2009-05-02, 21:06
Medlem
Sockerpappans avatar
Jo jag stötte på en skrivning i mitt studiematerial idag som jag tyckte var lite fel, där påstods det att nazisterna såg på judar som undermänniskor. Men stämmer verkligen det?

för jag har fått uppfattningen att judarna tvärtom sågs/ses som en jämbördigt stark ras med arierna. Och just därför som den farligaste fienden. Som med framgång lyckats kuva de vita folken, hur kan de vara undermänniskor om de kuvar oss?

Sen tänkte jag på det, kan man inte se nazisternas syn på olika folk i hur de behandlades.
En undermänniska kan man kuva, ex slaverna, en jämbördig måste man göra sig av med, judarna. Genom deportation eller likvidering, vad man än tror var den slutgiltiga lösningen, de måste bort från germanskt land.
Och har inte hitler själv skrivit i sin Mein Kampf att han inspirerades av hur judarna hade lyckats hålla sin ras ren trots årtusenden i diaspora.

Så stämmer det verkligen att judarna sågs på som undermänniskor, var det inte snarare så att de sågs på som en värdig motståndare?
Citera
2009-05-02, 21:32
Medlem
Fruktpresss avatar
Se Der Ewige Jude, där finner du svaret.
Citera
2009-05-02, 22:01
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktpress
Se Der Ewige Jude, där finner du svaret.

ok, har den på datorn, aldrig orkat titta på den dock. föredrar tal i filmer jag ser
Citera
2009-05-02, 22:08
Medlem
Sockerpappans avatar
kollat en liten snutt nu, de jämför med råttor.. så...

Men det är ju en propagandafilm, den har ju sitt syfte, frågan är vad de ansåg om saken på riktigt.

men ska inte ropa bu eller bä än, får titta klart på den imorgon.
Citera
2009-05-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
kollat en liten snutt nu, de jämför med råttor.. så...

Men det är ju en propagandafilm, den har ju sitt syfte, frågan är vad de ansåg om saken på riktigt.

men ska inte ropa bu eller bä än, får titta klart på den imorgon.

Om det är propaganda betyder det inte att så är inte fallet, meningen är att ni ska förstå innebörden, och i den lyfts flera saker som beskriver undermänniska idealet.
Judar ett folk som är av främmande ras, tillber främmande kultur, seder och religion. Skiljer sig mot arier då juden inte är en människa som arbetar med händerna utan en som använder sig av människor som arbetar med händerna.

Judarnas och Talmuds ideologi är "Guds utvalda" där all annan folk ska underkuvas, och så resonerar den moderna juden, även den framgångsrika som gömmer sig bland arier har en baktanke att utnyttja och förstöra i samma anda som ghetto juden men i en annan utformning.

Så en undermänniska då juden är en parasit som bara kan överleva i en värdnation med manipulation, i en ren värld dör juden ut, då det inte finns nån som kommer gå på judens destruktiva livsideal.
Senast redigerad av KohSamui 2009-05-02 kl. 22:42.
Citera
2009-05-03, 00:59
Medlem
Gosifs avatar
Undermänniskor är dem då inte då dem styr världen med järnhand. Finns andra folkslag under den kategorin.
Citera
2009-05-03, 02:27
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KohSamui
Så en undermänniska då juden är en parasit som bara kan överleva i en värdnation med manipulation, i en ren värld dör juden ut, då det inte finns nån som kommer gå på judens destruktiva livsideal.

Kan det verkligen vara så att juden är bakom allt, att människan är så pass hierarkisk av sig och låtit sig blivit ledd av den grupp som besitter mest intellektuell förmåga?
Citera
2009-05-07, 13:11
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Judar ett folk som är av främmande ras, tillber främmande kultur, seder och religion.
Precis som alla som inte är judar. Kineser är ett folk som...etc. Du har självklart rätt, men endast ur ett etnocentriskt perspektiv.
Citat:
Skiljer sig mot arier då juden inte är en människa som arbetar med händerna utan en som använder sig av människor som arbetar med händerna.
Genom tiderna (även här i Sverige) har judar förvägrats att äga mark, vilket har gjort att de arbetat med hantverk, bokbinderi, bankväsende osv. Till viss del har du rätt även här, men jag förstår å andra sidan inte det negativa med det. Jag skriver till viss del p.g.a. att det inte alltid varit fallet (se gärna Disney's Prinsen av Egypten).
Citat:
Judarnas och Talmuds ideologi är "Guds utvalda" där all annan folk ska underkuvas, och så resonerar den moderna juden (...)
Alla grupper utgår från sig själva. Ett "Vi-Dom"-resonemang kan förefalla barnsligt, men är likväl väldigt mänskligt. Däremot skiljer sig judarna på en tydlig punkt jämfört med vår kristna kyrka - de missionerar inte. I Svenska Kyrkans kyrkoordning är mission en hörnsten (precis som tex diakoni). Att hänvisa till religionen förefaller därför tämligen meningslöst. Mormoner, Jehovas och de allra flesta naturreligioner anser sig alla vara Guds utvalda. Kanhända anser även du dig på något sätt vara utvald och på något sätt vilja underkuva någon annan samhällsgrupp?
Citat:
Det finns inget Judistan. Israel är en (i mina ögon) konstjord "hemort", då flertalet judiska släktträd spritt ut sig i världen innan Israels senaste "uppkomst" (och som då även befolkats av Palestinier). Självklart befinner de sig då i värdnationer. Nationen är (i relation till människan) ett relativt modernt begrepp, vilket ibland krockar med folkgrupper som levt utanför strukturen. Fråga en same eller någon av Saharas tusentals nomader.
Senast redigerad av kairos 2009-05-07 kl. 13:14.
Citera
2009-05-07, 18:45
Medlem
Randy Savages avatar
Citat:
Om det är propaganda betyder det inte att så är inte fallet, meningen är att ni ska förstå innebörden, och i den lyfts flera saker som beskriver undermänniska idealet.
Judar ett folk som är av främmande ras, tillber främmande kultur, seder och religion. Skiljer sig mot arier då juden inte är en människa som arbetar med händerna utan en som använder sig av människor som arbetar med händerna.

Judarnas och Talmuds ideologi är "Guds utvalda" där all annan folk ska underkuvas, och så resonerar den moderna juden, även den framgångsrika som gömmer sig bland arier har en baktanke att utnyttja och förstöra i samma anda som ghetto juden men i en annan utformning.

För det första hur fan tillber man en kultur?

För det andra: http://img.chan4chan.com/img/2009-02...4595089347.jpg ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in