• 4
  • 5
2009-05-07, 15:08
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:
"Verkligheten är ju våra sinnen och upplevelser och drömmar. Man kan se det som att ett bord inte är verkligt i sig utan det är upplevelsen av bordet som är verklig osv. Då är drömmar mer verkliga än "verligheten" ifall man ska gå till samma överdrifter som Marx gör.

Sanningen ligger dock nånstans mittemellan den fysiska verkligheten och den psykiska, det troligaste är att det handlar om ett samspel. Varken den totalt ideella eller den helt marxistiska vägen är rätt. Kanske slår jag in öppna dörrar här på forumet men det är iaf kul att skriva."

Jag håller med dig men jag menar att grunden till mentala tillstånd är materiell. Det är svårt att rättfärdiga att medvetna tillstånd inte beror på materiella processer (såvida man inte påstår att allt är medvetna processer vilket inte är dualism) och samtidigt påstå att de kan samspela (hur tusan går det till? Det blir mer problem än vad det löser). Jag delar din avsky mot marxism, deras fokus på sociala orättvisor och människans miljö skulle jag kalla "rättsfetischism". Vet inte heller om det är särskilt on topic att ta upp marxisternas syn på samhället och dess verklighet. Marxism i sig själv är en av de största illusionsbaserade drömmarna som människan hittat på.
Citera
2009-05-07, 18:21
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonicBoom
Tjena!

Vad anser ni om "pure consciousness events" ? Alltså de tillstånd då man är totalt fri från "tinget", från tankar, från allt. Är detta ett dualistiskt tillstånd?
Alltså de finns den ena värden och det finns PCE...?

Bidrar med en liten liten länKKK
http://www.springerlink.com/content/75372t4380376812/
Man alltså kunna påstå att "pure consciousness events" är ett medvetandetillstånd utan intentionalitet?
Citera
2009-05-07, 19:33
Medlem
SonicBooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Man alltså kunna påstå att "pure consciousness events" är ett medvetandetillstånd utan intentionalitet?

Jepp, det är det Robert Forman påstår. Sitter och läser just nu om "the Dualistic Mystical State" Där han talar om att de finns ett annat tillstånd än det "vanliga"... Har inte kommit så långt...
Citera
2009-05-07, 23:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonicBoom
Tjena!

Vad anser ni om "pure consciousness events" ? Alltså de tillstånd då man är totalt fri från "tinget", från tankar, från allt. Är detta ett dualistiskt tillstånd?
Alltså de finns den ena värden och det finns PCE...?

Bidrar med en liten liten länKKK
http://www.springerlink.com/content/75372t4380376812/
Jag ser inte mycket koppling till diskussionen om dualism. Men strunt i det, för dessa tillstånd är verkligen intressanta.

Vid de 'mystiska' eller 'psykedeliska' tillstånd som uppnås genom droger försvagas sinnet, och ensemblerna av neuroner blir små, och sinnet beroende av och slav inför perceptionerna. Tillstånd med stora ensembler, och alltså ett omfattande och koncentrerat medvetande, är ofta förknippat med depression, enligt Susan Greenfield. Det verkar alltså som om vi har vissa svårigheter med att organisera ett omfattande medvetande. Men hon tar upp just de sinnestillstånd som kan åstadkommas genom meditation som ett undantag ( i The private life of the brain). Det jag skrivit här är bara en grov skiss, och ett ämne som eg. kräver mycket mer utrymme.
Citera
2009-05-08, 18:15
Medlem
excelsiss avatar
Dualism...

Jag kan för det första se att det finns en upplevelse- och en neurobiologisk sida av det som händer i vår hjärna, de interagerar med varandra och är väl i någon mening inomvärldsliga båda två. Den klassiska dualismen med kroppen skild från själen faller på så vis. Likväl gör man sig skyldig till platonism om man hävdar att upplevelsen "egentligen" är aktiverade synapser eller dylikt. Det är upplevelsen, och det är synapsaktiveringen på en gång, all psykologi är hjärnbiologi och alla hjärnbiologi är psykologi. Artificiell förändring av neurotransmittorsubstanser påverkar känsloläget, terapi förändrar neurotransmittorsubstansbalansen.

