2009-04-28, 19:43
Medlem
aBSTs avatar
Tjena!

Skar just nu upp min isbergssallad i två delar och såg då att det var massa vita prickar på den. Är det något farligt eller är det bara att äta?
Citera
2009-04-28, 19:51
Medlem
jerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aBST
Tjena!

Skar just nu upp min isbergssallad i två delar och såg då att det var massa vita prickar på den. Är det något farligt eller är det bara att äta?

Bild?
Citera
2009-04-28, 19:56
Medlem
soptippsbosses avatar
Är det "lösa" prickar eller sitter det ingrott i salladen? Det brukar väl kunna finnas nå bruna prickar i isberg, men de kan man ju äta i alla fall.
Citera
2009-04-28, 20:00
Medlem
aBSTs avatar
Har tyvärr inget batteri kvar till kameran men prickarna är lösa och "vattninga"
Citera
2009-04-28, 20:04
Medlem
soptippsbosses avatar
Kan det här vara något?

Fråga
Citat:
Jag köpte ett isbergsallat huvud igår. Då jag delade på det så fann jag beige-aktiga löss?? som kröp i de innersta bladlagrena. Är de smittsamma? Sprids de till annat? Varför är de där? Vanligt?

Svar
Citat:
Det finns fler som gillar isbergssallat än vi människor. Så är det i naturen. Våra växter är föda till en mängd olika organismer. Bladlöss (flera olika arter) är de skadedjur som är vanligast förekommande på sallat och som naturligtvis vållar problem för odlarna. Detta är absolut inget farligt, men det kan se otrevligt ut. Skölj bladen såsom brukligt. Några av de arter som kan angripa sallat kan också leva på krukväxter inomhus. Men djuren har svårt att ta sig till krukväxterna om de saknar vingar och de festa bladlöss är ovingade. Eftersom sallatshuvudet var angripet och bladlössen levde så är det ett sundhetstecken – plantan kan inte innehålla några bekämpningsmedel mot insekter."

Märk väl skillnaden på sallad och sallat. Sallad är den blandning du ställer fram på bordet. Sallat är växten som tillhör släktet Lactuca. Det finns ett undantag. Salladskål stavas med d, men så tillhör den också släktet Brassica.
Citera
2009-04-28, 20:13
Medlem
puckels avatar
Låter inte så trevligt, jag skulle nog slänga skiten trots att det kanske är ofarligt.
Citera
2009-04-28, 21:16
Medlem
core_s avatar
Övrigt --> Matlagning, metoder och redskap
/Mod
Citera
2009-04-29, 09:04
Medlem
dePauls avatar
Svårt att säga utan bilder. Mitt tips är att det handlar om ohyreangrepp, varvid salladen försvarar sig med genom att utsöndra vätska som slutligen stelnar till små droppar. Denna innehåller vissa mineraler som ger vätskan dess färg. Vätskan i isbergssalladen är som bekant vitaktig.

~Paul~
Citera
2009-05-01, 17:51
Medlem
När jag studerade i Tyskland på 70-talet fick jag så ofta hem oätbar isbergssallad att jag började använda "bladen" till toalettpapper istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in