2009-04-30, 16:45
Medlem
.carls avatar
Goddagens!
Jag börjar nu få mer och mer koll på hur f*n man använder den här datorn, och blir mer och mer nöjd för varje dag som går. Nu senast har jag till exempel lärt mig att flytta filer mellan platser på datorn! (inte helt lätt vill jag lova)

Eftersom jag är en så fruktansvärt noggrann herre som jämt och ständigt vill ha koll så vill jag nu veta om det finns en grafiskt planeringsverktyg till den här burken. (Inte iCal)
Jag letar alltså efter någonting som man medelst färger och former kan skapa snygga tidslinjer, helt enkelt för planering!
Är det någon som hört talas om något liknande, eller måste jag bli en grym programmerare för Mac om det ska lösa sig?

Finns det förresten en motsvarighet till windows delete-tangent på mac?
Citera
2009-04-30, 17:33
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .carl
Goddagens!
Jag börjar nu få mer och mer koll på hur f*n man använder den här datorn, och blir mer och mer nöjd för varje dag som går. Nu senast har jag till exempel lärt mig att flytta filer mellan platser på datorn! (inte helt lätt vill jag lova)

Eftersom jag är en så fruktansvärt noggrann herre som jämt och ständigt vill ha koll så vill jag nu veta om det finns en grafiskt planeringsverktyg till den här burken. (Inte iCal)
Jag letar alltså efter någonting som man medelst färger och former kan skapa snygga tidslinjer, helt enkelt för planering!
Är det någon som hört talas om något liknande, eller måste jag bli en grym programmerare för Mac om det ska lösa sig?

kolla i den befintliga tråden, "iQ - Frågetråden om Macprogram och sånt" där vet jag att det getts ett svar på din fråga. (om inte ställ den där vet jag?)
Citera
2009-04-30, 19:29
Medlem
systems avatar
Citat:
Goddagens!

Grafiskt planeringsverktyg: ingen aning. Kan det vara så att det är något slags mind maping-program du är ute efter?

Delete: Finns såklart (men det är bara migranter från Win som använder det ). Jag antar du sitter på en bärbar dator, och då är det fn och backspace som gäller. Fn hittar du längst nere till vänster på tgt-bordet.

Välkommen till den ljusa sidan.
Citera
2009-04-30, 20:31
Medlem
miklons avatar
Jag är inte hundra på vad ts är ute efter, men kanske kan OpenProj vara användbart?

http://openproj.org/openproj

Det är alltså ett program som används för att exempelvis skapa tidplaner till projekt och visualisera dem.
Citera
2009-04-30, 22:04
Medlem
.carls avatar
_Fiskarn:

Tack! Sökte men hittade inte, men jag är ju ny här och inte så bra på sånt där

system: Ja, nåt liknande.. Mind mapping och tidslinjaler... Tack för tipset angående delete btw

miklon: På din beskrivning låter det precis som något jag letar efter, ska kolla upp det nu direkt!

Tack!
Senast redigerad av .carl 2009-04-30 kl. 22:07.
Citera
2009-04-30, 22:12
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
_Fiskarn:

Tack! Sökte men hittade inte, men jag är ju ny här och inte så bra på sånt där

system: Ja, nåt liknande.. Mind mapping och tidslinjaler... Tack för tipset angående delete btw

miklon: På din beskrivning låter det precis som något jag letar efter, ska kolla upp det nu direkt!

Tack!

den ligger "alltid" som första tråd när man kommer in till OSX delen
Citera
2009-04-30, 22:34
Medlem
.carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
den ligger "alltid" som första tråd när man kommer in till OSX delen

Haha, sant! Men jag sökte på "grafiskt planeringsverktyg" "grafisk kalender" och lite andra såna prylar i sökrutan

Spotlight är ju en väldigt bra sökfunktion jämfört med den här (om man inte vet hur den funkar )
Citera
2009-05-01, 00:37
Medlem
.carls avatar
Hmm.. Finns det där openproj som freeware eller liknande?
Den vill ha nån satans licensnyckel när jag försöker öppna den :/
Citera
2009-05-01, 19:36
Medlem
miklons avatar
Citat:
Hmm.. Finns det där openproj som freeware eller liknande?
Den vill ha nån satans licensnyckel när jag försöker öppna den :/

Det är open source, så det är gratis.

Jag laddade ned det härifrån:

http://sourceforge.net/project/showf...roup_id=199315

Jag behövde ingen licensnyckel, däremot ville programmet ha en mailadress för registrering.
Citera
2009-05-01, 20:04
Medlem
Varnims avatar
Ta en titt på OmniPlan från www.omnigroup.com också, kan vara vad du letar efter. De har väldigt bra "hur man använder programet" videor på hemsidan, titta på den så märker du nog om det är vad du är ute efter eller inte.
Citera
2009-05-01, 23:29
Medlem
.carls avatar
Alla är så snälla, jag blir alldeles varm i hjärtat!

Tack för tipsen, ska testa!
Citera
2009-05-03, 12:14
Medlem
th3vils avatar
Med Bee Docs Timeline är det enkelt att göra snygga saker, om det nu var just "snygga" som var viktigt så är detta nog rätt program.

Du planerar i iCal som vanligt och sen importerar du data till Timeline som snyggar upp det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in