2009-04-28, 11:16
Medlem
Rabelaiss avatar
Journalister har väl alltid ansetts vara försvararna utav yttrande- och åsiktsfriheten. Det känns dock som att detta resonemang delvis har förlorat mark, och att många personer inte längre ser dem som det - vissa anser till och med att de är ett hot mot yttrandefriheten genom att de bedöms vara partiska och ovilliga till att släppa fram vissa åsikter i media.

För det första, har journalisterna förtjänat titeln som yttrandefrihetens kämpar? Vad har de egentligen gjort för den? Hur har deras kamp sett ut?

I så fall, om de verkligen har gjort det, varför tycker en del (som jag har sett) precis tvärtom? Beror det i sådana fall på att journalister ändrat sina åsikter?

Vad anser ni? Jag efterlyser även lite litteratur - kanske ett par journalister har försagt sig och skrivit någonting om att vissa extrema grupper (läs nazister) ska förbjudas denna rättighet.

Observera att jag främst syftar på den svenska median.
Citera
2009-04-28, 23:05
Medlem
monoceress avatar
Jag tycker verkligen inte svenska journalister förtjänar titeln "yttrandefrihetens kämpar", yttrandefrihet är inte att fortsätta trycka ner samma gamla åsikter och värderingar i halsen på folk. Det är inte heller att mörka fakta bakom brott för att sanningen kanske är obekväm. Inte heller är det att aktivt attackera och smutskasta ett politiskt parti p.g.a. av deras "icke-korrekta" åsikter.

Idag skulle jag hellre säga att privata skribenter på Internet är de som upprätthåller yttrandefriheten, till stor del detta forum där ingen filtrerar och ingen åsikt anses vara för obekväm. Och hur mycket jag än hatar begreppet bloggare och allt vad detta uppmärksamhetskåta fenomen innebär så är det iallafall ett medium där alla åsikter kan frodas.
Citera
2009-04-28, 23:18
Medlem
Jag tycker verkligen inte de är yttrandefrihetens kämpar. Ja, jag anser att de är ett hot mot yttrandefriheten eftersom de hela tiden förtrycker vissa åsikter, så att de aldrig får komma till ljuset. De två första grejerna som jag kommer att tänka på är kontroversiella åsikter om invandrarpolitiken och drogliberala åsikter.
Man måste få säga vad man vill och sprida sina åsikter, även om trebarnsmammor och dagisfröknar runt om i landet sätter morgonkaffet i halsen.
Citera
2009-05-03, 16:59
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabelais
Journalister har väl alltid ansetts vara försvararna utav yttrande- och åsiktsfriheten. Det känns dock som att detta resonemang delvis har förlorat mark.

Gammelmedia kommer att spela ut sin roll. Journalisternas roll var att övervaka makten, nu är de deras propagandamaskin. Journalisterna behöver övervakas, och bloggosfären kommer att göra detta. Sann gräsrotsdemokrati alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in