2020-04-26, 18:06
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taamid
Det märkligaste i förhöret är att det låter som att även maken var på tillställningen men avvek utan frugan, då han uppger att HR var lågmäld/deprimerad. Minns inte det exakta citatet.

Min teori bygger på lågt hängande frukt:
- Fördomen om finnar som svaga för vodka och knivbråk
- Att GM vid mord återfinns i BOs bekanskapskrets och har personligt motiv men är det inte äkta make/maka/partner är det svårare omgående finna GM
- Att ett mord i spontant vredesmord natten mellan lör-sön har inslag av alkohol och/eller svartsjuka eller avund
- Att BO inte har naturliga dödsfiender men nog kan ha upplevts som påfrestande (fick förtroendeuppdrag utan någon känd kompetens, dåligt ölsinne de gånger han berusade sig, ingen naturlig skönhet men social med kvinnor men tystlåten bland män/allmänt, djävligt störig och stökig emellanåt när full)
- Att ett mord som skett utomhus är den svåraste brottsplatsen att säkra tekniskt

Att även maken var på tillställningen men avvek utan frugan, den biten har jag missat. Kan det ha hänt något mellan maken och Rutonen på festen?
Citera
2020-04-26, 18:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
GM kan mycket väl ha bott på gångavstånd från vattentornet.

Han kanske parkerade Rutonens bil där därför att det skulle ge intryck av att den försvunne själv hade varit där. En avledningsmannöver alltså. Mordet på Rutonen begicks nog på annan plats. Har svårt att tänka mig att han skulle åka dit med ett manligt sällskap. Körde Rutonen dit själv, så hade han ett kvinnligt sällskap med sig i bilen.

En teori: En kvinna kan ha lurat med sig Rutonen dit under förespegling att ha "en mysig stund". När de kom dit, så väntade hennes make där? Om så var fallet var troligtvis en annan bil inblandad för att frakta bort hans kropp.

Alla teorier är väl gångbara i detta försvinnandet. Kanske långsökt, men finns det egentligen några bevis för att bilen faktiskt parkerades vid vattentornet den aktuella natten? Vad jag förstår är det bara ett påstående från mågen?
Citera
2020-04-26, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det äkta paret var också där.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Att även maken var på tillställningen men avvek utan frugan, den biten har jag missat. Kan det ha hänt något mellan maken och Rutonen på festen?

Detta par var också på festen hos Finlandia Club och maken lämnade föreställningen tidigare.

Det har i a f inte framkommit att det skulle ha hänt något mellan maken och Rutonen den kvällen.
Citera
2020-04-26, 19:43
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta par var också på festen hos Finlandia Club och maken lämnade föreställningen tidigare.

Det har i a f inte framkommit att det skulle ha hänt något mellan maken och Rutonen den kvällen.

Tack för klargörandet.
Citera
2020-04-26, 20:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen anträffades vid Tuve vattentorn på morgonen 1980-11-23.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Alla teorier är väl gångbara i detta försvinnandet. Kanske långsökt, men finns det egentligen några bevis för att bilen faktiskt parkerades vid vattentornet den aktuella natten? Vad jag förstår är det bara ett påstående från mågen?

I polisutredningen 1980-11-24 står det bl. a. följande som citeras:

"Rutonens personbil AEP700 anträffades av SHO 16-02 på morgonen 1980-11-23 vid Tuve Vattentorn. Bilen förd av släkting till ägarens bostad Arvesgärde 7."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in