Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-03, 01:34
Medlem
_Fiskarns avatar
Hoj!

Hittade igår ett vad jag anser ett förträffligt program "Fan Control" som ska hjälpa en på traven att ha mer kontroll över både fläktar och värmen på burken, då jag tycker att den blir en aning varm efter tag.

kan burken/fläktarna ta mycket stryk och man försöker att hålla värmen nere så mycket som det går?

för närvarande har jag satt den på följande:

bas speed: 2500rpm
lower threshold: 40c
upper threshold: 70c

EDIT: Får även tillägga att den vänstra fläkten ligger runt en 3000-3300rpm efter bara ett litet tag. och runt en 48c värme.
Senast redigerad av _Fiskarn 2009-05-03 kl. 01:42.
Citera
2009-05-03, 02:49
Medlem
xylometazolines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
Hoj!

Hittade igår ett vad jag anser ett förträffligt program "Fan Control" som ska hjälpa en på traven att ha mer kontroll över både fläktar och värmen på burken, då jag tycker att den blir en aning varm efter tag.

kan burken/fläktarna ta mycket stryk och man försöker att hålla värmen nere så mycket som det går?

EDIT: Får även tillägga att den vänstra fläkten ligger runt en 3000-3300rpm efter bara ett litet tag. och runt en 48c värme.
En ren gissning men jag tror att processorn får en längre livstid ifall du har fläktarna på max och jag tror att fläktarna inte tar så mycket stryk så det är nog lugnt.
Citera
2009-05-03, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
Hoj!

Jag rekommenderar dig att du tar ner speed till 1500-1600.
Skillnaden är att om din temp är mellan low/high så går fläkten ner tills de håller en stabil temp, men du säger åt den att stanna vid 2500, testa ta ner till 1500 så märker du att datorn blir dystare, och sen går den igång när de kommer upp igen. De låter dina fläktar att andas ut, så därför slits dom inte ut snabbare....

Sen är du inte i problema temp, jag brukar ligga på 4500-5800rpm på fläkten och uppe i 78 grader... hmm.
Citera
2009-05-03, 16:30
Medlem
_Fiskarns avatar
efter ett tag så ligger den faktiskt på bra värme ca. 42c vilket jag hurrar för och fläktarna ligger runt 2800-3000.
Citera
2009-05-03, 17:05
Medlem
Billy78s avatar
Nu har jag gått och installerat detta program eftersom jag ofta tycker att min mac är för varm. Satte den på 2500 rpm, 40C som lower och 70c som upper. Datorn pendalar just nu mellan 50-54 C, men jag inser att säger inte mig ett smack! Hur varm ska den vara? Är inställningarna ok? Left fan ligger på ca 3800, medans det står -1 på den högra. Trasig eller kommer den igång när det verkligen behövs?
Citera
2009-05-03, 18:23
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billy78
Nu har jag gått och installerat detta program eftersom jag ofta tycker att min mac är för varm. Satte den på 2500 rpm, 40C som lower och 70c som upper. Datorn pendalar just nu mellan 50-54 C, men jag inser att säger inte mig ett smack! Hur varm ska den vara? Är inställningarna ok? Left fan ligger på ca 3800, medans det står -1 på den högra. Trasig eller kommer den igång när det verkligen behövs?

värmen låg samma för mig. men testa att låt datorn vila ett tag och sedan slår du på den igen. så att den inte är varm från start, så ska din temp ligga på en -/+5, 40c. det gör min iaf.

-1 betyder att den inte är på alls.
Citera
2009-05-03, 20:01
Medlem
Era datorer ligger på 50-54grader och ni lipar? God damn. Byt dator med mig dåååååå....

Jag sitter just nu BARA på flashback och tempen är 58gader, 2802rpm på fläktarna. Startar jag en film, eller Photoshop så kommer den ligga på 75grader och 5000 varv, så va glada för de ni har.

Ändra low till 45 och high till 75. Sen sätter ni fläkthastigheten på 1500varv.
Om ni märker att er dator blir varmare, då går ni in i fan control och ökar fläkten till 3500. Låt den ligga där i 1 minut, du hör hur fläkten börjar jobba och hur tempen går ner, sen är det bara att sätta på 1500 igen.
Citera
2009-05-03, 20:18
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Era datorer ligger på 50-54grader och ni lipar? God damn. Byt dator med mig dåååååå....

Jag sitter just nu BARA på flashback och tempen är 58gader, 2802rpm på fläktarna. Startar jag en film, eller Photoshop så kommer den ligga på 75grader och 5000 varv, så va glada för de ni har.

Ändra low till 45 och high till 75. Sen sätter ni fläkthastigheten på 1500varv.
Om ni märker att er dator blir varmare, då går ni in i fan control och ökar fläkten till 3500. Låt den ligga där i 1 minut, du hör hur fläkten börjar jobba och hur tempen går ner, sen är det bara att sätta på 1500 igen.

det var nog det dummaste förslaget jag hört idag, "pilla först-pilla lite till sen".
men det har du ju förklarat för oss i dina tidigare inlägg redan.

så när ska du sälja macen så vi slipper se dig?

någon annan som sitter på lite mer info och erfarenhet som vill utlåta sig om det är verkligen är bra att ha fläktarna på +3000rpm hela tiden?
Citera
2009-05-07, 18:15
Moderator
^Eazs avatar
Raderade inlägg om Windows program.
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem