*håller med* :mad:
Hände mig en klart skrämmande grej i morse på väg till jobbet!Ljust men blött!
Jag har motorväg och sedan tvåfilig huvudled nästan fram till entrén till mitt jobb.
Först så får en Toyota Previa för sig att lite snyggt och lagom osynligt att glida in i vänsterfilen,utan blinkers,i ca 70km/h ca 20 meter framför mig,inte en bil framför honom,DÅ TVÄRNITAR PUCKOT!!!
Ok,jag höll väl runt 75-80 men ändå,det var inte speciellt passande väglag för såna manövrar!Så jag fick bromsa "lite" för att inte göra en pick-up av hans bil så att säga.
Tyvärr för bilen bakom så har jag dragkrok!Vilket han upptäckte när han inte fick stopp på sin bil lika snabbt som jag!Inga skador att tala om.Hans nummerplåt ligger numera i en liten påse inne i bilen.
Tänkte att Toyotaföraren fått nån tillfällig hjärnbryt å hoppades innerligt på att han skulle försöka sig på samma stunt med den stora Scanian med släp lite längre fram!
Det gjorde inte fegisen!!
Men festen hade bara börjat
500 meter senare så får en volvo 855 för sig att göra samma stunt,även han utan att använda blinkers eller kolla i speglarna!Den enda skillnaden nu är att hastigheten är ca 50km/h och att han gör detta en billängd, ca 4m i mitt fall, framför mig!
Nu fick jag hjärtstillestånd!Bromsade med allt jag hade och styrde reflexmässigt undan mot det håll där det inte fanns bilar,upp på mittsträngen!Den är här ca 2-3m bred med en MASSA grönt,fint,BLÖTT gräs som satte min 740 i en glad spinn!Lyckades (hon Fortuna var inblandad,lovar!) få stopp på karusellen och få ner bilen på rätt sida igen.Får stopp på bilen,står på tvären över vänstra filen och känner "att få gråta en liten skvätt nu skulle kännas alldeles jätte bra"!
Men mitt humör hade annat i tankarna!GUBBLJÄVELN som orsakat allt detta är fortfarande bakom mig och sitter nu och TUTAR på mig!
Förbannad som en galen tjur hoppar jag ur bilen,sliter upp dörren på hans bil och frågar om han vill leva en minut till! :mad:
Svaret fick fanimig att nästan att döda honom på fläcken!"Flytta på bilen så jag kan komma fram.Jag är TILLRÄCKLIGT sen till jobbet!"
Som tur var kom det fram en lastbilschaffis och drog mig åt sidan innan jag hann landa min REJÄLT laddade näve på gubben.Typ 5 min senare dök det upp en polispatrull som tog hand om gubben!Fortfarande hade han inte fattat att han var den som orskade allt,trots ett tiotal vittnen som pratade med polisen!
Dags att åka komunalt där!
Det värsta med allt det här är nog att han KANSKE får böter för det han gjorde!Förmodligen inget mer!
VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK I TRAFIKEN IDAG???????
-Blinkers existerar fan inte på nyare bilar!Måste vara dyr extrautrustning!?
-Speglar är nåt man verkar få betala dyra pengar för så därför tittar man inte i dom!Dom kan ju bli utnötta!
-Avstånd till bilen framför?!?!?!
-Stanna för rött är bara för mesar!
Ja, listan kan göras lång!
Jag påstår inte att jag aldrig gör fel men blinkers var nåt som man nästan blev pryglad för om man glömde att använda i körskolan!I varje fall när jag tog hojkortet!Bilkortet blev mest en formalitet!
Edit:stavfel