Citat:
"Verkligheten är ju våra sinnen och upplevelser och drömmar. Man kan se det som att ett bord inte är verkligt i sig utan det är upplevelsen av bordet som är verklig osv. Då är drömmar mer verkliga än "verligheten" ifall man ska gå till samma överdrifter som Marx gör.
Sanningen ligger dock nånstans mittemellan den fysiska verkligheten och den psykiska, det troligaste är att det handlar om ett samspel. Varken den totalt ideella eller den helt marxistiska vägen är rätt. Kanske slår jag in öppna dörrar här på forumet men det är iaf kul att skriva."
Jag håller med dig men jag menar att grunden till mentala tillstånd är materiell. Det är svårt att rättfärdiga att medvetna tillstånd inte beror på materiella processer (såvida man inte påstår att
allt är medvetna processer vilket inte är dualism) och samtidigt påstå att de kan samspela (hur tusan går det till? Det blir mer problem än vad det löser). Jag delar din avsky mot marxism, deras fokus på sociala orättvisor och människans miljö skulle jag kalla "rättsfetischism". Vet inte heller om det är särskilt on topic att ta upp marxisternas syn på samhället och dess verklighet. Marxism i sig själv är en av de största illusionsbaserade drömmarna som människan hittat på.