Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-23, 03:34
Medlem
Hej!

Är det någon som har varit på Jul på Liseberg tidigare? Tänkte dra dit med flickvännen på våran månadsdag den 7/12. Hur är stämningen runt detta datumet? Har hört att det ska väldigt fint med konstsnö och vacker belysning.

Vad är det man kan göra där? Jag har läst om isshower och sådant, kan man ta sig en tur på isen också?

Tack på förhand!
Citera
2012-11-23, 09:44
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah
Hej!

Är det någon som har varit på Jul på Liseberg tidigare? Tänkte dra dit med flickvännen på våran månadsdag den 7/12. Hur är stämningen runt detta datumet? Har hört att det ska väldigt fint med konstsnö och vacker belysning.

Vad är det man kan göra där? Jag har läst om isshower och sådant, kan man ta sig en tur på isen också?

Tack på förhand!

Jo jul på Liseberg är trevligt och populärt...Vet inte om det händer något särskilt just den 7:e, kolla på hemsidan men man brukar kunna åka skridskor som du säger och vissa dagar och klockslag brukar det vara artister där och sjunga julsånger och hej och hå. Bäst stämning är det förstås när mörkret lägger sig på eftermiddagen så all trädbelysning och alltihop framträder fint. Så ska man inte missa att äta varma våfflor och kika på renarna som funnits där de senaste åren. Ett gäng mindre julaffärer brukar finnas också.
Citera
2013-07-16, 14:56
Medlem
För tjock för karusellerna/attraktionerna på Liseberg?

Detta hamnar säkerligen i väldigt fel kategori, men jag kom aldrig fram till var jag skulle posta detta.
För att förklara läget lite: Jag och fyra väninnor har länge planerat att ta oss en tur till Liseberg för lite roliga karuseller och liknande. Vi bor alla i Piteå,så ni förstår ju att det är en bit att åka.
TILLBAKA till ämnet. En väninna överväger nu att dra sig ur för att hon är orolig över att hon ska vara för tjock för karusellerna.
Hon är rätt stor. Uppskattningsvis 165 lång och väldigt kraftig, 110-120kg, kanske?
Jag har aldrig varit på Liseberg, så jag vet inte all Hur det är.
finns det en möjlighet att hon faktiskt är för tjock?
Hur löser man det? Finns det "tjockisanpassade" karuseller eller är det samma lika på alla karuseller?
Vore ju förbannat tråkigt att hon inte kan följa med

Tre veckor kvar till avresa.
Citera
2013-07-16, 15:02
Medlem
Aimberts avatar
Ja, man kan vara för tjock, men det handlar oftast om midjemått. Man måste t.ex. kunna stänga bygeln/säkerhetsbälte på de attraktioner som har sådana. Se: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15096861.ab
http://www.expressen.se/gt/var-for-t...r-slanggungan/

T.ex. utanför Balder vill jag minnas att det finns en "provstol" så man kan se ifall man får plats eller inte.
Citera
2013-07-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ja, man kan vara för tjock, men det handlar oftast om midjemått. Man måste t.ex. kunna stänga bygeln/säkerhetsbälte på de attraktioner som har sådana. Se: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15096861.ab
http://www.expressen.se/gt/var-for-t...r-slanggungan/

T.ex. utanför Balder vill jag minnas att det finns en "provstol" så man kan se ifall man får plats eller inte.

Hmm.. Ja iof, men hur ser det ut rent allmänt på Liseberg då, vet du det?
Jag tänkte om det finns åtminstone några karuseller son även hon kan åka?
Jävligt klurigt detta.
Men det är klart, utan spärrar och säkerhetsåtgärder hade ju ingen kunnat åka.

Känns ju som halvfult att börja ögonmåtta henne och karusellen för att se om det är fysiskt möjligt!
Citera
2013-07-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Finns en uppsjö av incidenter i England, USA och även Finland där folk varit överviktiga och inte blivit tillåtna att åka med en attraktion. Att sedan gå till pressen och ondgöra sig över detta är inget annat än patetiskt.

Gå ner i vikt istället för att ondgöra sig över "samhällets förfall"!

Jo, jag upptäckte det jag med när jag googlade lite snabbt..
Hittar dock ingenting att "utgå" från.
Eller utgå. Jag hittar ingen bild eller vikt jag kan jämföra med.
Citera
2013-07-16, 15:35
Medlem
Det bästa är väl att ringa till liseberg och fråga där för att vara på den säkra sidan.
Men någon åkattraktion borde hon ju få plats i, tex kaffekoppen, kållerado och flumeride.
Citera
2013-07-16, 15:40
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Ja hon kommer troligen inte ens komma in genom entréen.

Får vel hissa ner henne med helikopter då.

Tycker hon ska åka dit endå, finns säkert vissa saker hon kan gjöra.

Annars har dom väl korv.
Citera
2013-07-16, 15:47
Medlem
clkxxs avatar
finns risk att hon inte kan åka ALLA attraktionerna men tycker hon ska följa med ändå, det är inte så att det inte finns något för tjockisar att göra på liseberg.
Citera
2013-07-16, 16:11
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakingSleeping
Jag hittar ingen bild eller vikt jag kan jämföra med.

Göteborg är de överviktiga individernas heliga mecka och Liseberg är inget annat än klagomuren. Ring deras kundtjänst och fråga vad de har för regler gällande överviktighet. Det finns mycket annat att göra där om man inte kan åka somliga attraktioner.
Citera
2013-07-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Göteborg är de överviktiga individernas heliga mecka och Liseberg är inget annat än klagomuren. Ring deras kundtjänst och fråga vad de har för regler gällande överviktighet. Det finns mycket annat att göra där om man inte kan åka somliga attraktioner.

I did, ringde alltså.
Fick till svar att dem inte hade någon speciell gräns (var därför jag frågade här, om någon har någon aning om hur det kan tänkas vara), men att det finns en "provstol" vid Balder. Kan man sitta i den så skulle det tydligen gå bra i de flesta andra karuseller också.
Frågan är ju om det är värt att köpa åkband..
Citera
2013-07-16, 16:54
Medlem
Frågade nu väninnan om midjemått innan jag ringde Liseberg (känns ju lite som att det är just midjemåttet som kan sätta stopp)
142cm.. Blir nog halvtufft med de flesta karuseller? Eller?

För övrigt, jag förtjänar en jävla medalj iom att jag är den som gör massa research.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in