2009-04-30, 21:26
Medlem
Cabrons avatar
Jag känner mig fullkommligt handikappad om jag är hemma från jobbet utan tillgång till Bloomberg eller Reuters. Hur gör ni som tradar hemifrån och inte har tillgång till någon temrinal?

Skulle gärna se en listning av sidor ni använder.

Var kan man t ex få snabbast uppdatering på olje- och guldpriser? Hur lång delay är det på priserna? Var hittar ni bra fx-charts, med kontinuerlig uppdatering? Räntor? Och kanske viktigast av allt, var får ni "the buzz" ifrån? Hur tar ni reda på vad som diskuteras på handlargolven om ni inte har direktkontakt med någon trader? Finns det någon bra sida med market gossip som uppdateras någorlunda ofta? Marknadsresearch på "djupet", finns det att tillgå från internet? Någon bra sida som kommer med "morning wraps" dvs en sammanfattning av gårdagens och asiens nyheter?

Om jag vill kolla US- eller EUR-räntor hemifrån använder jag www.cbot.com resp www.eurexchange.com. Det finns någorlunda research, eller snarare artiklar på www.seekingalpha.com

För amerikanska aktier tycker jag att www.google.com/finance är någorlunda hyfsat.

Om ni ville fylla på med sidtips för de andra tillgångsslagen hade det uppskattats.

Och ni som sitter hemma och tradar dagligen, vad har ni för performance? Klara ni er på intäkter från trading? Hur ser det ut hemma hos er, har ni flera skärmar för att hålla koll på så många charts som möjligt?
Citera
2009-04-30, 22:35
Medlem
Embriacos avatar
Om jag får tillägga: Räntor och CDS på europeiska statsobligationer söker jag.
Citera
2009-04-30, 23:52
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Jag känner mig fullkommligt handikappad om jag är hemma från jobbet utan tillgång till Bloomberg eller Reuters. Hur gör ni som tradar hemifrån och inte har tillgång till någon temrinal?

Skulle gärna se en listning av sidor ni använder.

Var kan man t ex få snabbast uppdatering på olje- och guldpriser? Hur lång delay är det på priserna? Var hittar ni bra fx-charts, med kontinuerlig uppdatering? Räntor? Och kanske viktigast av allt, var får ni "the buzz" ifrån? Hur tar ni reda på vad som diskuteras på handlargolven om ni inte har direktkontakt med någon trader? Finns det någon bra sida med market gossip som uppdateras någorlunda ofta? Marknadsresearch på "djupet", finns det att tillgå från internet? Någon bra sida som kommer med "morning wraps" dvs en sammanfattning av gårdagens och asiens nyheter?

Om jag vill kolla US- eller EUR-räntor hemifrån använder jag www.cbot.com resp www.eurexchange.com. Det finns någorlunda research, eller snarare artiklar på www.seekingalpha.com

För amerikanska aktier tycker jag att www.google.com/finance är någorlunda hyfsat.

Om ni ville fylla på med sidtips för de andra tillgångsslagen hade det uppskattats.

Och ni som sitter hemma och tradar dagligen, vad har ni för performance? Klara ni er på intäkter från trading? Hur ser det ut hemma hos er, har ni flera skärmar för att hålla koll på så många charts som möjligt?

http://di.se/login/login_trader.aspx?P=2

Så mycket kan jag väl tilläga. Registrera dig och skräddarsy din egen sida.
Citera
2009-05-01, 09:48
Medlem
TommyGBGs avatar
Citat:
text

När dom flesta marknader är elektroniska så kopplar man upp sig,
feeden blir ju aldrig snabbare än den tid det tar från marknadsplatsen till din dator.
Skulle gissa på att fördröjningen mellan hemmet i Sverige och de större
elektroniska marknaderna i USA är max 1 sekund beroende på omständigheter,
tror ett rimligt antagande vore 0,5-0,75 sec fördröjning.

