2009-05-02, 10:38
Medlem
Tjenare, kopplade precis in två stycken 320GB WDC diskar, efter att jag formaterade och installerade om Windows. Båda hårddiskarna är fyllda och filsystemet är NTFS på dem. Diskarna står bara som "Lokal disk (F" och "Lokal disk (G" och när jag trycker på dem så kommer den där rutan upp om jag vill formatera dem eller inte. I diskhanteraren står det "128,00 GB Felfri aktiv" och "170,09 GB Inte allokerat" på varje disk. Det är förmodligen en drivrutin som jag behöver installera för att få dem att fungera? Var hittar jag den i så fall? Eller kan det vara något annat fel?

Tack på förhand
Citera
2009-05-02, 10:48
Medlem
hårdiskar

om du installerar en xp före servicepack 2 så klarar den inte så stora hårddiskar, det rättar till sig när du servicepackar upp installationen.
Citera
2009-05-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettcorre
om du installerar en xp före servicepack 2 så klarar den inte så stora hårddiskar, det rättar till sig när du servicepackar upp installationen.

Jag hade visst bara installerat SP2 men nu efter SP3 så är det likadant fortfarande. Så nu är mina idéer helt slut :\ Vad kan det annars bero på? Aldrig haft detta problemet tidigare...
Citera
2009-05-02, 11:46
Medlem
CronoSs avatar
Kolla: Egenskaper/Säkerhet/Avancerat/Ägare. att du står som ägare till disken, om inte så ändrar du det.
Citera
2009-05-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CronoS
Kolla: Egenskaper/Säkerhet/Avancerat/Ägare. att du står som ägare till disken, om inte så ändrar du det.

Gick in på egenskaper men finns ingen Säkerhetsflik eller knapp, disken står endast som en 0 byte disk där.
Citera
2009-05-02, 19:20
Medlem
Bumpar igen och ser vad som händer, har i princip försökt hela dagen att lösa detta och googlat och installerat både det ena och det andra programmet. Inget verkar fungera, har även bytt från primary ide till secondary ide och det är samma sak då. Installerade data lifeguard tools från wdc:s hemsida och det kom upp en ruta ibörjan att datorn inte kunde hantera 128GB diskar eller större men att det skulle lösas efter omstarten, vilket det inte gjorde. Programmet hittar inte de två hårddiskarna heller. Men 3 av mina andra WDC diskar och en Hitachi disk. Någon med samma otur som mig som stött på detta problemet tidigare?
Citera
2009-05-02, 19:49
Medlem
Darkness Itselfs avatar
Det är inte så att ditt moderkort är så gammalt att du måste uppdatera BIOS så det klarar större diskar?
Citera
2009-05-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkness Itself
Det är inte så att ditt moderkort är så gammalt att du måste uppdatera BIOS så det klarar större diskar?

Tyvärr inte. Diskarna fungerade utan problem tidigare. Det blev så här efter att jag installerade om Windows på C: disken :\ De visas som 320GB i biosen också.
Citera
2009-05-02, 20:37
Medlem
Darkness Itselfs avatar
Kom på ett riktigt longshot nu...har du samma kablar nu som förut? Om jag har fattat det rätt så är det IDE? Vill minnas att jag fick skaffa en ny IDE-kabel för UDMA när jag skaffade större HD på 1800-talet..men jag kan ju vara ute och cykla nu med men det känns som om du har kollat det mesta hittills.
Citera
2009-05-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkness Itself
Kom på ett riktigt longshot nu...har du samma kablar nu som förut? Om jag har fattat det rätt så är det IDE? Vill minnas att jag fick skaffa en ny IDE-kabel för UDMA när jag skaffade större HD på 1800-talet..men jag kan ju vara ute och cykla nu med men det känns som om du har kollat det mesta hittills.

Tack för felsökandet Kör på samma kablar som innan. Testat att flytta från primary till secondary. Grejen är ju att det funkade hur bra som helst innan ominstallationen? installerade senaste nForce3 drivarna också och testat LBA fix:ar och i registret är det en "1:a" på Enable Big LBA. Bioset tror jag är det senaste men det fungerade ju innan ominstallationen så det borde ju vara samma nu, då det inte lagras på C: disken? Har ett MSI K8N Neo2-FX moderkort. Min 250GB hårddisk fungerar utmärkt men det är en Satadisk då.

Testat att ändra till LBA, Large och Auto i bios och det gav inget resultat.
Så här ser det ut i diskhanteraren och i Utforskaren. Kanske ger någon en glödlampa.
http://xs139.xs.to/xs139/09186/problem859.jpg

Tack
Citera
2009-05-02, 21:29
Medlem
CronoSs avatar
Jag har haft samma problem själv, det ordnade sig när jag bytte ägare på disken. Jag har XP Pro.
Citera
2009-05-02, 21:34
Medlem
Darkness Itselfs avatar
Har du testat alla möjliga och omöjliga byglingar? Kollat med bara den ena av diskarna i osv..? Om du har någon Linux livecd hemma så testa att boota med den och se om du hittar diskarna därigenom. Känns som om det är något du/vi har missat... Ska fortsätta fundera ett tag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in