2009-05-04, 17:23
Medlem
gUstoFs avatar
Hej allihopa,

Detta är någonting jag inte funderat över särskilt mycket, men tanken slog mig idag på religionskunskapen...Som jag ser det är hinduismen en alldeles ypperligt trevlig livsåskådning med goda syften,att man ska ta hand om naturen o.s.v. Självklart tror jag inte på det som sägs, men det är ändå en vettig teori som mig veterligen knappt saknar "sprickor". För mig som också haft tvivel på vad jag ska göra med livet och vad meningen är ger mig hinduismen också en anledning att existera, ett bra mål till skillnad från lama religioner så som kristendomen och judendomen. Vad jag vet kan man inte konvertera till hinduismen då man enbart kan födas hindu. Detta stämmer antar jag? Hur skall jag då gå till väga för att uppgå i moksha?

Kan jag det över huvud taget då jag enbart är en svenne svensson?

Anser ni att detta är en bra idé alls? Vad finns det för nackdelar med hinduismen? Får man kröka eller röka?

TACK
Citera
2009-05-04, 21:40
Medlem
pastoratets avatar
Nu är ju hinduismen sanslöst bred, men "konverterar" gör man som jag förstått det vanligtvis genom att upptas i någon form av hinduisk gemenskap och accepteras av en guru eller dylik auktoritet. Men vad hindrar dig från att helt enkelt anamma de saker du tycker är värda att ta fasta på, varför gå hela vägen?

Om du tycker det du hört är av värde så är nog det bästa du kan göra att läsa vidare och se om du gillar det du hittar. Om inte annat blir du allmänbildad på vägen.
Citera
2009-05-04, 22:14
Bannlyst
Du kan inte konvertera till något som du inte tror på. Tror du på reinkarnation till exempel? Det är en väldigt central del av Hinduismen. Jag förstår dock inte varför man skulle vilja konvertera till någon religion... liksom, vad är meningen med det?
Citera
2009-05-05, 14:51
Medlem
gUstoFs avatar
Jag tar tillbaka det jag sa, jag tror på allt inom hinduismen.
Citera
2009-05-05, 19:22
Medlem
Krappfiskarns avatar
Börja offra till Indra, då blir du en arier som får en egen häststridsvagn.

gUstoF, den rene aR1ske krigaren, offrar till Indra innan han går till strid mot de orena och dekadenta J-bärarna (semiterna), Untermenschen, som kastar sten mot allt och alla. Skåda! gUstoF bemannar sin stridsvagn dragen av självaste Sleipnir, medan semiterna laddar sina stenar. En skur av sten tätt följt av deras patetiska stridsrop "abo!". Men skåda! Deras stenar studsar hjälplöst av gUstoFs sköld och han hånskrattar mot dem, för att sedan ge sitt aR1ska stridsrop och anfaller, hans muskler flexandes, hans blonda hår svävar i vinden som sexigt blont vete, ögon som lyser av förödelse och överlägsenhet.

De flesta av semiterna krossas av Sleipnir och stridsvagnen, de andra känner kraften i gUstoFs spjut och stridsyxa.

De retirerar till sina vagnar som dras av oxar, förskräckta, ovärdiga. De skriver diverse texter på lertavlor för att åkalla sin gud, den gud som hävdar sig vara den ende. Beskåda! Indra i allians med Tor krossar lertavlorna och sodomiserar denna så kallade "ende och sanne gud".

Över slagfältet vilar en tystnad, massakrerade kroppar, krossade drömmar, resterna av det semitiska blodet rinner ned i marken, för alltid göra den ofruktbar och hatisk. gUstoF stiger av sin stridsvagn, hans muskler flexade, semtisikt blod droppandes från hans aR1ska yxa och spjut. Gudarna kräver ett offer!

...exakt det är vad som krävs för att du ska bli hindu. Eller som redan sagts får du söka dig att bli upptagen i en hinduistisk förening/gemenskap.
Citera
2009-05-05, 19:26
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gUstoF
Hej allihopa,

Detta är någonting jag inte funderat över särskilt mycket, men tanken slog mig idag på religionskunskapen...Som jag ser det är hinduismen en alldeles ypperligt trevlig livsåskådning med goda syften,att man ska ta hand om naturen o.s.v. Självklart tror jag inte på det som sägs, men det är ändå en vettig teori som mig veterligen knappt saknar "sprickor". För mig som också haft tvivel på vad jag ska göra med livet och vad meningen är ger mig hinduismen också en anledning att existera, ett bra mål till skillnad från lama religioner så som kristendomen och judendomen. Vad jag vet kan man inte konvertera till hinduismen då man enbart kan födas hindu. Detta stämmer antar jag? Hur skall jag då gå till väga för att uppgå i moksha?

Kan jag det över huvud taget då jag enbart är en svenne svensson?

Anser ni att detta är en bra idé alls? Vad finns det för nackdelar med hinduismen? Får man kröka eller röka?

