Du kan få ärva mitt tips som jag fick av min morfar. Han kom från Finland och när han odlade tomater fick han alltid extra fina, goda och stora tomater. För det första odlade han dem i växthus, men jag har testat samma sak på friland och i kruka.
Han grävde ner fisk ca 30cm under tomatplantan. Hel orensad fisk. En stor mört eller en liten brax, vad som nu är mest lättmetat för stunden. Jag tyckte ju att han var tossig men han hävdade med bestämdhet att det var så de gjorde i Karelen och bättre tomater än så finns inte
Men faktum är att jag för två år sedan testade samma sak i fyra stora krukor (20kg sirapshinkar från ett bageri) där jag använde lika mycket av samma sorts jord i alla fyra, men med den skillnaden att jag lade en fisk i två av dem. I början märktes ingen skillnad, men när rötterna kom ner till firren (inbillar jag mig) så blev plantorna med fiskkrukor avgjort mörkare i färgen. De gav sedan med lätthet dubbelt så mycket tomater än de två utan fisk. Och det blev mer smak och mindre skador på de med fisk.
Så där har du det, det finsk-karelska-fiskreceptet på bra tomater...