2009-04-27, 23:15
Medlem
Jag har en fråga gällande kollektivavtal, men först måste jag nog berätta lite om bakgrunden till min fråga.

Just nu arbetar jag som timanställd helgpersonal i receptionen på en träningsanläggning, vilket jag har gjort i ca. fem år . Jag har även arbetat där som sommarpersonal när ordinarie personal har haft semester. Utöver det har jag arbetat som "gymansvarig" i sex månader på denna träningsanläggning. Jag är inte, och har aldrig varit fackligt ansluten.
Min nuvarande lön som extrapersonal, ligger på 85 kr i timmen och jag får ingen OB-ersättning för helgarbete eller på röda dagar. Lönen har inte höjts sen jag började där 2004, jag fick dock lite högre lön när jag jobbade som "gymansvarig".

Jag kan tillägga att arbetet är inte speciellt ansträngande, och ganska trevligt då vi alltid är två som jobbar ihop plus att jag känner så mycket folk som tränar där, så det finns alltid någon att prata med. Men det känns ändå knappt värt att åka dit längre med tanke på lönen.

Nu till mina frågor:
1. Gäller handels kollektivavtal för mig på min arbetsplats trots att jag inte är fackligt ansluten?
2. Får min arbetsgivare verkligen betala ut en så låg lön, och inte ge någon OB-ersättning?
3. Har man inte rätt att få lönen höjd varje år (iaf i takt med inflationen?)
4. Borde inte jag, som har ca. fem års erfarenhet av att arbeta där, ha högre lön än mina arbetskollegor som bara har varit där i ett halvår och som dessutom är betydligt yngre än vad jag är?

Jag är tacksam för svar!

MVH
Janne888
Citera
2009-04-28, 00:26
Medlem
ayanamiis avatar
Har du inte haft nån slags löneförhandling med chefen? Vad sa han isf?
Citera
2009-04-28, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Har du inte haft nån slags löneförhandling med chefen? Vad sa han isf?

Nej det har vi inte haft. Grejen är den, att vi är ganska många som är med och delar på alla tiderna, och det är bara jag som är tillräckligt missnöjd med lönen för att bry mig om att göra nånting åt det.
Eftersom vi är så pass många (6-7 st, som delar på 4 arbetspass där man jobbar 2 st, plus att det finns fler som har anmält intresse om att få börja) finns det ju alltid folk som vill jobba för nuvarande lön, och därför kommer jag nog inte bli tilldelad några tider om jag kommer och kräver högre lön/OB-ersättning. Och jag vill ju jobba där, för jag är student och behöver pengar.

Det är därför jag undrar om man kan höra av sig till något fackförbund (handels, på träningsanläggningar?) så att de kommer och tar sig ett snack med min chef, utan att han får reda på vem det var som drog dit dem?
Citera
2009-04-28, 07:22
Medlem
har företag ett kollektivavtal så gäller det samtliga anställda på företaget.

Men är man inte fackligtmedlem är det väldigt svårt att kräva någon hjälp från fackförbundet.
Citera
2009-04-28, 07:45
Medlem
Det finns inga minimilöner i Sverige. Din arbetsgivare är fri att sätta vilken lön som helst om det inte finns ett kollektivavtal på stället.

Antingen förklarar du situationen för din chef eller så går du med i facket och hör med dom.

Facket kommer att prata med din arbetsgivare och försöka få han att skriva på ett kollektivavtal. Teknisk sett kan dom inte tvinga han och det finns ingen lag att det ska finnas ett kollektivavtal men om facket blir tillräckligt pissed off så sätter dom företaget i lock out. Då kan sophämtningen upphöra osv.

Problemet verkar vara att det är ett ganska eftertraktat jobb och ni anställda verkar nöjda att jobba för 85 kr/timme utan OB på helger och röda dagar.
Citera
2009-04-28, 07:51
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne888
1. Gäller handels kollektivavtal för mig på min arbetsplats trots att jag inte är fackligt ansluten?
2. Får min arbetsgivare verkligen betala ut en så låg lön, och inte ge någon OB-ersättning?
3. Har man inte rätt att få lönen höjd varje år (iaf i takt med inflationen?)
4. Borde inte jag, som har ca. fem års erfarenhet av att arbeta där, ha högre lön än mina arbetskollegor som bara har varit där i ett halvår och som dessutom är betydligt yngre än vad jag är?

1. Om din arbetsgivare har skrivit på ett sådant avtal, ja. (Vilket det inte låter som, och då är svaret nej.)
2. Ja.
3. Nej.
4. Det är en förhandlingssak.
Citera
2009-04-28, 08:56
Medlem
dasRubens avatar
Som nämnts:

Ta reda på vilket fackförbund som ni omfattas av och hör av dig till dem. De kommer givetvis fråga om du är medlem, säg då att du vill bli medlem och be dem hjälpa dig om du vill att någon förändring ska ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in