2009-05-05, 01:06
Medlem
Halloj kära FBare.

Jag har ett litet problem som rör mina bröst!
Javisst!

Jag lider av fenomenet 'chipps-tuttar' som mina polare har valt att kalla det. Med andra ord mina bröst så att säga 'sticker' ut?(nej det är inte muskler) Ungefär som brösten på tjejerna skulle ha när de gick på mellanstadiet

Jag är långt ifrån överviktig, inte speciellt mycket fett överhuvudtaget på kroppen, väger 65kg, 175cm. Har idrottat mycket i mina yngre dagar men har blivit mindre fysisk aktivitet de senaste tre åren p.g.a studier, spelande och supande. Går på gym 2-3 gånger i veckan och försöker träna allt från topp till tå. Har dock börjat träna lite mer bänk och andra bröst relaterade redskap för att råda bot på detta.

Nu till frågan.

Är det någon som har/haft samma 'problem'?
Hur/vad träna ni, eller åt något speciellt?
Vill gärna ha tips på vad för träning jag ska använda mig av.

O.B.S är inte intresserad av att skaffa mig något sex-pack, bara bli av med skiten så smidigt som möjligt genom någon form av fysisk aktivitet.

MVH
Citera
2009-05-05, 01:10
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Leeches

Med undantag för att du kanske är genetiskt skapt på det sättet, så tycker jag du kan fortsätta med styrketräning, varvat med lite kondition, samt att se till att äta bra. Varken för mycket eller för lite.
Citera
2009-05-05, 01:45
Medlem
Om det är gyno du har så kanske du behöver operera bort skiten.

mvh
Citera
2009-05-05, 01:54
Medlem
BengtZzs avatar
Det låter som detta:

http://www.cosmetic-md.com/gynecomastia/pseudogynecomastia

Att gå ner i fettvikt hjälper, men det bör finnas en viss fett som inte går att ta bort (om du nu är drabbad av detta) det är vanligare än man tror. Du har antagligen inte medicinsk "korrekt" Gynekomasti då du inte har någon körtelväxt bakom (känn efter en knöl, den bör inte vara större än en silverkula som man kan ha till glass, med andra ord aningen mindre än en ärta). Det man kan göra åt det är helt enkelt fettsugning.
Citera
2009-05-05, 08:17
Medlem
Voltecs avatar
Hej,

har haft samma problem som du i alla dessa år men märkt att sedan jag började köra lite hårdare och striktare bröstövningar så formar sig de bättre.

Känns som om jag inte haft någon muskelmassa som "formar" brösten så de blir fläskigt och sticker ut.

Träna bröst hårt och känn efter ifall du börjar få massa där efter ett tag och kolla ifall det hjälpt.

- Voltec
Citera
2009-05-05, 09:45
Bannlyst
Den mest uppenbara frågan är väl hur gammal du är?
Nu är det iofs 18-års gräns här på sidan men är man 13-17 (skulle jag gissa) finns chans att det är pubertal gynekomasti och då går det med största sannolikhet över efter ett år eller så.
Du kanske vill säga om du är "ung" eller inte?

Är det nu det som BengtZz spekulerar om kan viss viktminskning hjälpa men i regel är det operation som gäller.
Lägg upp en bild vettja..

Skulle tippa att farbror Staten betalar din operation om det skulle behövas.
Citera
2009-05-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
Den mest uppenbara frågan är väl hur gammal du är?
Nu är det iofs 18-års gräns här på sidan men är man 13-17 (skulle jag gissa) finns chans att det är pubertal gynekomasti och då går det med största sannolikhet över efter ett år eller så.
Du kanske vill säga om du är "ung" eller inte?

Jag är 19
Men just den delen kanske har utvecklats väldigt sent?

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det låter som detta:

http://www.cosmetic-md.com/gynecomastia/pseudogynecomastia
Känner ingen knöl. Det du linkade verkar vara något som påminner väldigt starkt om det som jag lider av.

Citat:
Ursprungligen postat av Voltec
Hej,

har haft samma problem som du i alla dessa år men märkt att sedan jag började köra lite hårdare och striktare bröstövningar så formar sig de bättre.

Känns som om jag inte haft någon muskelmassa som "formar" brösten så de blir fläskigt och sticker ut.

Träna bröst hårt och känn efter ifall du börjar få massa där efter ett tag och kolla ifall det hjälpt.

- Voltec
Vad har du gjort för övningar?

Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Med undantag för att du kanske är genetiskt skapt på det sättet, så tycker jag du kan fortsätta med styrketräning, varvat med lite kondition, samt att se till att äta bra. Varken för mycket eller för lite.

Får hoppas att detta är rätta vägen och att det funkar i sinom tid
Citera
2009-05-05, 13:15
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeches
Känner ingen knöl. Det du linkade verkar vara något som påminner väldigt starkt om det som jag lider av.
Om inte att gå ner i vikt och skaffa lite mer muskler hjälper, sinomtid. Så är fettsugning på området det enda du kan göra för att få bot med det. Att gå ner i vikt och skaffa mer bröstmuskler kommer hjälpa en aning, men inte fullt ut. De flesta fall av gynekomasti brukar gå över när puberteten är över. Men absolut alla gör det inte, en tredjedel av alla män drabbas av någon form utav gynekomasti i puberteten.
Citera
2009-05-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Om inte att gå ner i vikt och skaffa lite mer muskler hjälper, sinomtid. Så är fettsugning på området det enda du kan göra för att få bot med det. Att gå ner i vikt och skaffa mer bröstmuskler kommer hjälpa en aning, men inte fullt ut. De flesta fall av gynekomasti brukar gå över när puberteten är över. Men absolut alla gör det inte, en tredjedel av alla män drabbas av någon form utav gynekomasti i puberteten.
Ok, tack. Känner mig lite mer motiverad att fortsätta med all fysisk träning
Citera
2009-05-05, 23:45
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeches
Ok, tack. Känner mig lite mer motiverad att fortsätta med all fysisk träning
Riktigt bra, som sagt, har du tur kan det gå över helt och håller. Högre testosteornproduktion kommer innebära mindre risk för ökad gynekomasti.
Citera
2009-05-06, 08:13
Medlem
Panchreas avatar
Det är antagligen lite gynokomasti. Dock är det inget att göra åt och du kommer inte få någon respons hos sjukvården innan du är 25.

Det är väldigt troligt att det försvinner inom ett år eller så. Om det inte gör det så kan du ju ta och besöka sjukdvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in