2009-04-28, 22:06
Medlem
Loos_s avatar
Till hösten kommer jag börja plugga på Handelshögskolan i Göteborg (ekonomprogrammet analytisk inr).
Planen som den ser ut nu är att ta en ekonomie kandidat inr. Bokföring. Och som en naturlig följd av detta även en Masterexamen inom det ämne jag är sugen på då. Vad jag kommer att välja för Masterprogram kan jag naturligtvis inte veta nu då det är ett tag kvar, men som jag känner nu så är jag lite inne på Redovisning, Nationalekonomi/finans, Management eller Ekonomi.

Eftersom jag alltid varit duktig och intresserad av matematik och nu börjar på en utbildning som inte erbjuder detta i lika hög grad som tex en civilingenjörsutbildning gör så funderar jag på att parallellt med huvudutbildningen läsa fristående kurser i matematik. Detta i lugnt och i lagom tempo jämnt fördelat över 5 år, ingen hetsläsning.

Jag vill läsa matematik i två syften.
1 Matematik utvecklar hjärnan och dess problemlösningsförmåga (man vill ju ta hand om sin hjärna)
2 Jag vill använda Matematiken som ett konkurrensmedel när jag senare söker jobb.

Nu till min fråga.
Vilka kurser tycker ni att jag borde sikta in mig på att läsa som både är nyttiga i allmänhet som nyttiga i arbetslivet (vet att det är svårt när ni inte vet vilka arbetsuppgifter det handlar om, men ändå).
Ungefärligen hur många poäng matematik utöver det jag redan kommer att läsa är tungt nog att kunna använda som konkurrensmedel. Är det tex att föredra att i sitt CV kunna skriva att man även också har en Högskoleexamen inom Matematik (120p va? Dvs ca 12p/termin under 5 år) eller räcker det med att man kan skriva att man läst ”ytterligare kurser i matematik”.

Jag vet att det är lite luddigt då ni inte vet vad det är för typ av jobb eller arbetsuppgifter jag senare vill ha, men kort och gott så vill jag ha lite tips på hur jag kan lägga upp matematikstuderandet under min studietid för att det skall bli både nyttigt, givande och användbart.
Citera
2009-04-28, 23:00
Medlem
Psionicists avatar
Matematisk statistik.

Kurser: http://www.utbildning.gu.se/ViewPage.action?siteNodeId=427373&languageId=10000 0&contentId=-1&subjectParam=Matematisk+statistik&siteNodeId=427 373&subjectPageSiteNodeId=427373

Göteborgs Universitet gör, precis som många andra skolor, en indelning mellan "Matematik" och "Matematisk Statistik". Kurserna i den sistnämnda är väldigt relevanta för ekonomi och näraliggande (notera hur många av de avancerade kurserna som har ordet "financial" i namnet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in