Säker på att det finns många traders som klarar sig fint utan tillgång till
det där extra du tar upp som buzz, wraps, research osv.
Vägen till framgång ser ju olika ut för olika människor.
Citera
2009-05-01, 15:36
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyGBG
När dom flesta marknader är elektroniska så kopplar man upp sig,
feeden blir ju aldrig snabbare än den tid det tar från marknadsplatsen till din dator.
Skulle gissa på att fördröjningen mellan hemmet i Sverige och de större
elektroniska marknaderna i USA är max 1 sekund beroende på omständigheter,
tror ett rimligt antagande vore 0,5-0,75 sec fördröjning.

Säker på att det finns många traders som klarar sig fint utan tillgång till
det där extra du tar upp som buzz, wraps, research osv.
Vägen till framgång ser ju olika ut för olika människor.
Ok, man kan naturligtvis fa kursinfo direkt fran handelsplattformen.

Men att hamna utanfor the buzz ar valdigt farligt tycker jag. Man riskerar att inte veta vad det egentligen ar man handlar pa, och vad som driver kurserna. Man kan komma att dra slutsatser om vad man tror har varit kursdrivande i en specifik aktie, och missa att det i sjalva verket var ex vis ett rykte om en merger som orsakade ett kortsiktigt rally. Da kan man lura sig sjalv att man gjort en korrekt analys, medan den i sjalva verket var fullstandigt upp at vaggarna. Att isolera sig fran the gossip kan man klara sig med om man har en langsiktig buy-and-holdstrategi mojligtvis. Ar man extremt skicklig pa TA och helt fokuserar pa den biten kan det ocksa ga. Antar att du fokuserar mer pa TA an fundamenta?

Det enda som hindrar mig fran att saga upp mig pa mitt jobb och borja handla at mig sjalv ar att jag skulle forlora just den snabba informationstillgangen.

Hittade ett par morning wraps pa seeking alpha. De verkar nagorlunda ok.

http://seekingalpha.com/article/134594-wall-street-breakfast-must-know-news?source=article_lb_articles

Wall street breakfast

http://seekingalpha.com/article/134611-bond-expert-friday-outlook

the bond expert. Ratt torftigt, tycker mest han rapar upp nivaer egentligen, men battre an ingenting.

Finns det nagon som besokt ett privat tradingrum i Sverige (E-trade skulle visst ha nagot)? Hur ser de ut? Vad ar det for folk dar? Bara outcasts eller folk med koll? Har de tillgang till Reuters och Bberg?
Citera
2009-05-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ok, man kan naturligtvis fa kursinfo direkt fran handelsplattformen.

Men att hamna utanfor the buzz ar valdigt farligt tycker jag. Man riskerar att inte veta vad det egentligen ar man handlar pa, och vad som driver kurserna. Man kan komma att dra slutsatser om vad man tror har varit kursdrivande i en specifik aktie, och missa att det i sjalva verket var ex vis ett rykte om en merger som orsakade ett kortsiktigt rally. Da kan man lura sig sjalv att man gjort en korrekt analys, medan den i sjalva verket var fullstandigt upp at vaggarna. Att isolera sig fran the gossip kan man klara sig med om man har en langsiktig buy-and-holdstrategi mojligtvis. Ar man extremt skicklig pa TA och helt fokuserar pa den biten kan det ocksa ga. Antar att du fokuserar mer pa TA an fundamenta?

Det enda som hindrar mig fran att saga upp mig pa mitt jobb och borja handla at mig sjalv ar att jag skulle forlora just den snabba informationstillgangen.

Hittade ett par morning wraps pa seeking alpha. De verkar nagorlunda ok.

http://seekingalpha.com/article/134594-wall-street-breakfast-must-know-news?source=article_lb_articles

Wall street breakfast

http://seekingalpha.com/article/134611-bond-expert-friday-outlook

the bond expert. Ratt torftigt, tycker mest han rapar upp nivaer egentligen, men battre an ingenting.

