Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-07-13, 23:22
Medlem
Jag hamnade en gång i situationen att jag var tvungen att be soc om hjälp. Jag ringde och förklarade min situation på telefon och ett möte på kontoret bokades in dagen efter. Det enda jag behövde ha med mig var en kopia på mitt senaste kontoutdrag.

På mötet fick jag hjälp att fylla i några papper samt tips om vad jag kunde söka bidrag för. Trots att jag vid den tidpunkten ägde en två år gammal Audi samt bostadsrätt kunde jag en halvtimma senare knalla iväg med ett utbetalningskort på lite drygt 8000kr.

Nu var väl inte min situation som din, men med min erfarenhet av soc så är jag faktiskt ganska säker på att de gör sitt bästa för att hjälpa till sålänge du är där av rätt skäl, dvs att du verkligen behöver hjälp.

Det är bara att ringa upp och förklara din situation.

Kan även tipsa om att du kan få ekonomisk hjälp från svenskakyrkan så ett samtal dit kan också vara vettigt att göra.
Citera
2010-08-24, 15:52
Medlem
MicrograMs avatar
Nu måste jag få veta om jag har rätt att söka ekonomisk bistånd från scocialen.

För att dra en 22-årig livshistoria kort så kan jag berätta att min styvfar misshandlade min mor både fysiskt men framför allt psykiskt under min uppväxt. När jag blev tonåring fick jag en halvbror. Något år efter blev min mor väldigt sjuk, och avled när jag var 14. Eftersom min styvfar var alkoholist och förbannat jävlig mot allt och alla plaserades min halvbror hos en fosterfamilj och bor där än idag och har det mycket bra. Min syster erbjöd sig att låta mig bo hos henne medan jag gick i skolan (socialen godkände det) och det är här det spårade ur för mig.

Jag umgicks med fel personer, började med droger och försökte handskas med sorgen efter min mors död. Jag har mycket dåligt självförtroende och skräms alltid av att misslyckas i livet. Jag tror och litar inte på mig själv och har varit deprimerad sedan jag var 17 år. Har varit i kontakt med psykiatrin med ingenting har förbättrats. Läkare skrev ut lugnande preparat till mig, och det slutade med att började missbruka dom. Jag har vid ett tillfälle försökt ta livet av mig och hamnade på LPT, skrevs ut därifrån och tillbakaskickad till vården. Mådde mycket dåligt under denna tid och började skaffa mig lugnande på illegal väg. En natt när jag var på tok för påverkad och blev bjuden på sprit av ett par killar som min inneboende bjudit, blev det en blackout för mig och tydligen hade jag hotat och slagit dessa stackars människor som ledde till att jag suttit häktad i 3 månader för misshandel, olaga hot m.m. men blev slääppt på fri fot med skyddstillsyn. Jag har förlorat lägenheten och förtroende för mina resterande familjemedlemmar och jag skäms otroligt mycket över min situation.

Vill bara påpeka att jag helst av allt vill lägga detta bakom mig och börja leva på nytt.

Nu bor jag hos en väns föräldrar och verkligen försöker se ljust på framtiden, men det är mycket svårt. Jag försöker hitta arbete men utan framgång. Risken finns att jag blir utkastad på gatan om jag inte kommer kunna försörja mig snart, och jag är desperat efter hjälp.

Så, frågan är alltså om jag kan vända mig till socialen för ekonomisk hjälp tills jag hittar ett arbete?
Hur ser mina chanser ut? Kommer det ordna sig ekonomiskt tror ni?
Citera
2010-08-24, 23:41
Medlem
Mondobabys avatar
Ja, MicrograM.
Du har rätt till pengar för uppehälle och ev hyra hos de du nu bor hos.
Förutsatt att du kan visa upp ett giltigt kontrakt som säger att du hyr del av deras bostad.

Står du även inskriven hos arbetsförmedlingen och har sökt ersättning från A-kassan, så ökar dina chanser till att slippa en massa strul och väntetid hos soc.

Du måste på alla sätt försöka stå för din egen försörjning (vilket inte är det lättaste idag)

Kontakta soc och be om en nybesökstid (som du skall få inom 10 arbetsdagar) alltså en tid där du får träffa en handläggare som går igenom din situation med dig. Och som även ska ge dig råd om hur du går tillväga för att försörja dig utan deras medverkan.

Ta gärna med en vän till besöket, för det är inte lätt att minnas allt som du får höra. Då kan det vara bra att ha någon som kan hjälpa dig att minnas. Om inte så kan du spela in samtalet på en diktafon/mobil , fyller samma funktion.

Begär även att få alla beslut skriftligt. Utan papper på vad som beslutats är det svårt att överklaga om något blivit fel.
Se även till att det du ansöker om blir korrekt nedtecknat i din journal.

Hör av dig om du undrar om något mera.

mondobaby
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här