2009-07-19, 19:56
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag vet detta. Jag har tyvärr vare sig fullständigt namn eller exakt födelseår. Har bara hans efternamn. Detta är ju inte supervanligt iof, men ändå såpass vanligt att det behövs mera info.

Om han var 16 år 1976 så skulle han ha varit född 1960. Det kan också ha varit så, att han skulle fylla 17 år efter den 9 april då Reijo Daag mördades? Då skulle han ha varit född 1959.

Den misstänkte GM 1976 kan också vara avliden?

Visst kan han vara avliden. Det är ett tänkbart öde om det handlade om en trasig människa som senare i livet hamnade i ett djupare träsk av tveksamt leverne. Det vet man ju aldrig, men han kan ju också vara gift, med barn och ett allmänt stabilt liv.

Jag själv har såklart ingenting att gå på, men är också nyfiken på hur det kan tänkas ha gått för en sådan människa. Förutsatt att det var han som utförde dådet.

Hur många träffar får du på birthday.se på efternamnet tillsammans med födelseåret 1959 och/eller 1960?

Jag såg förresten din tråd på svenskamord och att det där var någon (inlägg skrivet 6:e Juli) som beställt information från landsarkivet. Är det något som du har fått tagit del av?
Citera
2009-07-19, 20:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Landsarkivet.

Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Visst kan han vara avliden. Det är ett tänkbart öde om det handlade om en trasig människa som senare i livet hamnade i ett djupare träsk av tveksamt leverne. Det vet man ju aldrig, men han kan ju också vara gift, med barn och ett allmänt stabilt liv.

Jag själv har såklart ingenting att gå på, men är också nyfiken på hur det kan tänkas ha gått för en sådan människa. Förutsatt att det var han som utförde dådet.

Hur många träffar får du på birthday.se på efternamnet tillsammans med födelseåret 1959 och/eller 1960?

Jag såg förresten din tråd på svenskamord och att det där var någon (inlägg skrivet 6:e Juli) som beställt information från landsarkivet. Är det något som du har fått tagit del av?

Jag har inte gjort några sökningar ännu på birthday.se men skall göra detta.

Ja jag har haft kontakt med denna person och han har berättat litet för mig. Om jag minns rätt så har han ännu inte erhållit något ifrån Landsarkivet. Däremot hade han tittat på microfilm, antar Borås tidning, för att kolla vad som skrevs där.
Citera
2009-07-19, 20:16
Medlem
Celerons avatar
Utomordentligt intressant fall. Bor själv på denna ort (Viskafors) men bara sedan ett antal år tillbaka så jag hade ingen som helst aning om detta mord. Dock har jag bott i Borås sedan 1978.

Först lite allmän info. Viskafors är en ort som ligger ca 15 kilometer sydväst om Borås. Fagersberg som det talas om är ett villaområde i östra delen av detta samhälle. Orten tillhör Borås kommun.

En sak som slog mig när jag läste skaraborg2:s korta redogörelse över händelseförloppet är att det var nog en snällt sagt "speciell" kille som var gärningsman. Inte nog med själva mordet (och utdelandet av 100 (!) knivhugg) utan även den efterföljande häktningen där det under tiden med all säkerhet hölls ett antal förhör.

För när du skriver att han friades p.g.a att åklagaren inte kunde binda honom vid brottet betyder ju detta att gärningsmannen själv inte sagt ett ord mer än kanske "jag har inte gjort det" under hela tiden. Lägg därtill att han bara var sexton år gammal (för övrigt lika gammal som GM i det ganska nyligen inträffade mordet i Stureby i Stockholm) så har vi med en speciell person att göra.

Borde ju gå att få fram mer info om detta. De jämnåriga till både offret och GM är ju bara runt femtio år. Ska försöka höra mig för om/när tillfälle uppstår att prata med närboende i "rätt" ålder. Denna händelse är ju en sådan som måste satt sig i minnet hos folk som bodde här på den tiden.

Vore intressant med gärningsmannens identitet b.l.a. Han kanske flyttade till stan (Borås) och är kanske någon man i så fall känner till ??.
Citera
2009-07-19, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Speciell" kille.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Utomordentligt intressant fall. Bor själv på denna ort (Viskafors) men bara sedan ett antal år tillbaka så jag hade ingen som helst aning om detta mord. Dock har jag bott i Borås sedan 1978.

Först lite allmän info. Viskafors är en ort som ligger ca 15 kilometer sydväst om Borås. Fagersberg som det talas om är ett villaområde i östra delen av detta samhälle. Orten tillhör Borås kommun.

En sak som slog mig när jag läste skaraborg2:s korta redogörelse över händelseförloppet är att det var nog en snällt sagt "speciell" kille som var gärningsman. Inte nog med själva mordet (och utdelandet av 100 (!) knivhugg) utan även den efterföljande häktningen där det under tiden med all säkerhet hölls ett antal förhör.

För när du skriver att han friades p.g.a att åklagaren inte kunde binda honom vid brottet betyder ju detta att gärningsmannen själv inte sagt ett ord mer än kanske "jag har inte gjort det" under hela tiden. Lägg därtill att han bara var sexton år gammal (för övrigt lika gammal som GM i det ganska nyligen inträffade mordet i Stureby i Stockholm) så har vi med en speciell person att göra.