Teologiskt är dualismen i någon mening en nödvändighet. Gud postuleras som oskapad, och inte av det skapade. Man menar från vissa håll att själen skulle vara av samma substans som Gud vilket är en orimlighet, man skulle dock, som en ren skrivbordsprodukt kunna tänka sig att människan har något av detta Gudomliga någonstans. Det är t.ex. svårt att biologiskt säga vad liv är.

Jag tror att allt detta redan har skrivits men jag skriver det igen ändå...
Citera
2009-09-17, 15:43
Medlem
Vår verkliga natur går bortom kroppen. När ska Filosofi-undervisningen på universiteten inkludera meditation?

"With practice of this form of meditation, your pure consciousness will experience itself as a blazing sea of white light extending infinitely in every direction. The pure consciousness itself is crystalline and colorless, but it generates the white light which is the simultaneous presence of all of the colors which are the specific lower overtone rates of vibration, which the pure consciousness generates."

http://csp.org/practices/entheogens/...enic_yoga.html
Citera
2010-08-16, 02:21
Medlem
Utopia.s avatar
Återupplivar denna tråd!

Har alltid varit materialist, men har på senare tid börjat tvivla och flirta en del med epifenomenalism. Den vanliga materialistiska invändningen mot dualism är ju att mycket talar för att hjärnan utgör medvetandet. Vi kan enkelt koppla vissa tillstånd i hjärnan till vissa upplevelser, och dessa tillstånd är liknande hos alla människor. Därför anser materialister att man kan reducera medvetandet till den fysiska hjärnan.

Jag anser att de har fel, ty även om vi kan hitta allt det som utgör upplevelsen i den fysiska världen så har vi fortfarande inte funnit själva upplevelsen. Medvetandet finns inte här, det måste finnas någon annanstans. Det är den klassiska "jag tänker, alltså finns jag."

Men bara för att medvetandet finns så betyder det inte att medvetandet kan påverka någonting. Nej, medvetandet är en biprodukt av den materiella världen, som varken kan påverka den materiella världen eller den ickemateriella. Om man liknar den materiella världen vid ett videoband så är medvetandet filmen som visas på TVn - helt utlämnad till videobandets och videobandspelarens fysiska tillstånd.

Det betyder alltså att determinism fortfarande gäller. Medvetandet är bara en ickemateriell skugga av den riktiga.

Finns en hel del komplikationer dock - Vart möts det materialistiska och ickematerialistiska? Egentligen vore det ologiskt att begränsa medvetandet till djur och människor, eftersom vi är byggda av samma beståndsdelar som resten av världen. Men våra hjärnor spelar ju helt klart en stor roll i hur medvetandet ter sig. Kanske upplevs saker bara helt annorlunda för stenar jämfört med hjärnor, på ett så obeskrivligt annorlunda sätt? Folk som prövat psykadelia (hatar att blanda in sånt i filosofi, men) upplever ju ofta saker som är så obeskrivligt annorlunda, så att det finns helt andra medvetandelägen är ju kanske inte helt taget ur luften?

Om epifenomenalism stämmer så finns ju också möjligheten att det går runt folk utan något medvetande, samt att inget skulle förändras om medvetandet bara helt plötsligt försvann. Detta stämmer, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så just för det. Om det skulle vara så som jag skrev ovan skulle ju medvetandet vara konstant i all materia. Fast jag undrar varför den för den sakens skull skulle gälla klumpar av materia, typ människor, men inte inkludera närliggande klumpar, tex. mina kläder.

Fan, har alltid hatat dualism just för att alla dualister låter så jävla flummiga, och nu är jag själv likadan. Men medvetandet finns ju, på ett högst ickemateriellt sätt. Det kan inte vara en illusion, för även den illusionen upplevs ju.

Men prove me wrong!
Senast redigerad av Utopia. 2010-08-16 kl. 02:29.
Citera
2011-01-04, 21:58
Intressant dokumentär om mind and body:
BBC Horizon - The Secret You
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem