2003-10-27, 16:41
Medlem
THEIDFs avatar
Jag har ett recept på en sorts sås/röra som jag tycker passar perfekt till grillrätter [flintastek, lövbiff] tillsammans med ris eller potatisgratäng/klyftpotatis och liknande.

Creme Fraiche
Ketchup
Rå Lök
Någon Peppar

Jag ska leta fram hur man lagar till detta [mängden på ingredienserna, och vilken peppar], eftersom jag lyckats tappa bort lappen. Men jag vet iaf att man skulle sätta in den färdiga röran i kylen i 10-15 minuter så att den blev någorlunda fast. Skriver mängden på grejjorna idag eller imorron [ska fråga morsan efter receptet].

Det kanske är fel säsong nu eftersom denna är mycket god till "barbeque" med ris/potatis, som man tenderar att käka på sommaren, men känner att jag måste dela med mig redan nu!

PS. Någon som känner till detta recept? Eftersom jag fick det av en släkting så tror jag inte det är speciellt känt, men man vet ju aldrig. DS.
Citera
2003-10-27, 18:50
Medlem
THEIDFs avatar
Jag har nu receptet.

5dl Creme Fraiche
1/2dl Ketchup
1 stor Lök
Lite vitpeppar

Som sagt är det bara röra samman ingredienserna. Tänk på att lökbitarna ska vara ganska stora [iofs smaksak].

/THEIDF
Citera
2003-10-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
Jag har nu receptet.

5dl Creme Fraiche
1/2dl Ketchup
1 stor Lök
Lite vitpeppar

Som sagt är det bara röra samman ingredienserna. Tänk på att lökbitarna ska vara ganska stora [iofs smaksak].

/THEIDF

Ska testas!

Älskar sådana "röror" , man kan ju praktiskt taget använda sånt till allt man äter.

Tack för tipset.
Citera
2003-10-27, 19:28
Medlem
THEIDFs avatar
Kyle>> Berätta vad du tyckte sen.

Som sagt, helst till kött med ris/klyftpotatis/potatisgratäng. Men som du säger så kan man använda "röror" till det mesta.

EDIT: Fick nyss veta att man inte behöver sätta in den i kylen, men jag gör oftast det till den övriga maten är färdig. Den blir ju lite fastare pga kylan, vilket jag tycker är lite bättre.
Citera
2003-10-27, 20:57
Medlem
LadyTieras avatar
Brukar ha cream Fraishe + hackad rödlök+ lite salt

helt underbart till bakad potatis/grillat/ris/ stekt kött
Citera
2003-10-27, 23:54
Medlem
ButterFlys avatar
Blanda i 4-? st pressade vitlöksklyftor i en burk Creme Fraiche och ha som sås på tacosen eller en fin brytning i Gulashsoppan.
Citera
2003-10-28, 11:14
Medlem
irrblosss avatar
Crème fraiche, några vitlöksklyftor, en hackad chili, lite curry och salt. Passar bra till allt möjligt. Rör ihop med tonfisk så får man en god fyllning till baguetter.
Citera
2003-10-28, 16:11
Medlem
phreakdentas avatar
Kanske blir bra att byta ut ketchupen mot chilisås?

Har själv ett recept på nån fiskröra:

5dl Creme fraiche
1 (liten) burk rom
Lite rödlök
Salt, peppar
Citera
2003-10-30, 15:15
Medlem
irrblosss avatar
Någon som testat göra kalla såser/dressingar med Kesella? Max (hamburgestället) har en god keselladressing till deras Delifresh-menyer. När man läser om Kesella på Arlas hemsida så nämner de inget om att det passar till dressingar, det tycks mest vara till bakning. Vad tror ni om att blanda någon vitlöksklyfta, peppar, salt och lite färska örter i en burk Kesella?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in