2009-05-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
UCK och andra albanska militära grupper kämpade för grundläggande rättigheter och inte för en förening av albansk bebodda områden. Makedonien hade sammma diskriminerande lagar som Serbien, som UCK lyckades avskaffa genom militära medel.

Har du läst det i media?
Citera
2009-05-01, 14:58
Medlem
Makaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbti
Populationen i Makedonien som står i en klass för sig, är den enda på Balkan som har en registrerbar nivå av asiatiska/indiska gener (cigo gener)

Kan du länka till några studier som påvisar detta? De studier jag har sett visar på att etniska makedoner genetiskt är ganska lika övriga Balkanfolk, medan makedonska romer "sticker ut" genetiskt. En del romer har säkert assimilerats men faktumet att dom till övervägande del är muslimer har tjänat som en "assimilationsbarriär" gentemot makedoner.
Citera
2009-05-01, 15:05
Medlem
Makaans avatar
Går tyvärr inte att få tillgång till hela undersökningen:

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=19219353

Résumé / Abstract
Allele frequencies of 15 AmpF/STR Identifiler STR loci (D8S1179, D21S11, D7S820, CSP1PO, D3S1358, TH01, D13S317, D16S539, D2S1338, D19S433, vWA, TPOX, D18S51, D5S818 and FGA) were analysed in a sample of 100 unrelated autochthonous Macedonian and 102 Macedonian Romani individuals, representing different ethnic groups residing within the same country of Former Yugoslav Republic of Macedonia. The interpopulation comparisons between Macedonians and Macedonian Romani with four south eastern European populations, Kosovo Albanians, Serbians from Vojvodina Province, western Romanians and northern Greeks were performed as well as comparison between Macedonian Romani and Assam population from Asia (India). Reported data point that Macedonian Romani, as an example of an endogamous population of Asian (Indian) origin, show significant allelic differences when compared to neighbouring south eastern European populations.
Citera
2009-05-01, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RaskaOblast
Serberna har lika stor rätt som albanerna till det.

Jaha, och då har bosnjakerna rätt att göra anspråk på Sandzak, kroaterna på Vojvodina och zigenarna på halva Belgrad eller?

PS: Serbien har aldrig varit väster om floden Drina, så nej.
Citera
2009-05-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Det vet du mycket väl. Sluta larva dig. Det är samma geografiska områden som ingick i Benito Mussolinis Storalbanien 1941-1944. Gränsen mellan Serbien och Albanien gick vid Kosovska Mitrovica. Allt norr om floden Ibar tillhörde Serbien. Makedonien fanns inte. Västra delarna av Makedonien tillhörde Storalbanien och östra delarna tillhörde Storbulgarien. Även en liten del av Montenegro tillhörde Storalbanien. Om du inte minns så startade UCKs systerorganisation i Makedonien ett inbördeskrig 2001 för att göra anspråk på samma delar som tillhörde Mussolinis Storalbanien. Internationella samfundet lyckades få stopp på albanerna den gången. Men inget glömt, inget förlåtet.

Men ditt fån, du svarade inte ens på min fråga. Vilket land gör Albanien anspråk på?

Det du svamlar om är helt andra saker. Och för övrigt, Albanien kunde ha sett till att konflikten i Makedonien verkligen spårat ut - men det gjorde de inte.

Se till och svara på min fråga eller ta tillbaka ditt löjliga påstående.

"Men inget glömt, inget förlåtet" - men albanerna i Kosovo ska glömma och förlåta allt serberna gjorde.
Senast redigerad av Ominus 2009-05-01 kl. 16:10.
Citera
2009-05-01, 16:18
Medlem
RaskaOblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1992
Jaha, och då har bosnjakerna rätt att göra anspråk på Sandzak, kroaterna på Vojvodina och zigenarna på halva Belgrad eller?

PS: Serbien har aldrig varit väster om floden Drina, så nej.

Bor inte många zigenare i Belgrad tyvärr...
Kroater har aldrig besuttit Vojvodina du måste mena ungern?

Sandzak har aldrig tillhört någon annan än serber.

Kotromanic var en serbisk adelsman därav era liljor på er vapensköld. Vi har besuttit mer än till Drina. Kolla upp historian.
Citera
2009-05-01, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RaskaOblast
Bor inte många zigenare i Belgrad tyvärr...
Kroater har aldrig besuttit Vojvodina du måste mena ungern?

Ja Ungern.

Citat:
Sandzak har aldrig tillhört någon annan än serber.

