2009-05-02, 07:51
Medlem
Tjena! funderar på att sätta in en täljstenskamin till hösten, men har hört att det ska vara jävligt dyrt att installera den.
Jag har ingen befintlig skortsten i huset utan måste dra ett rökrör genom huset. Har ca 6m upp till nock och det blir troligen ett rakt rör, vad kan priset bli om man lejjer bort allt?

Är det vanliga rostfria rör som används eller är det något annat?
Citera
2009-05-02, 08:37
Medlem
miklons avatar
Jag satte in en gjutjärnskamin i sommarstugan tidigare i år, jag lejde bort allt arbete och det landade på 32 000, då kostade kaminen ca 16 000 har jag för mig. Jag hade dock inte fullt så högt tak, jag har för mig att det blev 3-3,5 m bara.

Jag köpte då Schiedel Permeter skorsten, som kostar 1 500 kr/m inklusive kopplingar osv, för en rak skorsten. Sedan tillkom huv på taket, det var 3 000 ungefär har jag för mig.

Skorsten:
http://www.swedheat.se/sv/category/33/schiedel_permeter

Takhuv:
http://www.swedheat.se/sv/article/93/fyrkantig_takhuv

(Jag handlade inte på Swedheat, men det var de produkterna)

Man måste ju också ha stege på taket.

För själva arbetet fick jag betala 5 000 kr, men fick då rätt bra rabatt, eftersom jag köpte kamin, skorsten, arbete och allt på samma gång. Normalt sett skulle det kosta 8 000 för samma jobb tror jag de sa.

Sen får man ju göra avdrag för halva arbetskostnaden, så jag för min del tyckte definitivt att det var värt att betala för att få det gjort.

Edit: Du har ju lite högre i tak, men jag tror inte att det borde göra nåt på arbetskostnaden direkt, för att sätta ihop delarna tar ju ingen tid alls, det är väl mer om det blir många jobbiga genomföringar som det kanske blir dyrare, men jag uppfattade det som att installationskostnaden var mer eller mindre fast.

Nu vet jag inte var du bor, men om det skulle råka vara i Mälardalen så får du gärna PM:a mig om du vill veta vilken firma jag anlitade, jag tyckte de var bra att ha och göra med.
Senast redigerad av miklon 2009-05-02 kl. 08:40.
Citera
2009-05-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag satte in en gjutjärnskamin i sommarstugan tidigare i år, jag lejde bort allt arbete och det landade på 32 000, då kostade kaminen ca 16 000 har jag för mig. Jag hade dock inte fullt så högt tak, jag har för mig att det blev 3-3,5 m bara.

Jag köpte då Schiedel Permeter skorsten, som kostar 1 500 kr/m inklusive kopplingar osv, för en rak skorsten. Sedan tillkom huv på taket, det var 3 000 ungefär har jag för mig.

Skorsten:
http://www.swedheat.se/sv/category/33/schiedel_permeter

Takhuv:
http://www.swedheat.se/sv/article/93/fyrkantig_takhuv

(Jag handlade inte på Swedheat, men det var de produkterna)

Man måste ju också ha stege på taket.

För själva arbetet fick jag betala 5 000 kr, men fick då rätt bra rabatt, eftersom jag köpte kamin, skorsten, arbete och allt på samma gång. Normalt sett skulle det kosta 8 000 för samma jobb tror jag de sa.

Sen får man ju göra avdrag för halva arbetskostnaden, så jag för min del tyckte definitivt att det var värt att betala för att få det gjort.

Edit: Du har ju lite högre i tak, men jag tror inte att det borde göra nåt på arbetskostnaden direkt, för att sätta ihop delarna tar ju ingen tid alls, det är väl mer om det blir många jobbiga genomföringar som det kanske blir dyrare, men jag uppfattade det som att installationskostnaden var mer eller mindre fast.

Nu vet jag inte var du bor, men om det skulle råka vara i Mälardalen så får du gärna PM:a mig om du vill veta vilken firma jag anlitade, jag tyckte de var bra att ha och göra med.

ok så det är delarna som kostar, kan man inte ta vanliga rostfria rör och sätta ihop ett system plus isolering, är rörsvetare till yrket så rör kan jag få tag på nästan gratis, och arbetet kan jag göra själv.

Eller är det nått special med rökkanaler och grejjer, har ingen koll på sånt.
Citera
2009-05-03, 09:28
Medlem
Det är lite krångligt att få det snyggt om man gör det själv. Sedan ska det helst vara godkännda prylar, annars får du bygga in alltihop i gips osv..

De säljer säkert färdigisolerade skorstenar där du köper kaminen. De brukar komma i 1meters längder som skarvas ihop med plåtband. Finns i både svart och polerat rostfritt. Kostar runt en tusenlapp per meter och är inga problem att installera själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in