2003-10-26, 17:54
Bannlyst
Bromöllabo bakom
drogförsäljning på internet

En Bromöllabo ligger bakom ett företag som säljer droger på internet.
På företagets hemsida erbjuds ett femtiotal olika droger som visserligen inte har narkotikaklassats i Sverige, men som har släktskap med droger som ecstasy, LSD och amfetamin.
Därför kan rättsväsendet inte ingripa, trots att preparaten anses vara farliga.

– Tyvärr finns en väldigt liten kunskapsbild över de här preparaten och utan underlag kan vi inte agera. Något ska hända först. Tyvärr inträffar det skador och även dödsfall ibland, säger Bertil Pettersson, utredare på folkhälsoinstitutet till Sydsvenskan.
Enligt SDS avled i somras en 23-årig man i Nyköping efter att ha tagit en överdos av ett av de preparat, DXM, som Bromöllabons företag saluför på nätet. Det opiatliknande preparatet är en läkemedelssubstans som inte finns hos något svenskregistrerat läkemedelsföretag.
DXM erbjuds på sajten bland ett femtiotal andra syntetiska droger som ännu inte narkotikaklassats i Sverige och fram till för en vecka sedan erbjöds även receptbelagda potenshöjande läkemedel i företagets sortiment. Preparaten levereras till den adress som köparen uppger.
Bromöllabon bakom företaget dömdes för två år sedan för förberedelse till narkotikabrott vid Kristianstads tingsrätt, efter att ha sålt cannabisfrö och svampsporer via en hemsida, som fortfarande är i gång.
Bakom internetföretaget finns en härva av ett 40-tal bolag med samma skara av personer i styrelserna, skriver SDS.
Citera
2003-10-26, 18:04
Medlem
Nemesis1s avatar
www.vikingchem.nu kanske...
Det finns annars redan en tråd om detta:
http://www2.flashback.info/scandinav...ad.php?t=90170
Citera
2003-10-26, 18:06
Bannlyst
Tackar Och Bockar !!
Citera
2003-10-26, 18:13
Bannlyst
Fan man behover vara kemist for att fatta vad som hander, ar det nan som kan forklara hur de Olika Kemikalierna funkar och hur man intar skiten ! Fan jag luktar en overdos redan!!!
Citera
2003-10-26, 19:11
Medlem
Känns lite som om forumet kommer att flöda över med förfrågningar från fjortisar som vill ha "lagligt knark" på tisdag.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232

Mitt tips är att skita i att lägga upp länkar till dessa sidor framöver, det bådar inte gott.

http://www.erowid.org
Citera
2003-10-27, 00:52
Bannlyst
Fy fan för journalistik.

Läste ungefär samma sak i en annan tidning.

Fast det var ännu mer felaktig.

Bara en kort notis, men den var full av fel och den negativa, förutbestämda attityden sken igenom.

De började med att stava DXM(DMX) felaktig, sedan skrev de att DXM var en opiatsläkting(korrekt) och lite annan orelevant om DXM som bara förledde en okunnig läsare. Sen påstod man att i många av substanserna skilde bara en atom(!) från välkända droger som LSD och ecstasy!

Detta är ju fullständigt felaktigt och löjligt! Men man vet ju vad de flesta tänker när de läser sånt, och det flestar bildar sin uppfattning från sån här skit.

Fy fan för journalistik alltså.

Bromöllabo, det är inget svensk företag då?

DXM har redan tidigare skördat just svenska liv(2, ett självmord) vad jag har läst.
Citera
2003-10-27, 01:07
Bannlyst
Läste den där artikeln i sydsvenskan, den var ju ännu värre.

Fy fan alltså, snacka om att ha en uppfattning i förväg, och bara vilja se allt negativt och vinkla, ljuga, vrida.

Skulle ju kunna kommentera hur mycket felaktigheter som helst alltså.

FYFAN!

Fy fan för att allmänheten i de flesta fall läser sån skit och inte något mer seriöst, objektivt och sanningsenligt.

Vad är ett kryphål i lagen egentligen?

"Alteftersom drogerna klassas som hälsofarliga eller narkotika, framställs nya varianter där en ny atombindning byts ut för att skapa en icke narkotikaklassad kemisk formel"

Såå osant, men det låter så bra om man inte vet vad dem pratar om. När framställdes nya varianter senast? Och vad brukar hända om man byter ut atomer, det är ju inte alltid bara att göra sådär, de borde läsa på lite...
Citera
2003-10-27, 01:08
Bannlyst
Just det, en viktig fråga. Hur lång tid tar det tills en vara klassas som hälsofarlig från det att det blir bestämt?
Citera
2003-10-27, 18:51
Awaiting Email Confirmation
Gokväll..

"Alteftersom drogerna klassas som hälsofarliga eller narkotika, framställs nya varianter där en ny atombindning byts ut för att skapa en icke narkotikaklassad kemisk formel"

Borde man inte kunna stämma medierna för förtal i sådana situationer?
Det är ju inte sant, det rör sig ju oftast om helt andra substanser, sen att effekten kanske påminner om andra - mindre legala droger - är ju en helt annan sak.

Bromölla-bo, då stämmer ju min teori... Men, men.. Jag ska sluta hänga ut folk här på forumet, jag vill heller inte att online-butiker ska stängas ner pga att vi här på forumet utbyter information.

Men morgondagens program ska bli väldigt intressant att se.

Hoppas ni har det där ute!

2047
Citera
2003-10-27, 19:51
Medlem
Fan.. Blir tack o hej till Viking sedan.
Och jag håller oxå med om att inte länka till några företag som säljer rc´s sen när forumet flödar av fjortisar.
Kommer inte båda gott..

Länka till magiskamolekyler och erowid om dom frågar efter länkar..
Citera
2003-10-28, 23:52
Bannlyst
länkar

Du behöver nog inte moralisera mer om att hålla inne på länkar. För uppdrag granskning själva gav länkar/information till alla ställen som kommer på fråga. Listigt...

Citat:
Ursprungligen postat av rikk0
Fan.. Blir tack o hej till Viking sedan.
Och jag håller oxå med om att inte länka till några företag som säljer rc´s sen när forumet flödar av fjortisar.
Kommer inte båda gott..

Länka till magiskamolekyler och erowid om dom frågar efter länkar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in