2009-04-25, 21:21
Medlem
Trinnits avatar
Jag sitter här och är lite nervös. Ikväll upptäckte jag att det går en lång spricka över min vägg/tapet. Jag har lagt märke till denna spricka förut, men då var den betydligt kortare. Jag trodde att det bara var något jag hade missat, men att den har vuxit sig längre gör mig riktigt, riktigt orolig. Den går snett över väggen, uppåt.
Jag är inte säker på hur djup sprickan är, det kan vara så att den sitter enbart i tapeten, men ja...det känns inte riktigt som om sprickor i tapeterna blir spontant längre utan att man gör något för att de ska bli det.
Vad tusan är detta? Vad ska jag göra?

Lägenheten är en bostadsrätt, vilket gör mig ännu mer orolig, då jag inte har de största ekonomiska resurserna.
Jag skulle också tycka att det var väldigt otrevligt om någonting hände med väggen, exempelvis att den rasade ner på mig. Är det någon som vet vad som kan vara anledningen här?
Citera
2009-04-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Jag sitter här och är lite nervös. Ikväll upptäckte jag att det går en lång spricka över min vägg/tapet. Jag har lagt märke till denna spricka förut, men då var den betydligt kortare. Jag trodde att det bara var något jag hade missat, men att den har vuxit sig längre gör mig riktigt, riktigt orolig. Den går snett över väggen, uppåt.
Jag är inte säker på hur djup sprickan är, det kan vara så att den sitter enbart i tapeten, men ja...det känns inte riktigt som om sprickor i tapeterna blir spontant längre utan att man gör något för att de ska bli det.
Vad tusan är detta? Vad ska jag göra?

Lägenheten är en bostadsrätt, vilket gör mig ännu mer orolig, då jag inte har de största ekonomiska resurserna.
Jag skulle också tycka att det var väldigt otrevligt om någonting hände med väggen, exempelvis att den rasade ner på mig. Är det någon som vet vad som kan vara anledningen här?

Det e ganska vanligt att pputsen eller betong vägagr spricker när hus rör på sig.. inget att oroasig över. ta i kontakt med fastighets ägaren och snacka med han om det är nåfot han står för eller läs kontraktet mvh Feek
Citera
2009-04-25, 22:00
Medlem
epost72s avatar
Som förgående hus rör sig och det blir sättningar inget att oroa sig för men kontakta gärna någon fastighetsskötare för konsultation.

Huset kommer inte att rasa ihop....
Citera
2009-04-25, 22:06
Medlem
Stonedboys avatar
Låter inte så trevligt. Är det gips eller betong? Går ju laga i om det är så. Hyffsat enkelt och fixa.
Citera
2009-04-25, 22:30
Medlem
Trinnits avatar
Tack för svaren, känner mig betydligt lugnare nu
Blev som sagt lite nervös, sprickor i väggarna är i min värld ett väldigt illabådande tecken, skönt att veta att det inte måste vara det i resten av världen. Men jag ska ta och ringa fastighetsskötaren på måndag och be honom att ta en titt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stonedboy
Låter inte så trevligt. Är det gips eller betong? Går ju laga i om det är så. Hyffsat enkelt och fixa.

Det är gipsväggar. Så de kommer bara att fylla på med någon lämplig fyllning då? Inga större ingrepp som krävs?
Citera
2009-04-25, 22:36
Medlem
Stonedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Tack för svaren, känner mig betydligt lugnare nu
Blev som sagt lite nervös, sprickor i väggarna är i min värld ett väldigt illabådande tecken, skönt att veta att det inte måste vara det i resten av världen. Men jag ska ta och ringa fastighetsskötaren på måndag och be honom att ta en titt.

Det är gipsväggar. Så de kommer bara att fylla på med någon lämplig fyllning då? Inga större ingrepp som krävs?

Beror på hur stora hål vi snackar om. Går ju använda gipsbruk och dylikt om det inte är alltför stort. Men är de för stort så skulle jag skära ut en liten bit i väggen och gipsa igen det sen med en frisk gipsbit. Sen är det bara och spackla igen och måla eller vad du nu vill göra. Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2009-04-25, 22:41
Medlem
Neonights avatar
Riv bort tapeten och dra på en repa spackel, lägg sedan i en pappremsa och spackla över. Klappat och klart på fem röda!
Citera
2009-04-26, 10:46
Medlem
nickex35s avatar
Är det en gipsvägg så ska du vara orolig...är det däremot en betongvägg kan du sova lugnt, troligen en sättspricka, mer eller mindre omöjliga att bli av med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in