2009-04-27, 11:31
Medlem
oskarp88s avatar
Tja, behöver lite tips & trix på psykiska aktiviteter.

Lite mer avancerade saker då, kan basics, övningar som sitt/ligg/rulla runt/high five o andra liknande kan dem redan.

Vill ha lite roliga övningar + instruktioner på hur man ska gå tillväga vid utförandet.

Ty
Citera
2009-04-27, 11:50
Medlem
Du kan lära din hund att gå slalom mellan dina ben, det brukar uppskattas av hunden

1. Stå bredbent
2. Håll en godis i handen och locka hunden mellan dina ben
3. Väl på andra sidan leder du hunen att gå i en båge och "motsatt håll" så att det blir en åtta
Tadaaa
Citera
2009-04-27, 12:41
Medlem
oskarp88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenieh
Du kan lära din hund att gå slalom mellan dina ben, det brukar uppskattas av hunden

1. Stå bredbent
2. Håll en godis i handen och locka hunden mellan dina ben
3. Väl på andra sidan leder du hunen att gå i en båge och "motsatt håll" så att det blir en åtta
Tadaaa

Tack, det låter både kul o givande, ska testas efter maten är serverad
Citera
2009-04-27, 15:11
Bannlyst
Testa spår vettja

Börja med sök först(om inte hunden kan det redan)
Sen tar du en ruta på 1x1 meter och lägger ut cirka tio godsaker i, sen säger du spår till hunden och hunden ska köra ner nosen i backen(hela tiden) och få fram så många godisar som möjligt, fortsätt tills hunden hittar alla tio, sen kör du det tills det sitter i ryggmärgen, utöka sökområdet.
Citera
2009-04-27, 15:32
Medlem
oskarp88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggk0nt0
Testa spår vettja

Börja med sök först(om inte hunden kan det redan)
Sen tar du en ruta på 1x1 meter och lägger ut cirka tio godsaker i, sen säger du spår till hunden och hunden ska köra ner nosen i backen(hela tiden) och få fram så många godisar som möjligt, fortsätt tills hunden hittar alla tio, sen kör du det tills det sitter i ryggmärgen, utöka sökområdet.

Spår & sök, leta kör jag redan =)
Citera
2009-04-27, 15:35
Bannlyst
Weight pulling är en goding. Låt hunden dra milda laster och öka sedan på djurets förmåga.
Citera
2009-04-27, 15:37
Medlem
oskarp88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Weight pulling är en goding. Låt hunden dra milda laster och öka sedan på djurets förmåga.

Tips på saker dom kan dra? ska jag spänna något däck eller liknande i hennes sele?
Citera
2009-04-27, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oskarp88
Spår & sök, leta kör jag redan =)

Okej, försök då få upp hunden i elitspår, så kanske vi ses nån gång i framtiden när jag och min hund blivit bättre
Citera
2009-04-27, 15:39
Medlem
oskarp88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggk0nt0
Okej, försök då få upp hunden i elitspår, så kanske vi ses nån gång i framtiden när jag och min hund blivit bättre

Hehe, ah beror nog lite på vart du bor =) jag tävlar inte i något och börjar förmodligen inte heller, det är mer hobby och för hundens skull
Citera
2009-04-27, 15:40
Bannlyst
Citat:
Tips på saker dom kan dra? ska jag spänna något däck eller liknande i hennes sele?

Du ska först och främst ha en figursydd sele, annars kommer du förstöra hunden rätt snabbt. sen kan du ju köra på däck, sätta ditt eventuella barn/nån annans barn i en pulka och sätta fast i selen. Var kreativ för bövelen! :P
Citera
2009-04-27, 16:03
Bannlyst
Citat:

Vad har du för ras? Har du inget tungt förövrigt så kan du ju ta en stor väska och lägga i massa böcker. Är rätt säker på att det kommer bli tungt!

Nä skämt åsido, men däck är nog det vanligaste och kanske någon vagn av mildare vikt fäste.
Citera
2009-04-27, 16:39
Medlem
En sak som också hade varit kul som min kompis har lärt sin hund är att dricka :P
Hon har en leksaksflaska och när matte säger "är du törstig?" så springer hon och hämtar den, biter i korken och vrider upp huvudet som om hon halsar kul trick!

Du behöver först och främst en leksaksflaska,sedan får du träna henne att greppa den rätt och lyfta upp huvudet, där får du hjälpa till lite med ddina egna händer, locka med godis fungerar inte för då släpper hon flaskan, ge som belöning efteråt istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in