Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-26, 14:12
Medlem
Mitt problem är lite svårbeskrivet men jag ska försöka beskriva så gott det går.

Upptäckte igår i photoshop att det var lite konstiga linjer här och var på skärmen. Vid en lite mer noggrann undersökning så ser jag även text och lite logotyper. Upptäcker då att det är ett youtubefönster som jag hade uppe lite tidigare, men som jag redan stängt.
fönstret har väldigt låg opacitet, genomskinligt helt enkelt.

Det är som att pixlarna som visade youtube fönstret lixom.. etsat fast sig. Outlinesen är kvar och det börjar gå mig på nerverna att ha ett genomskinligt dött youtube fönster i bakgrunden.

Stänger av datorn och startar efter en timma. BORTA! Hurra, kommer tillbaka efter en halvtimma så är det itunes tur, itunes har etsat fast sig. Tänker då att det måste vara ett mjukvaruproblem, provar starta vista via bootcamp.

Nu upptäcker jag att vid starten, när jag får välja vilken startskiva jag vill använda, dvs. windows eller mac, så syns fortfarande mitt kära itunesfönster!
Dvs. syns det genomskinliga helvetet hela tiden oavsett om jag har startat ett operativsystem eller ej.

Misstänker att det är ett hårdvarufel, typ att skärmen mår dåligt eller något liknande.

HJÄLP MIG!
Amakakeryu
Citera
2009-04-26, 14:28
Medlem
Andreasvbs avatar
Att den kommer redan efter 30 minuter låter lite väl tidigt, kan ju vara att den är gammal.
När köpte du datorn?

Kolla även flipper1446s länk.
Senast redigerad av Andreasvb 2009-04-26 kl. 14:58.
Citera
2009-04-26, 14:37
Medlem
flipper1446s avatar
Låter som "burn in". Har sett det på ett par iMacar av gamla vita modellen (G5 t.ex.).
Skärmsläckare finns av en anledning.

http://support.apple.com/kb/HT2807?viewlocale=sv_SE
http://www.jscreenfix.com/basic.php
Citera
2009-04-26, 14:40
Bannlyst
Har inte varit med om det. Men min skärm flimrar på vissa få ställen på skärmen ibland. Typ en skum fyrkant som flimrar när man scrollar. Men om en inte scrollar så är det inget problem. Också jävligt skumt.
Citera
2009-04-26, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Låter som "burn in". Har sett det på ett par iMacar av gamla vita modellen (G5 t.ex.).
Skärmsläckare finns av en anledning.

http://support.apple.com/kb/HT2807?viewlocale=sv_SE
http://www.jscreenfix.com/basic.php

Hur är det föresten med de nya led-skärmarna. Där borde väl burn in inte vara ett problem. Eller är det kristallerna i skärmen som jävlas.
Citera
2009-04-26, 14:49
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
Hur är det föresten med de nya led-skärmarna. Där borde väl burn in inte vara ett problem. Eller är det kristallerna i skärmen som jävlas.
Jag tror inte att det finns någon möjlighet för LED-skärmar att få inbrända mönster. Men jag vet ärligt talat inte.
Citera
2009-04-26, 15:06
Medlem
Skitnice!
Bara skumt att det skulle vara burn ins eftersom att jag kör på den senaste versionen imac, dvs core duo (eller?) Skärmen ska ju vara lite bättre på dem.

Om någon upplever liknande problem så kan jag rekomendera alla att göra en helt vit jpg bild som ni sedan sätter som skärmsläckare, låt den gå 1 timma innan datorn går i vänteläge.

Tack för all hjälp!
Citera
2009-04-26, 15:15
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amakakeryu
Skitnice!
Bara skumt att det skulle vara burn ins eftersom att jag kör på den senaste versionen imac, dvs core duo (eller?) Skärmen ska ju vara lite bättre på dem.
Om du har en vit iMac med processorn Intel Core Duo så har du inte den senaste. Core Duo-modellen är väl åtminstone två generationer bakåt, kanske tre. Har inte orkat hålla koll på alla generationer inom iMac-familjen.
Citat:
Ursprungligen postat av amakakeryu
Om någon upplever liknande problem så kan jag rekomendera alla att göra en helt vit jpg bild som ni sedan sätter som skärmsläckare, låt den gå 1 timma innan datorn går i vänteläge.
Eller så ser man till att använda en av de inbyggda skärmsläckarna redan från början
Gärna att den slås på inom 5-10 minuter vid inaktivitet, och att sedan skärmen stängs av inom 30 minuter. Spar både datorn, miljön och plånboken.

Vitt är den färg som är mest krävande för en LCD-skärm att visa eftersom den måste tända varenda liten kristall i hela skärmen. Att ha en helt vit bild i en timme innan datorns skärm stängs av är rena tortyren och sliter rejält på skärmens livslängd.
Citera
2009-04-26, 16:06
Medlem
Jepp, det är inget jag rekomenderar så, men om du t.ex. glömt att stänga av skärmen etc. Upplever en burn in.
Så är den vita skärmen en bra lösning!

Som du säger är "ha en vit skärm KONSTANT" inget jag skulle vilja rekomendera
Citera
2009-04-26, 18:20
Medlem
har samma problem
Citera
2009-04-26, 18:25
Bannlyst
Fan bara för denhär tråden så började jag igen störa mig på det. Vad fan kan det bero på. När jag är inne i en map. med ex. många filer och scrollar neråt. Så blinkar det som fan i vänster hörnet i finder. Men så for man slutar scrolla så slutar det blinka. Men när man åter igen scrollar så gör det de igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in