Citat:
Ursprungligen postat av RaskaOblast
Varför kom Rs till då 1992 ? Kan det varit så att muslimerna ville införa en islamsk stat? Med Alija Balija i spetsen ? Har för mig att alla era mudjaheddin förband sattes in mot serbiska områden för att " rena " ? Personliga ögonvittnesskildringar har berättat att dem högg huvudena av kristna barn och kvinnor ? Männen torterade dem till döds? Det är bara bra att serberna fick sin bit av kakan. Är man inte manliga nog att försvara med hjälp av hela väst förtjänar man inte ett helt land. Tänk dig nu också att detta var ett rent inbördeskrig.. tss skamligt ! Ni tog in massa mussar serber slogs med vad ? ett par tusen frivilliga greker och ryssar ? Ägda

Hur gammal är du egentligen(?) 14-15 skulla jag gissa på inte undra på att ingen tar dig på allvar

Så här beskriver Carl Bildt Alija Balija i sin bok "uppdrag fred"
Citat:
Mitt personliga intryck är att Izetbegovic framför allt annat var just hederlig och "god" i första hand vilket kanske också gjorde honom till en allt för ”mjuk” och nästan naiv ledare vilket skulle kunna vara en av orsakerna till att bosniernas öde blev så blodigt: att han som deras ledare inte gjorde tillräckligt för att beväpna dem i tid eftersom han inte trodde/förväntade sig att fienderna skulle vara så barbariska och hänsynslösa som de visade sig vara. Det verkar som om han hela tiden trodde att alla omkring honom, även hans värsta fiender, var lika barmhärtiga som han. En klar svaghet från ett krigar-perspektiv men också något väldigt ädelt från ett humanistiskt perspektiv.
Här välkomnar Alija Islamisten självaste påven till Sarajevo, året är 1996 dvs ett par månader efter krigets slut
http://www.blogger.ba/slike/61434.1000266.jpg