2025-06-06, 06:49
Medlem
Ofta är det så att olika inbrott och stölder sker just när en verksamhet håller på att renoveras. Byggjobbare jobbar ofta flera månader på ett ställe som skall renoveras. De lär känna lokalerna, har tillgång till ritningar, är ofta inne på ställets kontor för att stämma av sakerna med beställaren.

Inte allt för sällan står då dörrar, fönster m.m olåsta. Väggar tas ned, provisoriska lösningar som med plasten där man tror att GM tog sig in. Om larm finns kan dessa tillfälligt stängas av på vissa ställen i lokalerna med anledning av renoveringen.

Larm-biten har ingen bäring i detta fall. Men om det renoverades kan snacket om lokalernas utformning, kassaskåp, att det fanns enkla vägar in genom ett plastdraperi m.m.

Inbrott/stölder är väldigt vanligt vid renoveringar.
Citera
2025-06-06, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Jag tänker- hur blev hon ihjälslagen? Var det övervåld? Eller var det mer ett misstag att hon blev ihjälslagen kanske. En påkommen inbrottstjuv som oxå är påtänd, kan gå till angrepp bara för att ta sig ut. Tänker försökta kvinnan stoppa honom mån tro? Hade hon skador på kroppen som kan tyda på något annat? Hur vet man ens att det var en han?

Det är många frågor som man måste ha svar på för att veta åt vilket håll man ska söka. Det är spännande.

Min f.d svärfar kom på en inbrottstjuv inne i hans hem och försökte stoppa honom. Då hög tjuven honom i magen och sen stack han. Min svärfar skulle ha dött om han inte hade haft tillgång till sin mobil. Så visst kan det hända.

Tre tänkbara förklaringar:
- Påtänd.
- Diagnos som innebär inadekvat impulsreglering
- Blev igenkänd --> panik

I detta fall kan det mycket väl vara en släng av alla tre.
Citera
2025-06-06, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Om polisen varit mer på hugget hade det blivit löst på nolltid. Polisen har säkert hängt upp sig på någon detalj och inte sett skogen för alla träd.

Ja, polisarbetet säga ha varit taffligt utfört i början av utredningen. Hotellet tilläts hålla öppet som vanligt. Gästerna kontrollerades inte när de checkade ut, enbart förhördes. Osv...
Citera
2025-06-06, 18:14
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det var en text på Helagotland.se ("Den erfarne kriminalaren går in för landning") för några år sen (2022-05-29). En otroligt lång artikel men pressar in några väl valda bitar här i tråden:

Citat:
Kollegorna Magnus Frank och Göran Storm var först på plats på hotellet på Strandgatan, Roger själv blev involverad vid åtta-tiden.

Han verkställde hämtning av en person och genomförde förhör.

Och så har det hållet på sedan dess. Intensivt i början och de första åren, mer sporadiskt över tid men aldrig nedlagt.

Utredningen ryms i pärmar som upptar dryga hyllmetern, gula, gröna och röda ryggar beroende på innehåll. Han vet inte hur många gånger han läst hela materialet.

Ständigt med dessa frågor i fokus: Har vi missat något? Vad har vi i så fall missat?

Citat:
Genom alla år har polisen haft tre huvudspår:

Ett: En Reebook-sko, modell ex-o-fit i storlek 43-44 av vilka det endast vid tiden sålts 20-30 par av på Gotland. Spår av sådana har säkrats på golvet.

Roger säger att han till en början ofta iakttog vilken typ av skor folk i allmänhet hade på fötterna, i det fallet följde jobbet med honom "hem".

Två: Ljudet av en bil i gryningen, sannolikt en Volvo med B20-motor, som körde ut från innerstaden via Skansport.

Tre: Lokalkännedomen. Hotellet består av ett virrvarr av korridorer och dörrar där gärningsmannen uppenbarligen hittat rätt väg till det kassaskåp som det brutits på.

Alla såväl möjliga om omöjliga scenarier har gåtts igenom genom åren. Motiv, möjliga eller tänkbara gärningsmän, om något missats eller kunnat göras annorlunda.

Personligen är han övertygad om att gärningsmannen finns i utredningen och fanns där relativt tidigt.

Har du träffat personen?

– Ja, det är min bestämda övertygelse.

Min högsta önskan är att Hotellmordet någon gång blir uppklarat sa polisen Roger också i intervjun.
Citera
2025-06-16, 10:58
Medlem
diseuses avatar
SVT (Beskedet: Mordet på Wisby hotell kan inte lösas med dna-släktforskning):
Citat:
Hoppet att kunna lösa det nästan 30 år gamla hotellmordet i Visby väcktes till liv när man, med hjälp av DNA-sökning, kunde lösa flera fall.

Men nu kom bakslaget för utredningen då det inte finns tillräckligt med material kvar, berättar Hela Gotland.
Citera
2025-07-04, 03:26
Medlem
Då hotellet ändå bara hade 40 anställda så borde det inte alls varit svårt att hitta den skyldige om det faktiskt var en anställd eller tidigare anställd som gjorde det, så det tror jag inte riktigt. Det är fullt möjligt att man har ihjäl ett vittne vid ett inbrott även om offret inte känner den skyldige.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...malt-mordfall/

”– Proverna ska jämföras med referensmaterial som kommer från brottsplatsen. Jag kan inte gå in på vad det handlar om men det är material som fanns sparat men som man tidigare inte tänkt på att undersöka på det här sättet.”

