Citat:
Ursprungligen postat av MrDZ
Hej,
Är väldigt dålig vad gäller lån, har aldrig behövt lära mig tills nu då.
Det är så här att jag har ett bostadslån på X antal tusen kronor, som är delat i 3 delar.
Runda siffror för enkelhetens skull.
Lån1: 100 000 Räntesats: 5,150
Lån2: 100 000 Räntesats: 5,350
Lån3rörligt: 20 000 Räntesats: 3,500
Ser detta bra ut eller är jag lurad? Jag upplever att jag har på tok för höga räntor, lånet togs i mars 2008. Är det verkligen optimalt att dela upp lån 1 & 2?
Vi börjar med anledningen till varför man väljer att dela in lånet i flera lånedelar; Allt handlar om riskspridning. Ponera att du har 1mkr i bolån, som du väljer att binda upp i 5år. Vad händer när 5 år har gått och ränteläget råkar vara väldigt högt? Jo, du åker på en räntesmäll utan dess like iom. att du har bundit upp
hela lånet på samma bindningstid.
Hade du i det läget istället delat på lånet i två delar á 0,5mkr och bundit dessa på två olika långa bindningstider (exempelvis 3 resp. 5 år) hade (troligtvis) bara ena lånedelen åkt på räntesmällen enligt ovan.
När det gäller de räntesatser du har så antar jag att lån 1 och 2 är bundna på något längre tid, och utifrån normalränteläge behöver de inte vara speciellt dåliga, även om dagens räntor säger något helt annat. I Mars 2008 hade vi ett ränteläge på bolånemarknaden mellan 5-5,5% när det gäller mellanlånga bindningstider, så det troligt rimliga räntor på dina lån.
Den sista lånedelen är rimligtvis ett topplån med rörlig ränta som i dagsläget inte kostar mycket pengar, men är dyrt i förhållande till bottenlånens motsvarande rörliga ränta som idag ligger kring 2% +/-0,2procentenheter.