Finns det nagon som besokt ett privat tradingrum i Sverige (E-trade skulle visst ha nagot)? Hur ser de ut? Vad ar det for folk dar? Bara outcasts eller folk med koll? Har de tillgang till Reuters och Bberg?
Har suttit i ett innan jag började handla hemifrån. Finns rätt många firmor som erbjuder så därför svårt att svara generellt. Där jag satt hade vi fri tillgång till datorer skärmar,telefon , tv med blomman/cnbcs kanal. Dom som satt där var samtliga sådana som innan hade arbetat på firmor men valt att köra själva istället.
Citera
2009-05-01, 19:11
Medlem
jhon bickles avatar
Läst en bok som heter Market Wizards och där intervjuer görs med exceptionella handlare. Många förlitar sig på annat än buzz kan jag säga. Var dock någon handlare som inbland bad att få lyssna på ljudnivån på golvet via telefon innan han agerade...

de händleser du är rädd för som tillfällig uppgång pga merger lär du kunna parera om du är duktig på TA

den svenska sida borstjanaren.se är faktiskt väldigt bra. den har morning briefings och en mycket duktig guru/nationalekonom/timer med namn Göran Högberg
Citera
2009-05-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Läst en bok som heter Market Wizards och där intervjuer görs med exceptionella handlare. Många förlitar sig på annat än buzz kan jag säga. Var dock någon handlare som inbland bad att få lyssna på ljudnivån på golvet via telefon innan han agerade...

de händleser du är rädd för som tillfällig uppgång pga merger lär du kunna parera om du är duktig på TA

den svenska sida borstjanaren.se är faktiskt väldigt bra. den har morning briefings och en mycket duktig guru/nationalekonom/timer med namn Göran Högberg
Merger var nog ett exempel, finns många fördelar om man är på rätt ställe och får tillgång till bra buzz.
Citera
2009-05-01, 23:34
Medlem
pilt77s avatar
Sitter du hemma och tradar så behövs egentligen inte mycket mer än graferna för den aktien, terminen eller vad du nu tradar och över indexet.

Rör sig kursen så det genererar köpsignaler enligt den modell du använder så är det ju bara att köpa. Varför kursen rör sig är ju helt ointressant.
Citera
2009-05-01, 23:59
Medlem
joumas avatar
Citat:

Outcasts är det inte, många som tidigare suttit som handlare på större firmor. Etrade har, Glitnir hade (vet inte vad som hände med det) och jag tror att Nordnet också har numera.

Är dåligt med reuters- och bberg burkar vad jag vet (dyra grejer). Blir väl mycket cnbc
Citera
2009-05-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Sitter du hemma och tradar så behövs egentligen inte mycket mer än graferna för den aktien, terminen eller vad du nu tradar och över indexet.

Rör sig kursen så det genererar köpsignaler enligt den modell du använder så är det ju bara att köpa. Varför kursen rör sig är ju helt ointressant.
tror inte han tänkte säga upp sig för att sen förlita sig på ett program..
Citera
2009-05-02, 17:49
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77

Behövs och behövs. Tro mig, det är en ofantlig skillnad mellan att sitta ensam med din graf när den sticker iväg, och att sitta med speed dials till handlargolven i London. Vem som köper, och av vilken anledning är ett rätt viktigt komplement till information om hur många lots som handlas, och hur bid/offerboken ligger vid ett givet tillfälle.

Som smacken säger, jag tänker inte säga upp mig från ett välbetalt jobb och förlita mig enbart på TA. TA kan vara ett viktigt komlement till FA, men att bara förlita sig till TA tycker jag är både onödigt, tråkigt och rätt dumt.

I mitt yrke handlar jag räntederivat, men jag har i första hand för avsikt att handla i aktier privat (vilket jag gör redan idag). Dock skulle jag helst fortsätta att handla räntor också, givet att det kan göras. Minsta kontrakt i amerikanska tvååringen är USD 200k vilket gör att det ofrånkomligen blir bra drag om man sitter med privata pengar.

Någon här inne som handlar amerikansk och tysk räntefuture privat? Eller kanske svenska FRA:s? I så fall, hur fungerar clearing, vad kostar det, marginalkrav etc. Även pm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in