Vad kan det tänkas vara? Man sparar ju inte hur mycket som helst. Borde vara från mordvapnet eller Christinas kläder eller liknande. Men mordvapnet kan det iofs finnas DNA från flera då det var hotellets verktyg.

Så jag undrar hur säkert det är att det DNA de hittat verkligen tillhör gärningsmannen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ig-garningsman

Att de ska ha hittat puder behöver ju inte betyda att det fanns en kvinnlig GM med, det kan ju lika gärna varit christinas eget puder som fastnat på armen.

Inte alls omöjligt att GM lärt känna hotellet och kommit på var han ska ta sig in i samband med renovering.

Men det GW tror att det måste varit någon som kände till layouten på hotellet är jag skeptisk till, hotellet är inte särskilt stort (ännu mindre då än nu) och de övre våningarna antar jag är fyllda med rum så är ju i princip bara markplan man skulle behöva röra sig på för att hitta kassaskåpet. Och GM har ju haft ett par timmar på sig. Även om man aldrig befunnit sig inne i hotellet kan man ju snabbt räkna bort matsal, kök, vinterträdgården och andra områden som trolig förvaring av ett kassaskåp.

Det som motsäger det är väl att GM tog sig in genom ett fönster på baksidan men det kan ju förvisso bara varit för han gått förbi i gränden och sett att det var en bra väg in.
Senast redigerad av Hjarnsubstans 2025-07-04 kl. 03:37.
Citera
2025-07-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Då hotellet ändå bara hade 40 anställda så borde det inte alls varit svårt att hitta den skyldige om det faktiskt var en anställd eller tidigare anställd som gjorde det, så det tror jag inte riktigt. Det är fullt möjligt att man har ihjäl ett vittne vid ett inbrott även om offret inte känner den skyldige.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...malt-mordfall/

”– Proverna ska jämföras med referensmaterial som kommer från brottsplatsen. Jag kan inte gå in på vad det handlar om men det är material som fanns sparat men som man tidigare inte tänkt på att undersöka på det här sättet.”

Vad kan det tänkas vara? Man sparar ju inte hur mycket som helst. Borde vara från mordvapnet eller Christinas kläder eller liknande. Men mordvapnet kan det iofs finnas DNA från flera då det var hotellets verktyg.

Så jag undrar hur säkert det är att det DNA de hittat verkligen tillhör gärningsmannen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ig-garningsman

Att de ska ha hittat puder behöver ju inte betyda att det fanns en kvinnlig GM med, det kan ju lika gärna varit christinas eget puder som fastnat på armen.

Inte alls omöjligt att GM lärt känna hotellet och kommit på var han ska ta sig in i samband med renovering.

Men det GW tror att det måste varit någon som kände till layouten på hotellet är jag skeptisk till, hotellet är inte särskilt stort (ännu mindre då än nu) och de övre våningarna antar jag är fyllda med rum så är ju i princip bara markplan man skulle behöva röra sig på för att hitta kassaskåpet. Och GM har ju haft ett par timmar på sig. Även om man aldrig befunnit sig inne i hotellet kan man ju snabbt räkna bort matsal, kök, vinterträdgården och andra områden som trolig förvaring av ett kassaskåp.

Det som motsäger det är väl att GM tog sig in genom ett fönster på baksidan men det kan ju förvisso bara varit för han gått förbi i gränden och sett att det var en bra väg in.

Det är fler (och de är mer i fallet insatta än GW) som påstår att inbrottstjuvarna måste haft kännedom om hotellet sedan innan.
Citera
2025-07-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Det är fler (och de är mer i fallet insatta än GW) som påstår att inbrottstjuvarna måste haft kännedom om hotellet sedan innan.

Men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så. Och kan i så fall lika gärna vara ”Kalle som jobbade med renoveringen på plats” som haft en polare på besök för att luncha ett par gånger.

Jag har aldrig varit på hotellet själv men det ser inte särskilt stort ut, speciellt inte innan de byggde ut det mycket senare. Och vanligtvis är det inte mycket mer än hotellrum på de övre våningarna.
Citera
2025-07-09, 02:05
Medlem
Citat:
Men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så. Och kan i så fall lika gärna vara ”Kalle som jobbade med renoveringen på plats” som haft en polare på besök för att luncha ett par gånger.

Jag har aldrig varit på hotellet själv men det ser inte särskilt stort ut, speciellt inte innan de byggde ut det mycket senare. Och vanligtvis är det inte mycket mer än hotellrum på de övre våningarna.

Så du som aldrig varit inne på hotellet vet bättre än de som varit där?
Citera
2025-07-09, 11:55
Medlem
Citat:

När sa jag att jag vet bättre än någon annan?

Jag funderar och gissar precis som alla andra.

Hur som helst är jag övertygad om att det är olöst för att de låste sig på nånting (felaktigt) i starten och inte tänkte utanför boxen.
Citera
2025-07-10, 01:03
Medlem
Citat:

Man om du nu är bättre än oss andra, vad är det du VET?
Citera
2025-07-10, 17:17
Medlem
Citat:
Man om du nu är bättre än oss andra, vad är det du VET?

Uppenbarligen är jag bättre på att veta vad det är jag inte vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in