Citat:
Ursprungligen postat av knosto
Hyresfria månader och annat är för dig ointressant, säg att du får bo kvar under sommaren utan kostnad och sedan åker ut. Hur hjälper det dig? Du blir utan bostad! Din hyresvärd har ingen rätt att säga upp dig som jag ser det, så varför ens erbjuda detta?
Skriv inte under något, ta tillbaks alla erbjudanden du gett hyresvärden och tänk igenom vad du behöver! Du har allt på din sida just nu och alla eftergifter är avsteg från vad du har idag. Tänk att du sitter i en förhandling där du förhandlar om hur mycket någon skall få av dig utan att du får något tillbaks så förstår du min syn på detta.
Nja, det är av visst intresse eftersom jag troligen kommer att flytta ändå. Det jag vill är att få tillräcklig tid på mig att hitta något liknande eller åtminstone något här i trakten. Och minst 6 månaders uppsägningstid kommer jag att föreslå, förmodligen 9 månader då jag fått den rekommendationen av hyresgästföreningen och hyresnämnden. Jag kan även kräva ersättning för undermåligt underhåll (obefintligt, därav beslut om avflyttning).
Jag har bestämt sagt ifrån om att skriva på någon uppsägning och kommer heller ej att skriva på en sådan. Däremot kommer jag att skriva ut ett separat avtal och skicka det till hyresvärden (också det enligt rekommendation från hyresnämnden) där jag kommer skriva ner mina krav och lämna plats för hyresvärds och min namnteckning.
Jag riskerar att få flytta om huset säljs då andra regler gäller eftersom den nya köparen högst troligt kommer att riva huset och bygga nytt. Nu har jag hittat ett par ställen som jag ska titta på som förvisso inte ligger i den direkta närheten men dock bra till och då skadar det ju inte att bo sista tiden gratis.
Jag har ännu inte bestämt mig men gör det under dagen. Hyresvärden är dock en envis jävel som jag börjar reta mig på kraftigt, han kommer och ringer på, vill komma in så att jag kan skriva på uppsägningen trots att jag talar om för denne att jag absolut inte kommer att skriva på. Antingen är han totalt blåst och förstår således inte att jag inte vill skriva på eller så försöker han och hoppas på att jag ska ge upp... Nåväl. Det ligger nära till hands att anmäla hyresvärden för uthyrning av utdömd bostad, obefintligt underhåll trots stort antal påstötningar, fuskdragningar av el samt att jag fått betala för uppvärmning av hela fastigheten och eventuellt något mer.
Hade hoppats på att detta kunde lösas utan bråk men nu är jag trött på hyresvärden och dennes metoder så nu tänker jag bråka.