2009-04-28, 21:41
Bannlyst
Hur bedömer ni dessa fall? Jag tänker speciellt på medlemmen "100apor.se" som jag uppfattar som tydlig reklam för http://www.1000apor.se/

Tillåtet eller har ni missat det?
Citera
2009-04-28, 21:53
Medlem
micaeles avatar
Hur kan 100apor göra reklam för 1000apor? Inte ens samma adress. Visst, man kan extrapolera - men skall så ske?
Om en medlem gör reklam för någon sida av ren slump eller av lite eftertänksamhet torde gå obemärkt förbi. Om någon kallar sig Oogle, är det reklam? BladetAfton? MinSötaBlogg?
Ett namn är inte en länk.
Citera
2009-04-28, 21:53
Medlem
Snövits avatar
Det finns så vitt jag vet ingen uppenbar koppling mellan medlemmen och den sidan du hänvisar till. Du får ju även heta adidas eller nike eller liknade. Det du inte får göra är reklam eller marknadsföra något du får inte heller annonsera eller spamma.
Citera
2009-04-28, 22:20
Medlem
Buffelo Balls avatar
Det verkar inte helt lätt att avgöra vad som är reklam!

En uppmaning att stödja Tele 2 ser jag som solklar reklam. Men det gör uppenbarligen inte ansvariga för forumet eftersom jag RP:at denna trådstart men den finns fortfarande kvar.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=16363800&postcount=1

Det finns väldigt många fler bolag som väljer att inte spara personuppgifter, så om det enbart vore Tele 2 kanske "reklamen" skulle vara mindre uppenbar. Men här är det fråga om ren kommersiell propaganda imo.
Citera
2009-04-28, 22:22
Bannlyst
Jo, ska man tolka allt ordagrant så visst, jag tycker mig däremot ha sett detta namn just när 1000apor.se dök upp. Menmen, då har man ett kryphål att utnyttja iaf, alltid nåt.
Citera
2009-04-28, 22:36
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
En uppmaning att stödja Tele 2 ser jag som solklar reklam. Men det gör uppenbarligen inte ansvariga för forumet eftersom jag RP:at denna trådstart men den finns fortfarande kvar.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=16363800&postcount=1
Man kan ju anta att FB är väldigt hårda på 1.01 när det gäller att medlemmen själv tjänar en slant på länkar som sprids. Att tala sig varm för ett stort bolag som Tele2 lär ju knappast kunna ses som reklam. Propaganda är en annan sak.
Citera
2009-04-28, 23:00
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttNamnBara
Jo, ska man tolka allt ordagrant så visst, jag tycker mig däremot ha sett detta namn just när 1000apor.se dök upp. Menmen, då har man ett kryphål att utnyttja iaf, alltid nåt.

Trevligt att du vill försöka utnyttja kryphål, så dina andra konton försvann?
Skulle jag få heta LinSux utan att du klassar det som reklam för Linux?
Citera
2009-04-28, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Trevligt att du vill försöka utnyttja kryphål, så dina andra konton försvann?
Skulle jag få heta LinSux utan att du klassar det som reklam för Linux?
Nä det är just det här fallet jag tycker är underligt: Varför har inte moderatorerna bannat h*n/företaget än när de är så hårda på allt annat? Sambandet var ju faktiskt rätt tydligt i början...
Citera
2009-04-28, 23:24
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Man kan ju anta att FB är väldigt hårda på 1.01 när det gäller att medlemmen själv tjänar en slant på länkar som sprids. Att tala sig varm för ett stort bolag som Tele2 lär ju knappast kunna ses som reklam. Propaganda är en annan sak.

Jag förstår självklart att det kan vara problem med avvägningen, när man inte vet ifall medlemmen ifråga har anknytning till bolaget som det propageras för.

Propaganda är en sak, kommersiell är en annan och kommersiell propaganda är detsamma som reklam
Citera
2009-04-29, 00:05
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Nä det är just det här fallet jag tycker är underligt: Varför har inte moderatorerna bannat h*n/företaget än när de är så hårda på allt annat? Sambandet var ju faktiskt rätt tydligt i början...

Vad är det tydliga? Får man inte göra parodier på internetadresser? Det är ju inte ens samma adress?
Är dom hårda på allt annat? Du får utveckla lite mer, samt svara på frågan om "LinSux", eller om kontot "microsoft" bör bli bannat direkt.
Citera
2009-04-29, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Vad är det tydliga? Får man inte göra parodier på internetadresser? Det är ju inte ens samma adress?
Är dom hårda på allt annat? Du får utveckla lite mer, samt svara på frågan om "LinSux", eller om kontot "microsoft" bör bli bannat direkt.
Ohh, jag blir nästan rädd.

Mod/admin hittar på vad som går för sig eller inte, jag frågade bara ifall det var tillåtet och nämnde att jag tyckt mig se ett tydligt samband mellan 100apor.se och 1000apor.se.

Lugna ner dig lite nu va.
Citera
2009-04-29, 00:39
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Mod/admin hittar på vad som går för sig eller inte, jag frågade bara ifall det var tillåtet och nämnde att jag tyckt mig se ett tydligt samband mellan 100apor.se och 1000apor.se.
Klart det finns ett samband där emellan, eftersom det bara är en nolla som skiljer sig åt. Men det är inte att anse som ett brott mot 1.01 eftersom man uttryckligen inte gör reklam för sidan. Även om en användare hette 1000apor.se skulle det troligen vara tillåtet. Att heta som hemsidesadresser kan inte innebära något fel, så länge man inte använder sina inlägg för att konstant göra reklam och tjäna pengar på reflänkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in