Borde ju gå att få fram mer info om detta. De jämnåriga till både offret och GM är ju bara runt femtio år. Ska försöka höra mig för om/när tillfälle uppstår att prata med närboende i "rätt" ålder. Denna händelse är ju en sådan som måste satt sig i minnet hos folk som bodde här på den tiden.

Vore intressant med gärningsmannens identitet b.l.a. Han kanske flyttade till stan (Borås) och är kanske någon man i så fall känner till ??.

Han var nog minst sagt en "speciell" kille. Inte minst just detta att han orkade med att neka hela tiden, under den ganska långa häktingstiden. Han var ju bara 16 år, men det finns ju andra 16-åringar som är lika "pigga".

Ja detta måste de som är i "rätt" ålder och som bor kvar i Viskafors komma ihåg mycket väl.

Tittar man på fotot på Reijo Daag så var det inget anmärkningsvärt med honom. Han såg ut som vilken annan 14-årig kille som helst.

Du kanske också känner till Kinnarumma?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-19 kl. 20:48.
Citera
2009-07-19, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Googla på efternamnet.

Jag googlade på den misstänkte GM:s efternamn och orten Viskafors.

Fick faktiskt upp en del personer med detta efternamn som bor där.
Citera
2009-07-19, 20:59
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Du kanske också känner till Kinnarumma?

Tja. Är ju ett ännu mindre samhälle (by) ett par-tre kilometer från centrala Viskafors. Har bara åkt igenom några gånger. Inget mer.
Senast redigerad av Celeron 2009-07-19 kl. 21:01.
Citera
2009-07-19, 21:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kinnarumma.

Citat:
Tja. Är ju ett ännu mindre samhälle (by) ett par-tre kilometer från centrala Viskafors. Har bara åkt igenom ett par gånger. Inget mer.

I denna by bodde iaf en klasskamrat till Reijo
Citera
2009-07-19, 21:17
Medlem
Celerons avatar
Citat:
I denna by bodde iaf en klasskamrat till Reijo

Ja, där ser man. Kom att tänka på ytterligare en sak. Kanske oviktig. Fagersberg är det yttersta området med bebyggelse i Viskafors "åt det hållet". Sedan är det inte mer än någon kilometer att åka längs den gamla länsvägen innan de första husen i Kinnarumma dyker upp.

Har du någon aning om EXAKT mordplats eller var GM bodde ?. Vad hette GM i efternamn ?. Har du möjlighet eller vilja att svara på någon /alla dessa frågor ?. Efternamnet går bra via PM också.
Citera
2009-07-19, 21:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skog.

Citat:
Ja, där ser man. Kom att tänka på ytterligare en sak. Kanske oviktig. Fagersberg är det yttersta området med bebyggelse i Viskafors "åt det hållet". Sedan är det inte mer än någon kilometer att åka längs den gamla länsvägen innan de första husen i Kinnarumma dyker upp.

Har du någon aning om EXAKT mordplats eller var GM bodde ?. Vad hette GM i efternamn ?. Har du möjlighet eller vilja att svara på någon /alla dessa frågor ?. Efternamnet går bra via PM också.

Bara att det skulle ha varit i ett skogsparti där kroppen hittades.

Det enda jag vet ang. GM var att han skulle ha bott i Viskafors.

Eftersom klasskamraterna bodde så när varandra så var det kanske en orsak till att de skall ha känt varandra ganska väl. Ev. umgåtts på fritiden kanske?
Citera
2009-07-19, 22:01
Medlem
Om nu inte GM hyste ett specielt hat just emot Reijo, viket såvitt jag förstått inte var fallet, så kan man ju tycka att det är märkligt att inte GM återkom med liknande gärningar. Ett modus med 100 knivhugg är ju naturligtvis en galnings verk, och indikerar ju upprepning.
Citera
2009-07-19, 22:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återkom.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Om nu inte GM hyste ett specielt hat just emot Reijo, viket såvitt jag förstått inte var fallet, så kan man ju tycka att det är märkligt att inte GM återkom med liknande gärningar. Ett modus med 100 knivhugg är ju naturligtvis en galnings verk, och indikerar ju upprepning.

GM var två (2) år äldre och jag vet inte om Reijo brukade umgås med denne 16-åring? De som har skrivit PM till mig. om detta fall, har iaf inte nämnt något hat från GM:s sida gentemot Daag. Den ene av dessa var personligen bekant med både offer och GM.

Ja det ser verkligen ut som en galnings verk. Vad vet vi? Han kanske "återkom"? Inte på samma sätt förstås med ytterligare en kropp som hade ca 100 knivhugg.
Citera
2009-07-22, 22:06
Medlem
Det är jag som idag har suttit på landsarkivet och gått igenom hela brottsutredningen, dock är detta fall sekretessbelagt och jag har skrivit på papper för att inte sprida info vidare. Kan dock säga att det var en otroligt kuslig läsning och väldigt otäcka bilder...GM är/var mycket speciell.

Kan också tillägga att den misstänkte GM finns ej att hitta på nätet, antingen är han avliden eller så har han bytt personnummer och namn! Så slipper ni leta ihjäl er...=)
Senast redigerad av castafjodor 2009-07-22 kl. 22:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in