2009-05-02, 22:58
Medlem
Vad är det som gäller vid privat övningskörning med mc - vad är det för krav på "handledaren" och vilka regler gäller runt det hela?

Inför övningskörning med bil måste ju handledaren gå en kurs för att bli godkänd, men vad jag kan förstå så gäller inte detta när det kommer till mc..?

Min pappa som har kört mc i 25 år, och är/var godkänd som handledare vid bil-övningskörning med mig (det är nu snart ett år sedan jag tog B-körkort) - får jag övningsköra mc med honom?

Ytterst tacksam för svar
Citera
2009-05-02, 23:03
Medlem
Samma som för bil men utan krav på handledarutbildningen.
Du måste söka nytt tillstånd eftersom om du inte tidigare sökte handledartillstånd för både B & A.
Du måste också söka nytt körkortstillstånd för A innan ni får övningsköra.

Ni måste färdas på samma mc eller handledaren på annan mc. Handledaren får ej färdas i bil.

7 § Uppsikt under övningskörning som avses i 5 § 4 får utövas endast av den som har godkänts som handledare för den som övningskör. Sådant godkännande får meddelas den som
1. fyllt 24 år,
2. har körkort för fordon av det slag körningen avser,
3. under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren haft ett sådant körkort, och
4. har genomgått introduktionsutbildning tillsammans med den som ska övningsköra, om det är fråga om övningskörning för förarbehörigheten B.
Ett godkännande som handledare får dock inte meddelas den vars körkort under de senaste tre åren har varit återkallat enligt vad som sägs i 6 § andra och tredje styckena. Lag (2009:189).
Citera
2009-05-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxbox
Du måste också söka nytt körkortstillstånd för A innan ni får övningsköra.

Är detta helt säkert? På mitt körtkortstillstånd står nämligen följande:

Bevis om körkortstillstånd
Körkortsgrupp: 1
Behörighet: B
Giltigt tom: 2009-11-28
Du har rätt att övningsköra för samtliga behörigheter inom ovan angivna körkortsgrupp. En förutsättning är att du uppfyller övriga krav, t.ex. kraven på ålder (se baksidan). Privat övningskörning ska ske med handledare som är godkänd av länsstyrelsen.

På baksidan kan man sedan se att till körkortsgrupp 1 räknas, förutom B, behörigheterna Traktor, A1, A (begränsad effekt), A och BE. Således borde jag väl då få övningsköra för alla dessa behörigheter?

Citat:
Du måste söka nytt tillstånd eftersom om du inte tidigare sökte handledartillstånd för både B & A.

Nu har jag tyvärr inte handledartillståndet tillgängligt. Men om man utgår ifrån det jag skrev ovan, att jag får övningsköra med mc med mitt nuvarande körkortstillstånd, så borde väl följdaktligen även pappa få vara min handledare med samma motivering? D.v.s att det är samma körkortsgrupp och han ju är godkänd enligt alla kriterier..?
Citera
2009-05-03, 02:04
Medlem
Intressant det här. Du har helt rätt vad gäller ditt körkortstillstånd, rutinerna har ändrats och numera söker man inte behörigheterna var för sig.

Däremot ser blanketten för handledarskap fortfarande likadan ut och man måste ange för vilken behörighet man avser övningsköra, men då räcker det att du ansöker om nytt handledartillstånd för A.

Tänk på att ett tillstånd utfärdat före 1 april 2009 bara är giltigt i fyra år.
Citera
2009-05-04, 00:57
Medlem
Citat:
Däremot ser blanketten för handledarskap fortfarande likadan ut och man måste ange för vilken behörighet man avser övningsköra, men då räcker det att du ansöker om nytt handledartillstånd för A.

Okay, det ska jag göra. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in