2009-04-30, 03:26
Medlem
Imponerads avatar
RFSU som för några år sedan kom med namnet "snippa" kommer nu med ett nytt ord:

Citat:
Nu tänker vi göra det igen. Den 5 maj presenterar RFSU årtiondets kanske viktigaste språkförändring. Nytt ord, ny förståelse och förhoppningsvis nya värderingar kring kvinnors sexualitet och rätt till sina kroppar.

http://rfsu.se/090428__artiondets_viktigaste_sprakfornyelse_pa_ga ng.asp

Vilket ord kan det vara?
Citera
2009-04-30, 03:55
Medlem
Duct-tapes avatar
Det där är så vrickat att det finns inte. Har någon här hört någon i bekantskapen använda ordet "snippa"? Kanske möjligtvis politiskt korrekta dagisfröknar som indoktrinerar de stackars barnen. Fyfan vad jag hatar sådana här vidriga människor.
Citera
2009-04-30, 04:07
Medlem
antonivanssons avatar
jag tror det är maka. Det skrevs om det vad gifta lebbar ska heta. Och då hade snillena spekulerat i månader och kommit fram till.... maka och maka. Genialt eller hur...
Citera
2009-04-30, 04:18
Medlem
Duct-tapes avatar
Mitt förslag är muffar.

Muff + muff = muffar.
Citera
2009-04-30, 04:18
Medlem
Imponerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duct-tape
Det där är så vrickat att det finns inte. Har någon här hört någon i bekantskapen använda ordet "snippa"? Kanske möjligtvis politiskt korrekta dagisfröknar som indoktrinerar de stackars barnen. Fyfan vad jag hatar sådana här vidriga människor.

Snippa har ju slagit igenom bland unga flickor, så oavsett vad man tycker om RFSU och ordet så lyckades de med att få in det ordet i svenskan, frågan är om de lyckas med detta.
Citera
2009-04-30, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duct-tape
Javisst använder folk i min bekantskapskrets ordet snippa!

En liten anektod som visar att ordet inte alls enbart är politiskt korrekt utan också något som kan uppstå av sig själv i barns egen vokabulär är följande:

Min dotter är född 1993, alltså långt innan snippa presenterades av RFSU. När hon var i 3-4-årsåldern hände följande en dag: Hon var naken och drog isär blygdläpparna och pekade på clitoris och frågade: "Vad är det?" Innan vi föräldrar hann formulera ett svar kom hon själv med ett förslag: "Är det snippen"? Lite överraskade av hennes kreativa tänkande höll vi naturligtvis med henne! Att hon använde en maskulin böjning av det mest kvinnliga avstod vi dock ifrån att kommentera...
Citera
2009-04-30, 07:38
Medlem
soptippsbosses avatar
De ska alltså ha en pressträff Nobelpriset-style för att presentera detta?

Det vill till sig att det är ett ord som utgår från det manliga könet, annars kan de räkna med en DO-anmälan.
Citera
2009-04-30, 07:44
Medlem
GOLs avatar
Eftersom det är valborg så måste ju ordet vara "Schnappan". Skål!
Citera
2009-05-01, 03:45
Medlem
Imponerads avatar
Ordet kommer inte förren 5 maj. Jag tror det har någonting med ordet "oskuld" att göra.
Citera
2009-05-01, 07:30
Medlem
soptippsbosses avatar
Ordet vi säker är kulturberikad. Välkommen till det nya Sverige!!
Citera
2009-05-01, 10:01
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
... Att hon använde en maskulin böjning av det mest kvinnliga avstod vi dock ifrån att kommentera...
Clitoris är det mest kvinnliga i lika hög grad som bröstvårtor är det mest manliga,
dvs egentligen inte. För en art där ungarnas uppväxt tar 15 år så finns det
emellertid goda skäl att utrusta båda föräldrarna med lite leksaker, för att de
skall hålla ihop och desarmera en del aggressioner via orgasmen. När naturen
har ett visst antal nervändar att avsluta, så placeras dessa där det finns plats.
Länge leve likheterna och olikheterna!
Citera
2009-05-02, 02:56
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
Min dotter är född 1993, alltså långt innan snippa presenterades av RFSU. När hon var i 3-4-årsåldern hände följande en dag: Hon var naken och drog isär blygdläpparna och pekade på clitoris och frågade: "Vad är det?" Innan vi föräldrar hann formulera ett svar kom hon själv med ett förslag: "Är det snippen"? Lite överraskade av hennes kreativa tänkande höll vi naturligtvis med henne! Att hon använde en maskulin böjning av det mest kvinnliga avstod vi dock ifrån att kommentera...

Maskulin böjning...?? Eh.. en treåring som pratar, jag tror knappast hon tänker på grammatik eller ägnar sig åt könskategorisering. Har du aldrig hört ett barn kalla en honom för henne? Stolen för stolet? Spagetti för spigettni? Lustig anektod från en förälder må jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in