2009-04-27, 12:26
Medlem
Hejsan undrar om det finns sockerfria / kalorifria kakor alltså utan socker o med söttningsmedel istället för socker ?

För jag är ett riktigt kakmonster o får ett otroligt sug efter kakor om jag inte äter några på 3 -5 dagar med följden att jag börjar att smaska i mig en massa kakor o resultatet blir ju övervikt

Så jag tänkte att jag istället skulle smaska på sockerfria kakor
Citera
2009-04-27, 12:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightfalls
Hejsan undrar om det finns sockerfria / kalorifria kakor alltså utan socker o med söttningsmedel istället för socker ?

För jag är ett riktigt kakmonster o får ett otroligt sug efter kakor om jag inte äter några på 3 -5 dagar med följden att jag börjar att smaska i mig en massa kakor o resultatet blir ju övervikt

Varfor maste du ata MASSA kakor da? En liten kaka ar val sallan manga kcal, och haller du dig till nagra stycken om dagen sa borde det ju vara lugnt. Ar det sa illa att du inte kan halla dig undan om du val borjar sa borde du forsoka sluta helt, borja kaka frukt eller nagonting annat i stallet.
Citera
2009-04-27, 12:40
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Vill du ha kakor som är kalori fria får det ju inte vara varken socker eller fett i
Citera
2009-04-27, 12:44
Medlem
pezrulezhaakons avatar
nightfalls

Eftersom de allra flesta kakor är baserade på kalorihaltiga livsmedel, så är det snudd på omöjligt att baka en kaka utan kalorier som smakar bra.

Nä, låt kakorna förbli feta och fullproppade med socker och kalorier!!
Citera
2009-04-27, 12:46
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightfalls
resultatet blir ju övervikt

Verkar ju som att du har sockersug. Och da kommer du ju trottna pa kakor utan socker i, och vilja smaska de riktiga kakorna istallet.
Sen handlar det om kcal in - kcal ut. Om du vill fortsatta kaka kakor sa dra ned pa nagonting annat.. dra ned lite pa pasta/ris/potatis. Kanske inte det ultimata men klarar man sig inte utan kakor sa gor man inte.

Funkar nog battre om du stegvis drar ned pa intaget av kakor. Man har ju sett sa manga som har slutat tvart helt och hallet med sotsaker som misslyckas ganska snabbt.
Citera
2009-04-27, 12:49
Medlem
BengtZzs avatar
Min teori:
Problemet med sötningsmedel är just att de är extremt potenta, vilket även är deras fördel. Kroppen är såpass smart att den just nu, hittills i alla fall inte erkänner något medel som sött som är helt utan kcal. Sötningsmedel är dock flera hundra gånger starkare än socker, så lägre dos behövs för att uppnå samma söta smak.

Man har bara hittills lyckats med detta i vätskor, då det är relativt lätt att sprida ut koncentrationen. Vad jag vet så finns inga fasta ämnen som är "light"
Citera
2009-04-27, 12:54
Medlem
sv

Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Verkar ju som att du har sockersug. Och da kommer du ju trottna pa kakor utan socker i, och vilja smaska de riktiga kakorna istallet.
Sen handlar det om kcal in - kcal ut. Om du vill fortsatta kaka kakor sa dra ned pa nagonting annat.. dra ned lite pa pasta/ris/potatis. Kanske inte det ultimata men klarar man sig inte utan kakor sa gor man inte.

Funkar nog battre om du stegvis drar ned pa intaget av kakor. Man har ju sett sa manga som har slutat tvart helt och hallet med sotsaker som misslyckas ganska snabbt.

Jo men söttningsmedel är ju ungefär som socker då kanske jag får mitt sockerbehov men istället för så mycket kalorier som det finns i socker så blir det ju mindre om det är söttningsmedel
Citera
2009-04-27, 13:58
Bannlyst
Nä det är aldrig fel med lite pepparkakor, det blir man bara snäll av.

Här har du i alla fall en bra guide:
http://www.ehow.com/how_2227135_pick-best-sugar-free-cookies.html
Senast redigerad av scooby-doo 2009-04-27 kl. 14:01.
Citera
2009-04-27, 14:01
Medlem
KoettFaerss avatar
Jag brukar äta luftkakor när jag är sugen, smakar knappt något, men de är å sin sida kalorifria.
Citera
2009-04-27, 15:06
Bannlyst
Får jag tipsa om 1 ruta mörk choklad för att stilla suget?
bitter-sött och fungerar kanon för att hålla godissuget på avstånd.
Förbannat nyttigt också med otroligt mycket antioxidanter.

om du lyckas hålla dig till en ruta dvs.
Citera
2009-04-27, 15:17
Medlem
http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinknews/5136039/Scientists-create-chocoholic-dream-all-the-taste-with-none-of-the-calories.html
Citera
2009-04-27, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Min teori:
Problemet med sötningsmedel är just att de är extremt potenta, vilket även är deras fördel. Kroppen är såpass smart att den just nu, hittills i alla fall inte erkänner något medel som sött som är helt utan kcal. Sötningsmedel är dock flera hundra gånger starkare än socker, så lägre dos behövs för att uppnå samma söta smak.

Man har bara hittills lyckats med detta i vätskor, då det är relativt lätt att sprida ut koncentrationen. Vad jag vet så finns inga fasta ämnen som är "light"

Finns massa fasta ämnen som är light, du kan även baka själv med sötningsmedel. Skiljer sig inte mycket i smaken men kakan blir fortfarande långt ifrån kalorifri. Om du inte orkar baka så finns det säkert massa "sötsaker" för diabetiker i någon affär som du kan snaska på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in