2009-05-04, 22:20
Medlem
Nidhoggs avatar
Har en hon-katt på 1 år och 2 månader, som älskar att hoppa runt överallt och springa och jaga saker (skitkul att ligga på duschkabinen). Dock har hon problem med att hon är ganska hårig under fötterna. Detta gör att hon har problem med att springa (sladdar mycket) och gå på vissa underlag (bland annat tvättmaskinen har en liten backe på ena sidan, där kan hon knappt gå utan att ramla ner). Hade inte brytt mig så mycket egentligen, men nu har jag märkt att hon börjat bli lite tveksam till att hoppa upp på sina klätterställningar, något som hon älskade förut, för att hon ganska ofta slirar och därför kommer fel i hoppen. Så nu hoppar hon upp i steg, vilket man märker att hon inte är så sugen på.

Har försökt klippa med en vanlig sax, men det är föga populärt (ändå har hon inget emot att klippa klorna). Finns det nån som har några andra tips på katt-pedikyr?
Citera
2009-05-04, 22:48
Medlem
Eliza CTs avatar
Det kan möjligen inte vara avsaknad av klor som ger sladdar och extrarundor?
Genom alla familjens katter har ingen behövt få pälsen klippt. Den slits ju normal ut skulle jag tro.
Mvh
Citera
2009-05-05, 10:27
Medlem
Torrentes avatar
epilator
Citera
2009-05-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrente
epilator

Hon behöver inte bara vänja sig vid då att klippa håret mellan tårna? Kan ju vara obehagligt i början men ju oftare man gör det lär det ju gå bättre...
Fast det där med avsaknaden av klor låter ju också rimligt.
Citera
2009-05-05, 13:02
Medlem
Min katta har oxå långa hårtofsar under tassarna men tycker hon de är besvärande så får hon allt "gnaga" av dem själv...har aldrig kommit på tanken att klippa bort tofsarna...

Jag har aldrig märkt att hon fått problem med att klättra pga håret..Hennes favvoplats är högst upp i min bokhylla och dit har hon alltid tagit sig via smala hyllplan och aldrig ngnsin har hon vält ner prylarna i bokhyllan...

Hon ramlar däremot ofta av stolarna när hon ligger där och sover

Så jag undrar om det kanske är ngt annat än just tofsarna som är felet. kanske kloklippningen ?? Varför klipper du klorna öht ?
Har du prövat att inte klippa dem och skaffa katten en klösbräda istället så hon kan reglera klorna efter eget "behag" ?
Citera
2009-05-05, 13:53
Medlem
Teacuptoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidhogg
Har en hon-katt på 1 år och 2 månader, som älskar att hoppa runt överallt och springa och jaga saker (skitkul att ligga på duschkabinen). Dock har hon problem med att hon är ganska hårig under fötterna. Detta gör att hon har problem med att springa (sladdar mycket) och gå på vissa underlag (bland annat tvättmaskinen har en liten backe på ena sidan, där kan hon knappt gå utan att ramla ner). Hade inte brytt mig så mycket egentligen, men nu har jag märkt att hon börjat bli lite tveksam till att hoppa upp på sina klätterställningar, något som hon älskade förut, för att hon ganska ofta slirar och därför kommer fel i hoppen. Så nu hoppar hon upp i steg, vilket man märker att hon inte är så sugen på.

Har försökt klippa med en vanlig sax, men det är föga populärt (ändå har hon inget emot att klippa klorna). Finns det nån som har några andra tips på katt-pedikyr?
Tycker du ska ta henne till ett katt-och-hundtrim
Att få hjälp med det kostar nog inte många kronor!
Citera
2009-05-05, 18:58
Medlem
Snurrens avatar
Är det en ragdoll? Dom har rejäla tofsar under tassarna, vi har svårt att klippa klorna för dom skyms bakom allt håret. Men mina katter brukar inte springa så dom slirar, dom är ganska lugna. Men en hårklippningsapparat som man har till människor eller hundar borde funka om dom inte blir rädda för den.
Citera
2009-05-06, 17:50
Medlem
Nidhoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Det kan möjligen inte vara avsaknad av klor som ger sladdar och extrarundor?
Genom alla familjens katter har ingen behövt få pälsen klippt. Den slits ju normal ut skulle jag tro.
Mvh

Ja, alltså, jag klipper ju inte av stora bitar av klorna, bara längst fram, annars får hon så sjukt vassa klor som hon sen använder när hon leker = Aj aj.
Klipper inte ens i närheten av pulpan, så hon kan använda klorna för att klättra etc, så det borde inte vara nått problem. Hon kanske har onormal hårväxt under tassarna? :P

Citat:
Ursprungligen postat av KattbajsLover
Hon behöver inte bara vänja sig vid då att klippa håret mellan tårna? Kan ju vara obehagligt i början men ju oftare man gör det lär det ju gå bättre...
Fast det där med avsaknaden av klor låter ju också rimligt.

