Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-01, 13:02
Medlem
Kingandaces avatar
Hejsan! Undrar om det är möjligt att administrera en PC med Windows XP fjärrstyrt från en Mac med OS X Leopard? Anledningen att jag undrar är för att jag har en gammal PC som jag tänkte använda som en nedladdningsserver. Dock vill jag ha denna PC undangömd, och därför vill jag kunna administrera den direkt från min Macbook.
Citera
2009-05-01, 13:04
Medlem
Ödlans avatar
Det är möjligt via "remote desktop"-funktionen i Windows. Aktivera det och anslut sedan från din Mac med rdesktop.
Citera
2009-05-01, 13:34
Medlem
Kingandaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Det är möjligt via "remote desktop"-funktionen i Windows. Aktivera det och anslut sedan från din Mac med rdesktop.

Okej. Men att styra PCn fjärrstyrt blir som att sitta vid en skärm inkopplad till PCn direkt? Eller blir det en massa begränsningar?
Citera
2009-05-01, 13:37
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingandace
Okej. Men att styra PCn fjärrstyrt blir som att sitta vid en skärm inkopplad till PCn direkt? Eller blir det en massa begränsningar?

Det är en fjärrstyrning. Du loggar in och ser samma gränssnitt som om du skulle sitta vid din PC lokalt. Fast i din Mac, förstås.
Citera
2009-05-01, 14:14
Medlem
Kingandaces avatar
Citat:
Det är en fjärrstyrning. Du loggar in och ser samma gränssnitt som om du skulle sitta vid din PC lokalt. Fast i din Mac, förstås.

Låter great!
Citera
2009-05-01, 14:43
Medlem
Andreasvbs avatar
Lättast är om du använder Microsofts Remote Desktop-klient för Mac.

http://www.microsoft.com/mac/products/remote-desktop/default.mspx

Om du vill köra med Microsofts egna klient behöver du följande på servern:
Citat:
Windows XP Professional
Windows XP Media Center

Windows Vista Business
Windows Vista Enterprise
Windows Vista Ultimate

Windows Server 2003 Datacenter
Windows Server 2003 Enterprise
Windows Server 2003 Standard

Windows Server 2008 Datacenter
Windows Server 2008 Enterprise
Windows Server 2008 Standard
Sedan finns det TeamViewer, fungerar om du inte har Terminal Services (t.ex. XP Home).
Citera
2009-05-01, 14:50
Medlem
Vad finns det för bra alternativ att fjärrstyra ett linux-system från en Mac, annat än vanliga ssh (ssh -X) förstås?
Citera
2009-05-01, 14:52
Medlem
Andreasvbs avatar
Ubuntu har inbyggt vet jag.
Citera
2009-05-01, 15:40
Medlem
VNC fungerar väl på "alla" os? Är väl ett ok alternativ.
Citera
2009-05-01, 15:40
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Lättast är om du använder Microsofts Remote Desktop-klient för Mac.

Backa gärna upp ditt påstående om att Microsofts RDP-klient skulle vara bättre än öppna motsvarigheter, t.ex. rdesktop.

Citat:
Ursprungligen postat av raskolnikov
Vad finns det för bra alternativ att fjärrstyra ett linux-system från en Mac, annat än vanliga ssh (ssh -X) förstås?

xrdp t.ex., använder samma protokoll som Windows fjärrstyrning vilket underlättar då du kan använda samma klient som du använder för att ansluta till din PC med Windows.
Citera
2009-05-01, 15:45
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Backa gärna upp ditt påstående om att Microsofts RDP-klient skulle vara bättre än öppna motsvarigheter, t.ex. rdesktop.
Skrev inte bättre, inte testat just rdesktop, men den verkar kräva att man skriver i Terminal, därför jag skrev så.

Här finns en lista på olika, http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_remote_desktop_software
Senast redigerad av Andreasvb 2009-05-01 kl. 15:54.
Citera
2009-05-01, 16:11
Moderator
^Eazs avatar
Ska du bara ha nerladdning så rekommenderar jag att du lägger in en linuxdist, ubuntu funkar bra. Skala ner så mycket som möjligt, dvs utan fönstergränssnitt.

Behöver du flytta filer duger det gott med att burken kör en FTP klient.

Sedan lägger du in Torrentflux som du administrerar dina downloads med.

Tänker du att du vill spela över remote desktop så kommer inte detta funka iaf, så ser ingen orsak till att du behöver en remote desktop client

Detta är ett webbgränssnitt som du helt enkelt klistrar in urlen till torrentfilen, så tar det hand om resten.

Hemma har vi en gammal PC som står och tickar bakom TV'n, denna kör Torrentflux. Sedan kör vi en AppleTV med XBMC på och i denna har vi mountat Torrentfluxens nerladdnings directory så att allt går att streama direkt till TV'n via en fjärrkontroll.

http://www.torrentflux.com/

Screenshot på torrentflux:

http://asva.info/wp-content/uploads/2008/06/torrentflux.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in