2009-04-26, 18:44
Medlem
Hur gör ni om någon kund eller någon annan som befinner sig på er arbetsplats glömmer eller tappar bort något där? Har ni någon princip att se till att det blir återlämnat eller gör ni allt för att behålla det själv, eller beror det t.ex på omständigheter och vad som hittas? (Ett par exempel: Vid hemdags hittar du en plånbok i en korridor som någon av dina elever tydligen har tappat där. Eller t.ex att en mobiltelefon upphittas i en taxibil)
Citera
2009-04-26, 18:46
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag tror på; ärliget vara längst..så jag skulle aldrig kunna ta en borttappad plånka eller mobil
Citera
2009-04-26, 18:47
Medlem
micaeles avatar
Det beror på hur fattig man är just då eller vilket humör man är på. Behöver man något själv tar man såklart hand om det och glömmer händelsen, men är man på gott humör och just vunnit på triss gör man självfallet allt för att återlämna den borttappade prylen.
Fast iofs, nu för tiden vet man ju aldrig ifall man blir filmad när man plockar upp tappade saker. Nästa gång man tar hand om en välfylld plånbok hamnar man på trean på sämsta sändningstid.
Citera
2009-04-26, 20:50
Medlem
nazipoliss avatar
jag har lovat mig själv att hålla fingrarna borta från saker som inte är mina. du kan inte bara mista jobbet utan även bli anmäld och bli osams med jobbarkompisar som hatar dig för all framtid!

jobbade som ung på flyttfirma och hittade då massa tusenlappar som satt fasttejpat i ett kuvert under en byrå. lägenheten var ett dödsbo och ingen visste om pengarna!
men vi lämnade dem faktiskt till våran chef som ganska omgående ringde upp sonen och berättade om skatten...
Citera
2009-04-26, 20:55
Medlem
Ruskigbusss avatar
Frågan man alltid bör ställa sej, när frestelsen dyker upp, vill man göra sej till tjuv för småslantar?

Om det var frågan om hundratals miljoner så kan jag tänka mej att det blir svårt, men jag skulle aldrig i helvete låta något som några tusen eller hundra få fläcka min heder. Och någons plånbok innehåller troligen saker som bara är värdefulla för ägaren, och om man återlämnar den så besparar man ju denne en massa besvär.

Jag är inte religiös - men jag tror på karma. Gör man gott så får man nån gång nån sorts belöning, gör man ont så får man också vad man förtjänar - förr eller senare.

Därtill kommer ens yrkesheder.

Så ja, självklart skulle man försöka återlämna vad det nu än är till den rätta ägaren. Och oavsett vilket skulle jag aldrig i livet gå runt med något som tillhör nån annan. Skabbigt är bara förnamnet.
Citera
2009-04-26, 21:00
Medlem
På min förra arbetsplats (för enkelhetens skull kan vi säga att det var en stor affär, eller liknande plats med stor genomströmning) hade vi en hylla för bortglömt bakom disken. Där lät vi saker ligga men det var riktigt sällan folk frågade efter dem.
Om vi fick in plånböcker och liknande där man kunde hitta en ägare så brukade vi ringa upp. Har också hittat mobiler där man med lite tur kan ringa det nummer som står som "Hem" i kontaktlistan.
Citera
2009-04-26, 21:03
Medlem
Subb[a]s avatar
Man blir väl knappast förvånad över att det är en stark känsla av äganderätt här. Som det ska vara...

Själv har jag lämnat tillbaka alltifrån plånböcker till visakort. Finns ingen anledning att inte göra det helt enkelt. Det är dessutom alltid kul när man ser att folk får tillbaka hoppet på mänskligheten vid returneringen av deras prylar.

Däremot glömde jag ett par smutsiga kalsonger på mitt jobb i en bil... dom slängdes!!!
Citera
2009-04-26, 21:15
Medlem
Isbiten90s avatar
När jag jobbade på McD glömde folk saker hela tiden. I juletider glömde folk presenter hela tiden, någon gång glömde folk biobiljetter, kläder, etc. Biobiljetterna kom ett par småtjejer och frågade efter lite senare och de fick givetvis tillbaka dem. De andra hamnade i lost&found-lådan inne på kontoret (förmodligen plockade arbetsledarna med sig det mesta hem).

Det enda jag själv plockade på mig var ett busskort som jag hittade under ett bord. Jag frågade de 4-5 kunder som satt närmast men ingen av dem saknade ett busskort. Då det ändå skulle gå ut om cirka tio dagar tog jag det för mig själv.
Citera
2009-04-26, 23:11
Medlem
Stonedboys avatar
Beror på vad. Men på mina arbetsplatser så har det jämt stulits grejjer. Jobbar inom bygg. Folk försöker sno allt dom kan komma över. Men de gäller ju bara dom som jobbar på bygget då iofs.
Citera
2009-04-26, 23:29
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonedboy
Beror på vad. Men på mina arbetsplatser så har det jämt stulits grejjer. Jobbar inom bygg. Folk försöker sno allt dom kan komma över. Men de gäller ju bara dom som jobbar på bygget då iofs.

hur känns det att veta att hammaren/bältet eller vad det nu är kanske inte ligger kvar på gipsbocken efter rasten då?

skulle blivit riktigt förbannad om någon tog nåt av mig utan att fråga först, skillnad är såklart om man jobbar ihop/ i ett team. men att en underleverantör tar nåt som är mitt och lallar iväg axepteras inte. prova att nalla lite ifrån dina jobbarkompisar och se hur dem reagerar!
Citera
2009-04-27, 23:49
Medlem
Ni verkar överlag hålla fast vid att försöka lämna tillbaka det upphittade (vilket är ärligt och bra) men gör ni det oavsett vad som hittas? Tänk om ni är i en stor tom lokal eller stort varuhus eller befinner er i andra liknande situationer och hittar en påse men någon miljon i (ganska osannolikt men men) och ni är väldigt säkra på att ingen kommer att se er ta med den därifrån om ni gör det. Är det inte ganska lockande? (Detta var ett ganska överdrivet exempel men jag vill bara framhäva att det som sagt kanske borde bero lite på i vilken situation man hittar något och framförallt vad man hittar i den situationen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in