2009-05-02, 18:51
Medlem
Luxuss avatar
Har nu köpt på mig ett gäng tomatplantor som ska få stå på min soliga balkong.
Växterna är ca 30cm stora och balkongen har direkt sol från morgon till kväll.
Nu vill jag ha tips på hur jag får mina plantor att leverera så stora och goda tomater som möjligt. (kan man påverka genom gödning eller nåt så att de inte blir sura i smaken, eller löser det sig självt?)

dessutom, är det lugnt att ha dem ute nu, ska ju bli lite svalare med start nästa vecka? (bor i sthlm)
Citera
2009-05-02, 18:54
Medlem
Kissa på dem, helst indirekt. Ha ett skynke över dem om det skulle råka bli nattfrost.
Citera
2009-05-02, 19:04
Medlem
stilltons avatar
det blir väl generellt bättre om man inte odlar för fort, låter plantan och tomaterna växa långsamt.
Citera
2009-05-02, 19:18
Medlem
Luxuss avatar
ok, hur styr jag detta då? ge dem mindre solljus?
Citera
2009-05-02, 19:21
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Du kan få ärva mitt tips som jag fick av min morfar. Han kom från Finland och när han odlade tomater fick han alltid extra fina, goda och stora tomater. För det första odlade han dem i växthus, men jag har testat samma sak på friland och i kruka.

Han grävde ner fisk ca 30cm under tomatplantan. Hel orensad fisk. En stor mört eller en liten brax, vad som nu är mest lättmetat för stunden. Jag tyckte ju att han var tossig men han hävdade med bestämdhet att det var så de gjorde i Karelen och bättre tomater än så finns inte

Men faktum är att jag för två år sedan testade samma sak i fyra stora krukor (20kg sirapshinkar från ett bageri) där jag använde lika mycket av samma sorts jord i alla fyra, men med den skillnaden att jag lade en fisk i två av dem. I början märktes ingen skillnad, men när rötterna kom ner till firren (inbillar jag mig) så blev plantorna med fiskkrukor avgjort mörkare i färgen. De gav sedan med lätthet dubbelt så mycket tomater än de två utan fisk. Och det blev mer smak och mindre skador på de med fisk.

Så där har du det, det finsk-karelska-fiskreceptet på bra tomater...
Citera
2009-05-02, 19:23
Medlem
NaturalSelectors avatar
Ha så stor kruka som möjligt, eller plantera den rakt ner i en 50 l jordpåse. Blomstra näring fungerar bra och till ett bra pris, men om du vill vara ännu mer ekonomisk så kan du spä ut ditt urin och vattna dem. Tomater ska stå så soligt som möjligt.
Citera
2009-05-02, 19:27
Medlem
NaturalSelectors avatar
Här är annars en väldigt bra sida fullproppad med bra tips:
http://www.tomatsidan.se/Odlingsrad/Odlingsrad.htm
Senast redigerad av NaturalSelector 2009-05-02 kl. 19:34.
Citera
2009-05-02, 19:28
Medlem
Luxuss avatar
tack för bra tips. fiskbiten ska jag fan pröva i en av krukorna!

tack för länken, mkt bra information!
Senast redigerad av Luxus 2009-05-02 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in