TACK

Tycker du att kastsystemet är trevligt?
Citera
2009-05-05, 21:56
Bannlyst
Citat:
hm... jag tvivlar på det. människor är komplicerade varelser med komplicerade tro-system, det är osannolikt att det skulle finnas någon som tror på precis allt som deras religion säger. många som följer religioner känner att de måste tro på allt som deras religion säger (även fast de egentligen inte gör det) för att de ska kunna säga att de följer den religionen... jag tycker att det vore bäst att bara plocka det som man håller med om.

Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Tycker du att kastsystemet är trevligt?
ja. tycker du att det är trevligt att tro att det är bara en slump vart man föds? är det trevligt att tro att det inte finns någon rättvisa i livet?
Citera
2009-05-05, 21:59
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Börja offra till Indra, då blir du en arier som får en egen häststridsvagn.

gUstoF, den rene aR1ske krigaren, offrar till Indra innan han går till strid mot de orena och dekadenta J-bärarna (semiterna), Untermenschen, som kastar sten mot allt och alla. Skåda! gUstoF bemannar sin stridsvagn dragen av självaste Sleipnir, medan semiterna laddar sina stenar. En skur av sten tätt följt av deras patetiska stridsrop "abo!". Men skåda! Deras stenar studsar hjälplöst av gUstoFs sköld och han hånskrattar mot dem, för att sedan ge sitt aR1ska stridsrop och anfaller, hans muskler flexandes, hans blonda hår svävar i vinden som sexigt blont vete, ögon som lyser av förödelse och överlägsenhet.

De flesta av semiterna krossas av Sleipnir och stridsvagnen, de andra känner kraften i gUstoFs spjut och stridsyxa.

De retirerar till sina vagnar som dras av oxar, förskräckta, ovärdiga. De skriver diverse texter på lertavlor för att åkalla sin gud, den gud som hävdar sig vara den ende. Beskåda! Indra i allians med Tor krossar lertavlorna och sodomiserar denna så kallade "ende och sanne gud".

Över slagfältet vilar en tystnad, massakrerade kroppar, krossade drömmar, resterna av det semitiska blodet rinner ned i marken, för alltid göra den ofruktbar och hatisk. gUstoF stiger av sin stridsvagn, hans muskler flexade, semtisikt blod droppandes från hans aR1ska yxa och spjut. Gudarna kräver ett offer!

...exakt det är vad som krävs för att du ska bli hindu. Eller som redan sagts får du söka dig att bli upptagen i en hinduistisk förening/gemenskap.
Han måste dricka soma också!
Citat:
Härligt, ungefär som kristna tror på allt inom kristendomen? Helgon, predeterminism, ikoner, fri vilja, påven, bibeln, transsubstantiation, apokryfer, it's all good...
Citera
2009-05-06, 23:26
Medlem
gUstoFs avatar
t'sall good, nämen seriöst. Kastsystem är ju inte superbra, men vafan, spillerill liksom, jag går inte runt och smeker lodare och annat löst folk på tunnelbanan som det ser ut nu heller.

"Eller som redan sagts får du söka dig att bli upptagen i en hinduistisk förening/gemenskap"

Tycker det lät aningen trevligare än det förstnämnda alternativet...

Vad är soma?

Jag tar tillbaka att jag tar tillbaka, men vafan... Man kan ju inte bevisa vad som händer efter döden liksom, mycket möjligt att man kan reinkarneras ju? Ingen kan veta.
Citera
2009-05-12, 14:42
Medlem
Antaeuss avatar
Håll dig undan från de här människorna bara, de delar nog inte entusiasmen inför din konvertering: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindu_nationalism
Citera
2009-05-12, 23:09
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antaeus
Håll dig undan från de här människorna bara, de delar nog inte entusiasmen inför din konvertering: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindu_nationalism
Hindunationalism är nationalism, det handlar alltså om interna indiska affärer, de har aldrig krävt ensamrätt på sin tro. De ser nog hellre att hinduismen får ökat fotfäste i världen än islam.
Citat:
Vad är soma?
Det är/var en dryck med "explosiva" effekter skulle man kunna säga, som var viktig i vedisk (proto-hinduisk) religion, den Indra som Krappfiskarn refererade till var ett stort fan av denna dryck. Problemet är att man inte vet vad den gjordes av, antingen så lämnade man de områden där växten det tillreddes av fanns eller så utrotade man den.

Sedan tycker jag att kastsystemet lyfts upp som lite väl centralt när man pratar om hinduism, det finns gott om intern kritik mot det och det är absolut inget måste för att ta till sig hinduismen. Reinkarnation och karma är däremot avsevärt tyngre begrepp.
Citera
2009-05-12, 23:31
Medlem
Mr.Deagles avatar
TS, tror du seriöst på hunduismen eller vill du bara tro på det eftersom du anser det "coolt" eller "häftigt" att vara hinduist?
verkar som att du inte har så stor kunskap inom den...
tex de äter inte nötkött då de anser kon helig.
Senast redigerad av Mr.Deagle 2009-05-12 kl. 23:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in