2003-10-26, 18:11
Medlem
Asmodeuss avatar
Jag har hrt, att om teorin om orsak och verkan stmmer,
om allt har en orsak, s kan inte ngonting uppkomma ur ingenting.
Kan detta stmma? Fr om det gr det, s kunde ju inte Universum
uppkomma ur ingenting, eller?
Citera
2003-10-26, 20:57
Medlem
Vem har sagt att ngoting har uppkommit ur ingenting?
Allt frndras. Ingenting r varar. Men allt R.
Citera
2003-10-26, 21:19
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dafly
Vem har sagt att ngoting har uppkommit ur ingenting?
Allt frndras. Ingenting r varar. Men allt R.
Folk som hvdar att Universum uppkom ur ingenting.
Det r drfr jag undrar om det r mjligt, med tanke p kausaliteten.
Citera
2003-10-28, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Folk som hvdar att Universum uppkom ur ingenting.
Det r drfr jag undrar om det r mjligt, med tanke p kausaliteten.

Nu vet jag inget om "kausaliteten" (lr vad det ska vara), men jag "vet" att i universium s skapas partiklar ur tomma intet. Denna effekt sker i stort vakuum, dr det r flera meter mellan nrmsta partikel (vad jag kommer ihg ur en vetenskapsartikel jag lste fr ett tag sen).

Men sen r det ju ingen som vet vad som fanns innan universum skapades lr om det bara uppstod som partiklarna i vakuum. Kan brja flumma mkt om andra dimensioner och alternativa vrldar etc, men r inte p hugget idag

Sen mste jag sga att jag aldrig frsttt orden "orsak och verkan" som ett begrepp. Vad r det som har orsak, och vad r det som har en verkan av den orsak som det talas om? (knns som ntt jag borde lsa p mer om utan att rabbla en massa tjafs som inte har nn betydelse).

Att jag fddes, var det en orsak lr en verkan utav ngot? Kan orsaken vara att mina frldrar attraherades utav varandra, s verkan av deras lskog blev mig?
Citera
2003-10-29, 01:16
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Baba-
Nu vet jag inget om "kausaliteten" (lr vad det ska vara), men jag "vet" att i universium s skapas partiklar ur tomma intet. Denna effekt sker i stort vakuum, dr det r flera meter mellan nrmsta partikel (vad jag kommer ihg ur en vetenskapsartikel jag lste fr ett tag sen).

Men sen r det ju ingen som vet vad som fanns innan universum skapades lr om det bara uppstod som partiklarna i vakuum. Kan brja flumma mkt om andra dimensioner och alternativa vrldar etc, men r inte p hugget idag

Sen mste jag sga att jag aldrig frsttt orden "orsak och verkan" som ett begrepp. Vad r det som har orsak, och vad r det som har en verkan av den orsak som det talas om? (knns som ntt jag borde lsa p mer om utan att rabbla en massa tjafs som inte har nn betydelse).

Att jag fddes, var det en orsak lr en verkan utav ngot? Kan orsaken vara att mina frldrar attraherades utav varandra, s verkan av deras lskog blev mig?

Ja, det krvs nog mer n s fr att vertyga mig om den saken..
Men det r inte nog nd inte av strsta relevans i den hr frgan nd.

Vet du inte vad orsak och verkan r? Brja leta hr.

Jag frstr inte vad din fdelse har med Universums skapelse att gra.
Citera
2018-02-01, 13:54
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Jag har hrt, att om teorin om orsak och verkan stmmer, om allt har en orsak, s kan inte ngonting uppkomma ur ingenting.

Det finns mnga teorier om relationen mellan orsak och verkan, och att allting har en orsak behver inte ndvndigtvis betyda att det finns en frsta orsak. Det teleologiska gudsbeviset bygger p det resonemanget, men det argumentet innehller flera brister. Mer gr att lsa om det hr:

https://en.wikipedia.org/wiki/Teleological_argument

Som vanligt finns en bra versikt av mnet hos Stanford:

Citat:
Questions about the metaphysics of causation may be usefully divided into questions about the causal relata, and questions about the causal relation.

Questions about the causal relata include the questions of
(1.1) whether they are in spacetime (immanence),
(1.2) how fine-grained they are (individuation), and
(1.3) how many there are (adicity).

Questions about the causal relation include the questions of
(2.1) how causally related and causally unrelated sequences differ (connection),
(2.2) how sequences related as cause to effect differ from those related as effect to cause or as joint effects of a common cause (direction), and
(2.3) how if at all sequences involving causes differ from those involving mere background conditions (selection).

https://plato.stanford.edu/entries/c...n-metaphysics/

Hur den aktuella filosofiska forskningen ser ut kring kausalitet r jag inte kompetent nog av bedma. Den filosofihistoriska diskussionen om kausalitet r intressant hnger ofta intimt samman med vetenskapens utvecklingen.

Den frmsta kritikern av den "klassiska" frestllningen om kausalitet r utan tvekan David Hume. Enligt Hume har frestllnigen om orsak - verkan tre egensaper: om vi sger att X orsakar Y menar vi att (i) X r konstant sammanbundet med Y, (ii) Y fljer X och inte tvrtom, och (iii) det finns ett ndvndigt samband samband mellan X och Y sdant att nr X uppstr fljer ocks Y.

Humes pong r att det ndvndiga sambandet mellan X och Y inte fljer ur dessa hndelser, utan ur vr subjektiva frestllning om att X alltid terfljs av Y. Problemet r att det inte finns ngonting hos X som ndvndiggr uppkomsten av Y, mer n vr frvntan och vana att Y allt fljer X.

Kausalitet sgs lnge som ngonting av naturen givet och rentav logiskt ndvndigt fr att vrlden skulle hnga samman. Kausalitet spelar en viktig roll inom religion eftersom Guds handlingar behver hnga samman med universums skapelse, och mnniskors handlingar behver hnga samman med moraliska konsekvenser. Saknas kausalitet i bda dessa fall fallerar mycket av den religisa vrldsbilden.
Citera
2018-02-05, 00:05
Medlem
Citat:
Jag har hrt, att om teorin om orsak och verkan stmmer,
om allt har en orsak, s kan inte ngonting uppkomma ur ingenting.
Kan detta stmma? Fr om det gr det, s kunde ju inte Universum
uppkomma ur ingenting, eller?

Varfr skulle "ingenting" vara diskvalificerat som potentiellt upphov till "ngonting"? Talet 0 r "ingenting"; men 0! = 1.
Citera
2018-02-05, 00:12
Medlem
brorvikings avatar
Du tror allts p einsteins s.k. dolda variabler. Allting kan uppkomma ur ingenting s lnge det inte bryter mot frnuftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in