2009-04-27, 11:10
Medlem
Lite bakgrundshistoria. Jag har jobbat på det här företaget sen juni 2008 och alltid trivts hur bra som helst. Det är ett litet företag med jättetrevliga anställda och chefer.
Sen uppstod en tvist...

Jag var bortrest 21 nov till 28 feb och när jag kom hem var det lite kaos.
Runt 20e mars fick alla veta att företaget inte har några pengar kvar och därför måste gå i konkurs. Jag var som sagt bortrest i februari så 25e mars märkte jag inte att ingen fick sin lön... I mitten av april så fick jag veta att ingen hade fått sin lön och att vi måste fixa det. Ingen av oss är med i facket men vi ringde till LOs hjälptelefon för unga som sa att vi ska lämna in en begäran om att de ska gå i konkurs till tingsrätten. Vi pratade med cheferna och sa att vi tänkte göra det. De kontrade med att de redan hade fixat alla papper och skulle skicka in de på måndag, vi ringde LO igen och de sa att det gick mycket snabbare om vi lät de gå i konkurs själva. Nu har det gått en vecka och det har inte hänt någonting. Jag börjar tröttna och vissa av mina f.d. kollegor börjar bli i desperat behov av pengar så jag känner att det måste göras något drastiskt nu. Är det någon som har en idé om vad jag borde göra?

Företaget jag jobbade för är franchisetagare. Vad har själva kedjan för ansvar i det hela? något alls? det är ju ändå deras affär jag står i, deras produkter jag säljer och deras skylt som hänger ovanför min arbetsplats. Något sorts ansvar borde de ju ha och det borde ju inte se så bra ut för de med ett uppslag i aftonhoran "anställda på x får ingen lön".

EDIT: värt att nämnas är att den ena chefen har sagt att de ska gå i konkurs utan att gå i personlig konkurs vilket jag tycker låter väldigt konstigt eftersom det är ett HB, går det verkligen att göra så? isf hur går de till väga och vad kan det innebära för oss och våra löner?

Mycket tacksam för svar!
Senast redigerad av Benji_wh 2009-04-27 kl. 11:16.
Citera
2009-04-27, 11:17
Medlem
Vad har du för roll i företaget?

Vadå i mitten av april? Fick ni ingen lön i slutet av mars? Det är ju en månad sedan????
Citera
2009-04-27, 11:30
Medlem
Min roll i företaget är butikssäljare. Min butikschef har inte heller fått lön sen 25e februari och ja mars är en månad sen och jag vet att det är helt sjukt. Jag har seriöst inget tålamod ALLS när det kommer till pengar och vill gärna ha de i fredags
Som sagt skulle inte jag ha fått pengar i mars då jag inte jobbade i februari.
Citera
2009-04-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji_wh
Min roll i företaget är butikssäljare. Min butikschef har inte heller fått lön sen 25e februari och ja mars är en månad sen och jag vet att det är helt sjukt. Jag har seriöst inget tålamod ALLS när det kommer till pengar och vill gärna ha de i fredags
Som sagt skulle inte jag ha fått pengar i mars då jag inte jobbade i februari.

Aha, missade det att du var borta i februari....
Skit i att jobba helt enkelt. Riv avtalet, då det inte följs... Gör en anmälan...
Citera
2009-04-27, 12:14
Medlem
Det finns en statlig lönegaranti men jag vet inte om den gäller för er i det här fallet. Det står bland annat att lönen inte får vara intjänad tidigare än 3 månader innan konkursansökan kom till tingsrätten för att innefattas av den statliga lönegarantin. Men ni har i alla fall rätt att få ut eran semesterersättning från lönegarantin. Ta kontakt med kronofogden, mer info finns på denna länk:

http://www.kronofogden.se/konkurs/statliglonegaranti.4.14db52b102ed4e5fe380002997.ht ml

Lycka till, kom gärna tillbaka och berätta hur det gick!
Citera
2009-04-27, 14:08
Medlem
Jo den statliga lönegarantin ska gälla. Problemet är snarare att de säger att de "håller på" att gå i konkurs men allting bara drar ut på tiden och jag börjar tappa tålamodet. Nu ska väl jag inte gnälla iofs, min lön är bara ett par dagar sen men för de andra gäller det 1 och för vissa 2 månader. Jag har absolut ingen lust att vänta så länge och vill därför ta tag i det nu och få mina pengar typ nu. Vad jag egentligen är ute efter med den här tråden är att få tips på konkreta saker jag kan göra för att sätta press på arbetsgivaren att hosta upp mina pengar.

Jag ringde till LO igen och de kopplade mig vidare till en jätteschysst kvinna på handels som hjälpte mig fast jag inte är medlem. Hon skulle ringa till de och fråga lite hur de har tänkt sig. Hon skulle även ringa till franchisegivaren och fråga hur de hanterar situationer som den här. Förhoppningsvis börjar de tänka efter lite när handels ringer även om hon inte kan göra något konkret.
Citera
2009-04-27, 18:36
Medlem
sasos avatar
det kan vara så att...
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_1274125.e24
Citera
2009-04-28, 00:48
Medlem
Nej det är tyvärr inte så. Det har gått över en månad sen vissa skulle ha fått sina löner och det är faktiskt inte swedbanks fel. Dessutom har ju cheferna faktiskt sagt att företaget ska gå i konkurs. Det sa de runt den 20e mars.
Citera
2009-04-28, 10:58
Medlem
Så ställ cheferna mot väggen. Har de lämnat in en ansökan om konkurs? I samband med att du ber dem fara åt helvette och går på dagen så berättar du att du själv kommer lämna in en ansökan om konkurs inom en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in