Citat:
Ursprungligen postat av
fancypowers
I denna artikel talas alltså om hur kniven som är misstänkt mordvapen hittas efter ett tag. Men det var även i någon annan artikel, eller i denna kanske, fast där man kunde läsa hela artikeln - som det sades lite mer om hur man hittat vid ett andra besök i MGM:s hem.
Såg nu även att mina fråga om ev fällande dom pratas om i artikeln i BT från 2012 då kommisarie Evertsson uttalar sig
http://www.e-pages.dk/xtraboras/58/
Men sen undrar jag hur man gjorde med typ denna kniv efter frisläppandet. Återbördades den till MGM? Eller finns den kvar någonstans och kan analyseras igen?
Beror på var kniven anträffades. Anträffades den hemma hos den misstänkte eller det funnits skäl att tro att han är ägare så har den återlämnats. Om den hittats på brottsplatsen eller plats där det inte går att sluta sig till ägaren och ingen gör anspråk på den så kan den finnas i polisens förvar men det är inte särskilt troligt. Man kunde aldrig ana att den forensiska vetenskapen skulle ta sjumilakliv med DNA. Eller som Leif GW Persson uttryckte cold case utredarnas förtvivlan när de gått genom gamla fall och upptäckt bevisning som av klantighet och nit förstörts av polisen men som i annat fall hade lett till fällande dom mot en gärningsman. Bland annat ett sexualmord där offrets trosor, som hade sperma på sig, tvättats av någon nitisk polis på bevisförvaret.
Brottet är dock idag preskriberat sedan länge varför några utredningsåtgärder knappast kommer att vidtas ens ifall I/C klev in på en polisstation med kniven intakt med DNA efter alla år och med ett skriftligt erkännande. Det är över helt enkelt.
För övrigt tror jag att I/CL och R hade någon slags bögförhållande men att R börjat intressera sig för tjejer och ville sluta böga och det var upprinnelsen till mordet.
Vad är det för man som varit gift med I/CL?