:35
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
https://www.flashback.org/showthread.php?t=900592

Ups, sorry för dubblettpostning. Och tack för att du hittade den gamla tråden.

Jag fortsätter dock gärna i denna, den gamla kan tas bort eftersom jag sugit åt mig av den informationen.

Har kollat hyresnämndens sida och det verkar som sagt som att jag sitter säkert där jag sitter. Jag har dock lagt fram förslag till hyresvärden om att jag får förlängd uppsägning men om jag hittar något tidigare så kan jag flytta på en gång samt att jag får någon månads hyresfri månad pga att jag betalat alldeles för mycket.

Fortsätt gärna att fylla på med era kunskaper, jag är mycket tacksam!
Citera
2009-05-06, 17:32
Medlem
knostos avatar
Hyresfria månader och annat är för dig ointressant, säg att du får bo kvar under sommaren utan kostnad och sedan åker ut. Hur hjälper det dig? Du blir utan bostad! Din hyresvärd har ingen rätt att säga upp dig som jag ser det, så varför ens erbjuda detta?

Skriv inte under något, ta tillbaks alla erbjudanden du gett hyresvärden och tänk igenom vad du behöver! Du har allt på din sida just nu och alla eftergifter är avsteg från vad du har idag. Tänk att du sitter i en förhandling där du förhandlar om hur mycket någon skall få av dig utan att du får något tillbaks så förstår du min syn på detta.
Citera
2009-05-07, 08:41
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knosto
Hyresfria månader och annat är för dig ointressant, säg att du får bo kvar under sommaren utan kostnad och sedan åker ut. Hur hjälper det dig? Du blir utan bostad! Din hyresvärd har ingen rätt att säga upp dig som jag ser det, så varför ens erbjuda detta?

Skriv inte under något, ta tillbaks alla erbjudanden du gett hyresvärden och tänk igenom vad du behöver! Du har allt på din sida just nu och alla eftergifter är avsteg från vad du har idag. Tänk att du sitter i en förhandling där du förhandlar om hur mycket någon skall få av dig utan att du får något tillbaks så förstår du min syn på detta.

Nja, det är av visst intresse eftersom jag troligen kommer att flytta ändå. Det jag vill är att få tillräcklig tid på mig att hitta något liknande eller åtminstone något här i trakten. Och minst 6 månaders uppsägningstid kommer jag att föreslå, förmodligen 9 månader då jag fått den rekommendationen av hyresgästföreningen och hyresnämnden. Jag kan även kräva ersättning för undermåligt underhåll (obefintligt, därav beslut om avflyttning).

Jag har bestämt sagt ifrån om att skriva på någon uppsägning och kommer heller ej att skriva på en sådan. Däremot kommer jag att skriva ut ett separat avtal och skicka det till hyresvärden (också det enligt rekommendation från hyresnämnden) där jag kommer skriva ner mina krav och lämna plats för hyresvärds och min namnteckning.

Jag riskerar att få flytta om huset säljs då andra regler gäller eftersom den nya köparen högst troligt kommer att riva huset och bygga nytt. Nu har jag hittat ett par ställen som jag ska titta på som förvisso inte ligger i den direkta närheten men dock bra till och då skadar det ju inte att bo sista tiden gratis.

Jag har ännu inte bestämt mig men gör det under dagen. Hyresvärden är dock en envis jävel som jag börjar reta mig på kraftigt, han kommer och ringer på, vill komma in så att jag kan skriva på uppsägningen trots att jag talar om för denne att jag absolut inte kommer att skriva på. Antingen är han totalt blåst och förstår således inte att jag inte vill skriva på eller så försöker han och hoppas på att jag ska ge upp... Nåväl. Det ligger nära till hands att anmäla hyresvärden för uthyrning av utdömd bostad, obefintligt underhåll trots stort antal påstötningar, fuskdragningar av el samt att jag fått betala för uppvärmning av hela fastigheten och eventuellt något mer.

Hade hoppats på att detta kunde lösas utan bråk men nu är jag trött på hyresvärden och dennes metoder så nu tänker jag bråka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in