2009-04-28, 14:10
Medlem
Hej!

Jag har en fundering kring "sen anmälan" till program/kurser (på studera.nu).

Ifall man tänker ändra sin anmälan så ser man att det finns en "ta bort"-knapp, med denna kan man ta bort en utbildning man sökt för att sedan lägga den högre upp bland sina val om man så vill, men om man lägger till en utbildning så räknas den som en "sen anmälan".

Låt oss säga att man har sökt till fyra olika program med denna ordning:
VAL1
VAL2
VAL3
VAL4

Man ändrar sig till att man helst vill ha VAL2 i 1:a hand. Vad händer om man tar bort VAL1? Så här blir ordningen då:
VAL2
VAL3
VAL4

Kommer VAL2 vara mitt förstahandsval? Det borde väl inte heller räknas som en sen anmälan?

Mvh
aknozooz
Senast redigerad av aknozooz 2009-04-28 kl. 14:12. Anledning: Glömde skriva in allt
Citera
2009-04-28, 14:46
Medlem
Cotillions avatar
Man kan väl tacka nej på sitt första handsval ? och andra, tredje så att man får sitt fjärde val också för övrigt.
Citera
2009-04-28, 14:59
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aknozooz
Hej!

Jag har en fundering kring "sen anmälan" till program/kurser (på studera.nu).

Ifall man tänker ändra sin anmälan så ser man att det finns en "ta bort"-knapp, med denna kan man ta bort en utbildning man sökt för att sedan lägga den högre upp bland sina val om man så vill, men om man lägger till en utbildning så räknas den som en "sen anmälan".

Låt oss säga att man har sökt till fyra olika program med denna ordning:
VAL1
VAL2
VAL3
VAL4

Man ändrar sig till att man helst vill ha VAL2 i 1:a hand. Vad händer om man tar bort VAL1? Så här blir ordningen då:
VAL2
VAL3
VAL4

Kommer VAL2 vara mitt förstahandsval? Det borde väl inte heller räknas som en sen anmälan?

Mvh
aknozooz

Ja, VAL2 kommer då vara ditt förstahandsval och anmälan till den utbildningen kommer inte räknas som sen.
Citera
2009-04-28, 15:03
Medlem
Okej, det låter bra!

Förresten, vet någon om det ännu finns uppgifter på hur många förstahandssökande eller liknande det är på olika program på universiteten?
Citera
2009-04-28, 15:08
Medlem
talip_ks avatar
Ja, de har lagt upp statistik på vhs hemsida.
Citera
2009-04-28, 15:47
Medlem
Ok, vet någon när det börjar beslutas om intagningarna. Alltså när måste jag senast ändra om jag ska göra det?
Citera
2009-04-28, 15:48
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aknozooz
Okej, det låter bra!

Förresten, vet någon om det ännu finns uppgifter på hur många förstahandssökande eller liknande det är på olika program på universiteten?

Nu vet jag inte om du resonerar så som jag kommer beskriva, men jag har stött på ett par personer (i den "riktiga" världen utanför FB) som har resonerat som följer:

VAL1 och VAL2 har 1000 sökande till 100 platser. De stryker jag dom så att VAL3 hamnar överst, för den har bara 800 sökande till 100 platser.
Då ökar ju mina chanser att bli antagen.

Detta stämmer naturligtvis inte.
Det är bättre att ha kvar VAL1 och VAL2 på sina ursprungsplatser (under förutsättning att de är de två utbildningar man helst vill gå). Om man inte blir antagen till dom så kommer man att ha lika stor chans att bli antagen till VAL3 om den kvarstår på tredje plats som man skulle haft om man tog bort VAL1 och VAL2 för att få upp VAL3 till första plats.

Men som sagt så vet jag inte av vilken anledning du vill stryka dina val...
Citera
2009-04-28, 16:46
Medlem
Anledningen till att jag frågade detta är för att jag inte riktigt bestämt mig för vad jag vill gå. Jag har kollat på lite antagningsstatistik från förr och troligtvis kommer jag in på det jag väljer i första hand, därför är förstahandsvalet rätt så viktigt.

Det programmet jag valt i första hand har även många platser så kanske kommer blir den utbildningen inte full och då går det kanske byta till den om jag kommer in på någon annan och ångrar mig.
Citera
2009-04-28, 17:24
Medlem
hur länge är det möjligt att göra såhär utan att få sen anmälan? till slutet av första urval? Och är ni helt 100 på att det går göra såhär? skulle kännas lite halv surt att råka få sen anmälan på alla valen, lyckas inte hitta någon text om detta på studera.nu.
söker själv till en utbildning i Stockholm i första hand men verkar inte vara något vidare lätt att hitta bostad. hittar jag inget för en rimlig hyra så läser jag nog hellre mitt andra handsval i Göteborg.
Citera
2009-04-28, 17:58
Medlem
Jthunderas avatar
Kommer du in på ditt förstahandsval så stryks du från resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in