Kanske får hålla på och muta henne med godis tills hon lär sig :P
Fast tips på andra metoder vore ju inte fel heller, lite knöligt att komma åt med saxen
Att klippa klorna är inget problem, hon har vant sig och protesterar inte utan ligger lugnt och stilla tills det är klart (om det inte tar för lång tid vill säga), men eftersom jag använder "fel" sax så vill hon inte klippas när jag ska klippa håret. Är väl bara vanesak säkert

Citat:
Ursprungligen postat av Magomago
Min katta har oxå långa hårtofsar under tassarna men tycker hon de är besvärande så får hon allt "gnaga" av dem själv...har aldrig kommit på tanken att klippa bort tofsarna...

Jag har aldrig märkt att hon fått problem med att klättra pga håret..Hennes favvoplats är högst upp i min bokhylla och dit har hon alltid tagit sig via smala hyllplan och aldrig ngnsin har hon vält ner prylarna i bokhyllan...

Hon ramlar däremot ofta av stolarna när hon ligger där och sover

Så jag undrar om det kanske är ngt annat än just tofsarna som är felet. kanske kloklippningen ?? Varför klipper du klorna öht ?
Har du prövat att inte klippa dem och skaffa katten en klösbräda istället så hon kan reglera klorna efter eget "behag" ?

Klättra har hon inget problem med, det är hoppandet och springandet som är mest problem, och eftersom hon är överaktiv blir det lite strul
Klipper klorna för att hon älskar att vässa dom?
Hon har tre klätterställningar som hon klöser på, samt två klösbrädor uplacerade, och en matta som hon, trots att hon inte får, älskar att ligga och klösa på. Så det är nog inget problem.
Hade hon gnagt av håret själv hade jag inte brytt mig, tycker dock synd om henne när hon inte kan gå överallt hon vill och hoppa som vanligt för att hon går på håret och inte trampdynorna, därför vill jag hjälpa henne

Citat:
Ursprungligen postat av Teacuptoy
Tycker du ska ta henne till ett katt-och-hundtrim
Att få hjälp med det kostar nog inte många kronor!

Hmm.. Kanske vore en idé, får kolla om det finns någon i närheten

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Är det en ragdoll? Dom har rejäla tofsar under tassarna, vi har svårt att klippa klorna för dom skyms bakom allt håret. Men mina katter brukar inte springa så dom slirar, dom är ganska lugna. Men en hårklippningsapparat som man har till människor eller hundar borde funka om dom inte blir rädda för den.

Ingen ragdoll, ganska normal blandras. Kanske kunde testa en sådan, vill ju dock inte att hon sprattlar omkring med tassen så jag skär henne i trampdynorna :P
Citera
2009-05-06, 19:28
Medlem
Benzonas avatar
Kan du inte prova med Veet? Det borde vara ganska smärtfritt för katten.
Citera
2009-05-06, 19:37
Medlem
Vad är det för katter folk har som accepterar att få klorna klippta? Hade jag försökt det med mina föräldrars katter hade dagen slutat på sjukhuset

Jag tror för övrigt inte du behöver göra något åt det, men det vore spännande att se en bild på hur håriga en katts tassar måste vara för att komma i vägen.
Citera
2009-05-06, 21:12
Medlem
Snurrens avatar
Det är lätt att klippa klorna på katter om man vänjer dom från det att dom är små. Om jag kommer ihåg det ska jag ta en bild i morgon (vill ha dagsljus) på mina katters maffiga tass-tofsar.

Jag tror inte att man riskerar att skära katten med en hårklippningsapparat, jag hörde om en uppfödare som rakade runt spenarna på sin långhåriga katthona inför en förlossning, faktiskt en ganska god idé tror jag.
Citera
2009-05-06, 21:27
Medlem
prudenss avatar
Kan du inte ta en sån där apparat som man rensar bort håret i näsan med? Den är väl ganska snäll om man jämför med saxar och annat otyg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in