2009-05-02, 21:35
Medlem
Darkness Itselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CronoS
Jag har haft samma problem själv, det ordnade sig när jag bytte ägare på disken. Jag har XP Pro.

Ja det verkar ju inte vara en helt dum idè
Citera
2009-05-02, 21:47
Medlem
Citat:
Jag har haft samma problem själv, det ordnade sig när jag bytte ägare på disken. Jag har XP Pro.

Har tyvärr bara XP Home, såg i Vista att det gick enkelt att ändra ägare på diskarna men hittar ingen sådan flik i XP Home? går jag in någon annanstans då?
Citera
2009-05-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkness Itself
Har du testat alla möjliga och omöjliga byglingar? Kollat med bara den ena av diskarna i osv..? Om du har någon Linux livecd hemma så testa att boota med den och se om du hittar diskarna därigenom. Känns som om det är något du/vi har missat... Ska fortsätta fundera ett tag...

Jag kör på Cable Select på båda och de lägger sig uppradade fint i bios om jag kör så. Tidigare har jag ju behövt installera raidprogram till hårddiskarna när jag kört andra moderkort men då har det bara varit satadiskar. Nu är det ju 2 stycken IDE, det ska ju vara hur enkelt som helst tycker jag ? ?
Citera
2009-05-02, 22:09
Medlem
Citat:

Man var tvungen att gå in i felsäkert läge för att komma åt säkerhetsfliken i XP Home. Gjorde det och det fungerade på mina andra hårddiskar men dessa två 320or dök den aldrig upp i. De är precis som när man har en tom dvdr skiva i eller när man kör en tom diskett i diskettenheten. Jag har stora problem nu :\
Citera
2009-05-02, 22:28
Medlem
Darkness Itselfs avatar
Testa att dra ner senaste Ubuntu och kör den i liveläge..om du ser diskarna där så är det ju Win som bökar. Och i värsta fall får du isf kopiera det du vill ha kvar från diskarna till några andra och sen formattera dom igen... =(

edit:det är alltid bra att ha någon livecd liggandes för felsökning
Citera
2009-05-02, 23:28
Medlem
Citat:
Testa att dra ner senaste Ubuntu och kör den i liveläge..om du ser diskarna där så är det ju Win som bökar. Och i värsta fall får du isf kopiera det du vill ha kvar från diskarna till några andra och sen formattera dom igen... =(

edit:det är alltid bra att ha någon livecd liggandes för felsökning

Testat Ubuntu nu, det var ingen dum idé alls. Det fungerade dock inte, hårddiskarna var helt opartionerade där. Jag får försöka mer imorgon nu måste jag slicka mina sår och sova tack för idag.
Citera
2009-05-03, 16:21
Medlem
Ännu en dag utan resultat, haft isär datorn och bytt ide-sladd och jumprat om diskarna på alla möjliga vis utan att de kommer igång. Testade att köra dem på varsin IDE sladd också. Finns det något "recoveryprogram" som man kan ladda ner för att försöka rädda det som fanns på hårddiskarna? Det verkar vara det sista som kan göras nu?
Citera
2009-05-03, 21:26
Medlem
Darkness Itselfs avatar
Ta ner Hirens bootcd, på den finns ett program som heter HDD Regenerator som går igenom och försöker rädda ev läs- och skrivfel på hårddiskarna, detta program är ickedestruktivt så det strular inte till något. Testa sen att boota som vanligt och se om det ändrats. Innan du sen börjar med försöka återställa diskarna, testa dom på en annan dator eller köp en sån adapter där du kan koppla in dom en och en via USB...allt detta beroende på hur gärna du inte vill bli av med det som finns på diskarna. Efter att allt detta är gjort skulle jag försöka med ev recoveryprogram.

Kom på ytterligare en sak? Vad hade du för OS innan all ominstallation? Var det XP då med eller hade du Vista? Om du hade Vista innan kan det ju ha att göra med ev ägande eller kryptering på dem innan...
Citera
2009-05-03, 21:44
Medlem
Nidstangs avatar
Jag tror att det är 48-bit LBA det handlar om.
Se mer hur du fixar det: http://support.microsoft.com/kb/303013
Citera
2009-05-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ta ner Hirens bootcd, på den finns ett program som heter HDD Regenerator som går igenom och försöker rädda ev läs- och skrivfel på hårddiskarna, detta program är ickedestruktivt så det strular inte till något. Testa sen att boota som vanligt och se om det ändrats. Innan du sen börjar med försöka återställa diskarna, testa dom på en annan dator eller köp en sån adapter där du kan koppla in dom en och en via USB...allt detta beroende på hur gärna du inte vill bli av med det som finns på diskarna. Efter att allt detta är gjort skulle jag försöka med ev recoveryprogram.

Kom på ytterligare en sak? Vad hade du för OS innan all ominstallation? Var det XP då med eller hade du Vista? Om du hade Vista innan kan det ju ha att göra med ev ägande eller kryptering på dem innan...

Hade precis samma OS innan, en köpt XP Home skiva. Det var service pack 3 då också. Kommer åt ägarfliken genom felsäkert läge på de andra hårddiskarna som fungerar, men ägarfliken finns inte på dem som strular.

Drog ner Paragon Partition Manager och såg att filsystemet på dem var FAT16 nu, mycket skumt.

Tack för hjälpen ska ta och följa dina tips och se om det går att rädda något på dem. 600GB med filer som jag absolut inte vill förlora :\
Senast redigerad av Backyard 2009-05-03 kl. 21:54.
Citera
2009-05-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidstang
Jag tror att det är 48-bit LBA det handlar om.
Se mer hur du fixar det: http://support.microsoft.com/kb/303013

Trodde det kunde vara något sådant också, försökte med det igår. Uppdaterat Apati.sys, laddat ner ett gäng hotfix:ar som alla sa att 48-bit LBA var igång och kikade i registret på Enable Big LBA och det stod en "1:a" där och sen testade jag att ställa in det i bios på LBA, Large och Auto men det gav inget resultat heller. Tack för tipset annars.
Citera
2009-05-05, 20:02
Medlem
Fick ett tips om ett program som heter Runtime GetDataBack där jag kan komma åt alla filer, verkar som om det bara är att börja kopiera dem och formatera om hårddiskarna nu. Gick inte att återställa dem helt men filerna är kvar så det känns riktigt gött nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in