2014-04-30, 22:55
Medlem
ThePlayboys avatar
Det blir någon slags 80-tals meny i morgon...

Som aptitretare gör jag AndersArseniks Chevré fyllda Jalapenos.

Toast skagen till förrätt. och sen helstekt Oxfilé med Rödvinssås och antingen tryffel pommes frites eller färskpotatis med rosmarin. Till det, baconlindade Haricot Verts och sallad. (Heirloom tomater)

Strawberry Cheesecake med Bourbon vanilla glass till efterrätt.

Blir nog bra...
Citera
2014-04-30, 23:02
Bannlyst
Rörmakaroner med ketchup och ett glas hallon soda till.
Citera
2014-04-30, 23:06
Medlem
BushKillingtons avatar
Pasta med ost och skinksås
Citera
2014-04-30, 23:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
Det blir någon slags 80-tals meny i morgon...

Som aptitretare gör jag AndersArseniks Chevré fyllda Jalapenos.

Toast skagen till förrätt. och sen helstekt Oxfilé med Rödvinssås och antingen tryffel pommes frites eller färskpotatis med rosmarin. Till det, baconlindade Haricot Verts och sallad. (Heirloom tomater)

Strawberry Cheesecake med Bourbon vanilla glass till efterrätt.

Blir nog bra...

Ahh, lär ju smaskens. Kanske mat till valborg helt enkelt är det man själv tycker är gott.

Har letat lite och i Sverige verkar det inte finnas nån genomgående trend, eller nån trend alls förutom (grillat) kött. Och jag antar grillad korv åxå eftersom dom brukar ställa ut grilltunnor vid brasan - eller är den till för att värma sig vid, tja jag brukar ha med lite korv i alla fall dom gånger jag nu ids gå dit.
Citera
2014-05-01, 13:27
Medlem
JerryCottons avatar
Grillad finsk körv, nyfriterade munkar och sima.
Citera
2014-05-01, 23:29
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugakuk
Rörmakaroner med ketchup och ett glas hallon soda till.

http://imgur.com/rnDW46M

Jag gjorde nog dig nöjd, bakisfrukost på rester. Dock en öl till istället för hallonsoda..

Huva för oss framtidens kockar, snart har vi flintan där som mörar stora köttbitar med en stenhammare och lägger köttet direkt på glöden.

Back to the future, the flintstones. idiocracy folks
Citera
2014-05-03, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
http://imgur.com/rnDW46M

Jag gjorde nog dig nöjd, bakisfrukost på rester. Dock en öl till istället för hallonsoda..

Huva för oss framtidens kockar, snart har vi flintan där som mörar stora köttbitar med en stenhammare och lägger köttet direkt på glöden.

Back to the future, the flintstones. idiocracy folks

Ja det såg ju inte så gott ut, det där..
Citera
2021-04-30, 07:40
Medlem
Sladdarens avatar
Blir grillat allround...

Vad är typisk traditionell valborgsmat?

Citat:
Traditionen grundar sig på den förkristna högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att uppkallas efter kulten av den heliga Valborg. Skräp efter vårstädning av skog och mark eldas då upp. Eldningsförbud inträder i allmänhet i Sverige i början av maj.

Sedan 1400-talet firas dagen till minne av det tyska helgonet Sankta Walpurgis. Valborg blev helgonförklarad den 1 maj (som sedan firades som Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med de förkristna germanska vårfester hållna denna dag, som av kristendomen stämplades som häxförsamlingar. Särskilt trodde man att häxorna på Valborgsmässonatten mellan den 30 april och den 1 maj red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, i synnerhet till Blocksberg (Brocken, den högsta spetsen av Harz, bekant bland annat genom scenen ”Walpurgisnacht” i Goethes Faust), och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet förde man oväsen med rop, skott och horn och tände eldar på höjderna. Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa förkristna vårseder. Valborgskulten, som uppstod efter hennes död år 779, kom i hög grad att handla om skydd mot häxor och onda andar.[1][2]

Valborgsmässoafton motsvaras av den förkristna Beltaine bland kelterna och Segerblot i förkristna norden.
Citera
2021-04-30, 13:23
Medlem
Nässelsoppa med ägghalvor.
Citera
2021-04-30, 14:56
Medlem
OlleVieros avatar
[quote=Massey|75701891]Nässelsoppa med ägghalvor.[/QUOTE]

Jag fick mycket spenatsoppa med ägghalvor som barn. Jävligt gott.

Men valborgsmaten idag får nog bli lite Bullens med bröd då frun har jouren. Senap och Bostongurka.
Citera
2021-04-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
3 sorters paté
Pastej
Serranoskinka
Baugette
Grönmögelost, Brieost, rökt ost
Fransk vildsvinskorv, fransk hjortkorv, fransk ankkorv, fransk valnötskorv
Pressylta
Champagne

Och en knäckig äppelpaj med vaniljsås till efterrätt!

Gourmet.

Var köper du korvarna?
Citera
2021-04-30, 15:02
Medlem
Sill, kokt potatis, nybakat bröd med ost. Öl och snaps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in