2009-04-29, 10:08
Medlem
jag tänkte försöka beskriva en känsla
med betoning på försöka
i alla fall; det finns nån musikvideo, eller ett par, där man näsatan hela tiden får följa en person som åker på en cykel genom en stad
filmat framför personen , mot den, och hyffsad närbild så man ser kanske halva kroppen
hela låten visar samma sak så det blir som en lång rörelse eller resa

har ni hört någon låt, som framkallar samma visuella känsla? dvs ni "känner" att i den här låten, då följer man en cykerlfärd i sakta mak. Det hör lite till att det skall vara kväll, förresten.
Jag vet nämligen en låt som jag tycker stämmer in perfekt på det här, men jag tänkte vänta med att nämna den för att inte påverka någon, jag skulle vilja höra om det finns någon annan som direkt får den här visuella mentala bilden eller "filmen" bara man hör en låt. Vore kul att höra vad det skulle vara för låt i så fall.

ps. nej, det är inte som i den där Bob SInclair-videon jag tänker, det är alltså rakt framifrån cyklisten.... och känslan är nog att man cyklar lugnare än BMXkillen.
Citera
2009-05-05, 00:28
Medlem
sådär, nu har det gått några dagar, vi drar en bump
Citera
2009-05-05, 03:25
Medlem
denny.cranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutanminne
sådär, nu har det gått några dagar, vi drar en bump
Är inte riktig säker på att jag förstår vad du menar, men jag kan tänka mig lyssna på Green Days - Boulevard of broken dreams medans jag cyklar. Missförstod jag dig eller?
Citera
2009-05-05, 06:33
Medlem
BrainDisorders avatar
Queen - Bicycle Race

Skämt åsido.
Nej, den tanken har nog aldrig slagit mig.
Däremot till i stort sett alla andra fordon.
Citera
2009-05-05, 13:39
Medlem
Papa.Ubus avatar
http://fredoviola.com/media/opus/sad_song
Citera
2009-05-05, 15:54
Medlem
wzbzs avatar
Kraftwerk - Tour de France
Citera
2009-05-05, 16:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
WTF?

Låt som känns som att du cyklar genom en stad i sakta mak? Den borde vara på enmiljonsnivån i postkodmiljonären eller nått. Skulle vara rätt soft att ringa en vän eller fråga publiken om den frågan.

Jag säger: Kent musik non stop för den låten tar ju fan aldrig slut. Tjatig som rap och lika intressant som dansband.

Har jag rätt? Vad vinner jag?
Citera
2009-05-05, 17:57
Medlem
TheKimpeNs avatar
Vad är det du frågar efter, en låt som framkallar den känslan* eller en musikvideo som framkallar den känslan*?

*Den känslan du beskriver i första inlägget om cyklen...

Spontan fråga annars... Hur nära var du att skita på dig när du skrev den här frågan?
Citera
2009-05-05, 20:00
Medlem
Spelade själv in min cykelresa till Amsterdam i somras och vi använde Katie Melua - Nine Million Bicycles.

http://www.youtube.com/watch?v=DTy3WA0Pq8M
Citera
2009-05-05, 20:04
Medlem
corporate.slaves avatar
Jeff Buckley hade en musikvideo där han cyklar fram sakta.

http://www.youtube.com/watch?v=tJTgzWwAzKA
Citera
2009-05-05, 22:07
Medlem
Adversariuss avatar
Hur svårt kan det vara att fatta vad TS menar? Får ni aldrig mentala scenarion i huvudet när ni lyssnar på musik? Han efterlyser inte cykelrelaterade videos eller låttitlar. Han efterlyser en låt som inger en inre mental bild av en cykelfärd i kvällssolen. En låt med en viss stämning, alltså. Helvete vad folk är dumma ibland.

Jag ska inventera min spellista, känner väl igen det du talar om. Återkommer när jag hittat bra exempel.
Citera
2009-05-06, 02:13
Medlem
statoil^s avatar
Som någon redan nämnt hade jag nominerat Nine Million Bicycles med Katie Melua. Musikvideon är förvisso bygd på ett ungefärligt liknande sätt, men det är inte därför jag känner så. Tycker mig höra en "ringklocka" lite hela tiden över låten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in