2009-04-27, 21:03
Medlem
ok, nu är det såhär att jag har sökt till högskola till hösten. Sökte till BTH Civ.ing i spel och programvaruteknik till er som vill verifiera min statistik.

Saken är då den att jag är så jävla utbränd, orkar inte göra ett piss i skolan och jag undrar om jag inte bara ska softa läget, dvs gå och skriva IG i alla prov jag egentligen inte vill skriva, och satsa på prov jag är intresserad av.

Enligt mina uträkningar ser betygen ut som såhär:

Bästa möjliga realisitska snitt: 15,6. Detta alternativ ger enorm psykisk press och kan i värsta fall leda rakt in i en depression.

Bästa snitt utan psykiska ansträngingar: 15,2. Detta alternativet är jag inställd på nu, varför förklarar jag senare i posten.

Snitt utan någon som helst ansträgning, softning: 14,8. Detta alternativ skulle jag sprutat min stora säd på, men jag är för prestationskåt för detta så ja...

Frågan är nu, vilket är det mest strategiska att välja? För er som läst matte C, var når funktionen sin maximipunkt? Var är psykiska stressen minst och vinsten högst? Tala såklart ur er egen erfarenhet...

Jag har då sökt in till en skola som förra året hade vid första urval 15,0 som minsta intagnings poäng och andra urvalet 10,0. Enligt deras egen hemsida så är det 35% mer som söker än vanligt, detta ger första urval ca 16,5 och andra urval ca 13,5. Detta gör att jag kommer in på andra urvalet men inte på första. Om allt följer den matematiska modellen.

Så vad är era råd. Det rör sig om en skillnad på 0,4 poäng från alternativ 1 till 2. Är det värt att riskera en total utbrändhet (mer än idag) och en massa psykisk ångest för de?
Citera
2009-04-27, 21:11
Medlem
nä välj alternativ 2. har de inte antagning på högskoleprovet annars då? i så fall ger ju det möjligheter i framtiden om nåt skulle gå snett
Citera
2009-04-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uke...T-feldt
nä välj alternativ 2. har de inte antagning på högskoleprovet annars då? i så fall ger ju det möjligheter i framtiden om nåt skulle gå snett

Ganska roligt att du nämner de, högskoleprovet ger vid första urval 0,6 och vid andra 0,9 vilket är vad medelsvensson får enligt vad jag läst på flashback. (Medelflashbackare får ju såklart 2,0 )
Citera
2009-04-27, 21:21
Medlem
Har riktigt svårt att tro att du skulle vara utbränd. Troligtvis är det ditt abnorma lager på pubertetsstinna hormoner som sinkar din skalle och gör att du knappt orkar lyfta pennan. (Fysisk motion är den enklaste medicinen mot denna åkomma.)

Sluta tänka i negativa banor i stil med att allt är jobbigt. Så himla krävande är det inte i gymnasiet att man riskerar att bli utbränd, iaf inte med de betygen du snackar om.

Ta dig i kragen, släpp sargen och spotta i näven!
Citera
2009-04-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka
Har riktigt svårt att tro att du skulle vara utbränd. Troligtvis är det ditt abnorma lager på pubertetsstinna hormoner som sinkar din skalle och gör att du knappt orkar lyfta pennan. (Fysisk motion är den enklaste medicinen mot denna åkomma.)

Sluta tänka i negativa banor i stil med att allt är jobbigt. Så himla krävande är det inte i gymnasiet att man riskerar att bli utbränd, iaf inte med de betygen du snackar om.

Ta dig i kragen, släpp sargen och spotta i näven!

Betygen har väl inget att göra med graden på trötthet? Jag är mycket svag i skolan (enligt flashback deffinitionen, här har ju alla 20.0/2.0 -.-). Jag tränar regelbundet så ja. Jag känner mig iallafall utbränd, det är inte friskt att gå ifrån skolan och känna sig om efter man hade sprungit en mil... iallafall inte för mig
Citera
2009-04-28, 17:30
Medlem
Ingen som har några mer rekomendationer... jag sitter här och pluggar kemin men förstår ingenting... vill helst bränna boken... fyfan
Citera
2009-04-28, 17:37
Medlem
Danydamans avatar
Ja du har inte mycket alternativ just nu, med finanskrisen osv. Plugga och leta jobb samtidigt.. om du hittar något bra så kan du ju skippa skolan ett år eller så för att förstå hur hårt det är utan utbildning.
Citera
2009-04-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danydaman
Ja du har inte mycket alternativ just nu, med finanskrisen osv. Plugga och leta jobb samtidigt.. om du hittar något bra så kan du ju skippa skolan ett år eller så för att förstå hur hårt det är utan utbildning.

Jag går i sista året på gymnasiet... varför ska jag skippa skolan i ett år när jag ändå är klar med den om en månad? Jag förstår inte vad du vill ha sagt
Citera
2009-04-28, 17:54
Medlem
^ han menar antagligen att du ska jobba på ett skitjobb i ett år efter att du gått ut gymnasiet
Citera
2009-04-28, 17:54
Medlem
*dubbelpost* :S
Citera
2009-04-28, 17:55
Medlem
Alltså, du känner dig helt slut men trots det tänker du hoppa på plugget direkt till hösten? Hur resonerar du kring detta?

Jag förstår att det är lättare att plugga något man anser vara intressant, men samtidigt kommer du (antagligen) få spendera mycket tid på studierna, klarar du det inte nu så varför ska du klara det i höst?

Personligen hade jag nog kämpat mig igenom skiten, delvis för att få ett kvitto på att man faktiskt klarar av att studera under press, för det kommer du förmodligen inte befrias ifrån i framtiden heller.
Citera
2009-04-28, 17:56
Medlem
aha nej det tänker jag inte göra. Börjar att plugga saker som intresserad mig nu till hösten så det är inget problem... frågan är bara om jag kommer in dit jag vill komma in.

Sen är det ju roligt att plugga saker man gillar... och plugga saker man förstår. Liksom förstår man inte hälften av materialen pga att läraren har varit oengagerad och pratat i mössan halva tiden så är det svårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in