Vem ljuger du för?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Bosna.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e8/Ottomanbosnia.PNG

Citat:
During the centuries of Ottoman rule the Sanjak of Novi Pazar was a part of the Province of Bosnia before coming under the Kosovo Province in 1878. The 1878 Congress of Berlin allowed Austro-Hungarian military garrisons to be positioned in Sandžak where they remained until 1909. In October 1912, Sandžak was captured by Serbian and Montenegrin troops in the First Balkan War, and its territory was divided between the Kingdoms of Serbia and Montenegro. Many Bosniak and Albanian inhabitants of Sandžak emigrated to Turkey as muhajirs, as a direct result of oppression by the new Serbo-Montenegrin authorities. The emigration wave lasted from 1912 to 1970. Over a million of modern Turks have Sandžak origins or ancestry. There are numerous colonies of Sandžak Bosniaks in Turkey, in and around Edirne, Istanbul, Adapazarı, Bursa, and Samsun among others.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sandzak

Citat:
Kotromanic var en serbisk adelsman därav era liljor på er vapensköld. Vi har besuttit mer än till Drina. Kolla upp historian.

Lägg undand den serbiska propagandan. Varför känner ni serber sån avsky mot lilium bosniacum då?

Visa mig gärna en karta på Serbien med mark väster om Drina.
Citera
2009-05-01, 17:36
Medlem
Vidovdans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Men ditt fån, du svarade inte ens på min fråga. Vilket land gör Albanien anspråk på?
Albanien gör inte anspråk på några territorium. Det är albaner som gör anspråk på det, inte landet Albanien.
Citat:
Det du svamlar om är helt andra saker. Och för övrigt, Albanien kunde ha sett till att konflikten i Makedonien verkligen spårat ut - men det gjorde de inte.
Bra. Som jag skrivit tidigare så har jag inget emot Albanien. Inte ens mot albaner. Det enda jag motsätter mig är att albaner gör anspråk på territorium som ligger utanför Albanien.
Citat:
"Men inget glömt, inget förlåtet" - men albanerna i Kosovo ska glömma och förlåta allt serberna gjorde.
Nu handlade det inte om Serbien utan om Makedonien. Vad har Makedonien gjort mot albanerna i Kosovo?
Citera
2009-05-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Albanien gör inte anspråk på några territorium. Det är albaner som gör anspråk på det, inte landet Albanien.

Bra. Som jag skrivit tidigare så har jag inget emot Albanien. Inte ens mot albaner. Det enda jag motsätter mig är att albaner gör anspråk på territorium som ligger utanför Albanien.

Nu handlade det inte om Serbien utan om Makedonien. Vad har Makedonien gjort mot albanerna i Kosovo?
Albaner gör anspråk på territorium där de är en övervägande majoritet, medan serberna gör anspråk på territorium där serberna är en liten minoritet.
Citera
2009-05-01, 17:51
Medlem
Vidovdans avatar
Citat:
Albaner gör anspråk på territorium där de är en övervägande majoritet, medan serberna gör anspråk på territorium där serberna är en liten minoritet.
Med det resonemanget kunde lika gärna Republika Srpska också deklarera sig självständigt. Det finns hundratals regioner över hela världen där en etnisk minoritet bor samlade i en del av ett land. Ska alla de förklara sig självständiga? Det funkar inte. Därför är Kosovos ensidiga självständighetsförklaring ett farligt exempel som andra regioner mycket väl kan följa efter.

Förresten så var serber i majoritet i Republika Srpska sist jag räknade (om det nu var den regionen du syftade på).

Edit: Se här för ett exempel.
Senast redigerad av Vidovdan 2009-05-01 kl. 17:54.
Citera
2009-05-01, 17:59
Bannlyst
Fy fan vad ni albaner överskattar ert land och ert folk hela tiden. Usch man blir bara äcklad. Ni är ju inte mer eller mindre bättre än andra länder i Balkan.

nån alban hade skrivit:
Citat:
Albanien är mest reformvänliga länderna i hela Balkan

eller ni talar hela tiden om albaner är inte som alla andra de var först i europa och det är dem som är europas ursprungliga befolkning, då undrar man varför ni ligger efter resten av andra europa länder och resten av världen.
jag menar who give fuck?
Citera
2009-05-01, 18:17
Medlem
Citat:

Så ifall Sverige fortsätter att vara generösa och ger flyktingar ett hem ska invandrarna då få göra anspråk om tex Skåne får en invandrarmajoritet ? Hör du inte hur det låter ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in