2009-05-04, 09:50
Medlem
Har en tid haft problem med att ledigt utrymme på C ständigt minskar oavsett vad jag gör. Har kört Ccleaner, Revo uninstaller, Glary utilities, vanlig diskrensning, letat virus m.m. Har endast lyckats frigöra några futtiga MB. Nu läste jag i en tråd här att man kan söka efter filer som ligger på C som är större än 30.000 kb och det rasslade in en massa olika resultat. Nu är ju då frågan om jag vågar plocka bort något av det. Såhär ser sökresultatet ut.

skärmdump
Citera
2009-05-04, 09:54
Medlem
micaeles avatar
Det tipset skall du absolut inte lyssna på, eftersom det i sak är omöjligt att veta vilka filer man kan ta bort eller inte. Av de på listan du visar är det kanske någon enstaka du kan ta bort utan att systemet rasar eller får stora framtida problem.

Ett bättre sätt att frigöra utrymme är att avinstallera program du inte använder så ofta, då dessa ofta tar upp mycket plats på systemdisken.
Citera
2009-05-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det tipset skall du absolut inte lyssna på, eftersom det i sak är omöjligt att veta vilka filer man kan ta bort eller inte. Av de på listan du visar är det kanske någon enstaka du kan ta bort utan att systemet rasar eller får stora framtida problem.

Ett bättre sätt att frigöra utrymme är att avinstallera program du inte använder så ofta, då dessa ofta tar upp mycket plats på systemdisken.

Tack!!! Då jag inte är speciellt bra på just detta är jag oerhört tacksam för ditt svar. Då detta endast är en dator jag bara använder för surf, mail, photoshop och att betala räkningar på, så har jag rensat bort allt annat onödigt. Det är i stort sett omöjligt för mig att jobba i photoshop eftersom det inte finns plats. Har även kollat och rensat bort sånt som inte behövs i autostart. Men något är det som käkar utrymme på C ändå ,och jag skulle vara extremt glad för tips på hur jag hittar vad det är och hur jag ev. får loss mer utrymme. Det är en 10 GB hårddisk och just för tillfället finns bara 400 MB ledigt, det borde finnas minst 1 GB.
Citera
2009-05-04, 10:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldkvinna
Har en tid haft problem med att ledigt utrymme på C ständigt minskar oavsett vad jag gör. Har kört Ccleaner, Revo uninstaller, Glary utilities, vanlig diskrensning, letat virus m.m. Har endast lyckats frigöra några futtiga MB. Nu läste jag i en tråd här att man kan söka efter filer som ligger på C som är större än 30.000 kb och det rasslade in en massa olika resultat. Nu är ju då frågan om jag vågar plocka bort något av det. Såhär ser sökresultatet ut.

skärmdump

Lyssna inte på sådana tips det är alldeles för generellt.

Förutsatt att datorn mår bra och fungerar i övrigt så finns det lite man kan göra.

Man kan radera vissa mappar i Windowskatalogen
De som består av $text$ dvs börjar och sluta med $ det är backuper som skapas vid uppdateringar och de tar bara upp plats. De kan med fördel raderas om datorn fungerar felfritt. (Kan ge flera hundra MB)

Tag bort stöd för viloläge starta om.(Kan ge flera hundra MB)

Inaktivera systemåterställning. (Kan ge flera GB)

Sedan kan man passa på att köra Ccleaner regelbundet som rensar tempkataloger.

Och till sist återaktivera systemåterställning och stöd för viloläge om du känner för det.
Senast redigerad av epost72 2009-05-04 kl. 10:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in