2009-04-25, 19:40
Medlem
Vincenzos avatar
Jag vet att alla uppsatser som görs skrivs in på ett samlat ställe, och att lärare brukar kolla om man har skrivit av någon annans uppsats.

Men finns ett liknande "program" som kollar om man har skrivit av litteratur? Jag har hört av en person att det ska finnas ett program som har de alla möjliga böckerna, och att man kollar där om man har skrivit av litteratur. Stämmer det?

Förstår ni hur jag menar? Jag är skit kass på att skriva som ni ser.
Citera
2009-04-25, 19:47
Medlem
Flytande_argots avatar
Många skolor och universitet använder sig av en mjukvara som heter "Urkund" och den är ganska avancerad. Läs mer här:

http://www.urkund.se/SE/funktion.asp
Citera
2009-04-25, 22:23
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincenzo
Jag vet att alla uppsatser som görs skrivs in på ett samlat ställe, och att lärare brukar kolla om man har skrivit av någon annans uppsats.

Men finns ett liknande "program" som kollar om man har skrivit av litteratur? Jag har hört av en person att det ska finnas ett program som har de alla möjliga böckerna, och att man kollar där om man har skrivit av litteratur. Stämmer det?

Förstår ni hur jag menar? Jag är skit kass på att skriva som ni ser.

Om du har övervägt att kopiera text ifrån literatur så tänk om. Det är inte värt det. Ifall du blir påkommen, vilket är stor risk, så kommer du avstängd, förlora csn osv.
Citera
2009-04-26, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dileva
Om du har övervägt att kopiera text ifrån literatur så tänk om. Det är inte värt det. Ifall du blir påkommen, vilket är stor risk, så kommer du avstängd, förlora csn osv.

Kan bara hålla med. Ska du klippa och klistra, så glöm det. Det är inget alternativ. Du riskerar för mycket för att det ska vara värt det. Risken är mycket stor att du kommer åka dit.
Citera
2009-04-26, 13:22
Medlem
Bara Glads avatar
Klippa och klistra är en dålig idé - klippa, klistra och ändra ordföljd däremot.
Citera
2009-04-26, 13:43
Medlem
Att bara klippa och klistra som redan har nämnts, är troligen det dummaste man kan göra. Det handlar nog så fall om en lärare som varit slarvig om det går igenom än skicklighet.....

Sen beror det väl också på hur hårt läraren ser på det hela med klippa och klistra. Hur har ni märkt det hela, vissa lärare är väldigt kinkiga med att "klippa & klistra och ändra ordföljd" medan andra tycker det är ok så länge man använder egna ord så att säga... Kanske luddigt beskrivet men ni förstår nog poängen...
Citera
2009-04-26, 15:18
Medlem
Abolishs avatar
Säger som många andra, det är absolut inte värt det.

Ett tips däremot är att översätta från ett annat språk, brukar fungera bra så länge du kan båda flytande
Citera
2009-04-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Säger som många andra, det är absolut inte värt det.

Ett tips däremot är att översätta från ett annat språk, brukar fungera bra så länge du kan båda flytande

Med betoning på flytande.. Att använda babbelfish eller liknande brukar sluta med en mardröm...
Citera
2009-04-26, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Med betoning på flytande.. Att använda babbelfish eller liknande brukar sluta med en mardröm...
haha ja om någon har använt ett översätttningsprogram så lär läsaren märka det direkt. Speciellt om det är lite facktermer inblandat då översättningsprogrammen brukar ha problem med att fatta hur de ska översättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in