Citat:
Ursprungligen postat av krimm
Jag har varit med i Utställningen Unga Forskare. Det är nog det roligaste jag gjort som har med skolan att göra! Jag rekommenderar verkligen att satsa på det. Om du gör ditt arbete på KI så borde du kunna få ihop något avancerat som kan ta dig långt i tävlingen.
Svar på dina frågor:
1. Oftast så anordnar skolorna ansökan till tävlingen, eftersom det först är en regionstävling. Men om din skola är inte med på det så borde det gå utmärkt att anmäla sig själv, bara att ta reda på vilka som anordnar regionstävlingen och kontakta dem eller förbundet.
2. Själva förbundet har egentligen ingenting med utställningen att göra, mer än att det är en grupp (Utställningsgruppen) som anordnar finalen i Stockholm. Förbundet har jag ingen erfarenhet av. men tävlingsorganisationen är uppbyggd så att det är regiondeltävlingar som ofta anordnas av en högskola. Sedan går ett antal vidare till finalen från varje deltävling.
3. Vad man gör? Man ställer ut sitt projekt i en monter. Sen går det runt en jury (men även allmänheten) och tittar på projekten. Så man får försöka sälja sitt projekt i princip. Om man vinner juryns hjärta (och hjärna) så går man vidare till finalen. Där sker i princip samma grej igen fast med många fler utställare än det är i varje regionstävling. Men under finaldagarna så gör man även massa andra roliga grejer. Går på studiebesök och föreläsningar, spelar lasergame, umgås (alla finalister bor tillsammans på ett vandrarhem) etc. Riktigt kul! Det bästa är att man vet att man umgås med Sveriges smartaste i ens egna ålder (och att man är en av dem) och man kan ha hur nördiga och roliga debatter som helst.
4. I finalen finns jag tror det är 6-7 st olika utmärkelser man man vinna. Bästa utställare, bästa studie, bäst upptäckarglädje etc. Varje sån vinst ger en resa. Bästa projekt får åka till Intel ISEF, som är den största tävlingen för projekt i världen som jag förstått det. I år är den i Reno och utöver att delta i tävlingen så får man en veckas semester var man vill i USA. Man kan också vinna en plats i ett forskarläger på MIT där man får fortsätta forska på högre nivå i sex veckor. Sen är det också resor till andra tävlingar och grejer i t ex London, Tyskland, Kina, Paris som man kan vinna. Utmärkta priser i och med: upplevelsen, meriten, nätverkandet, att man har skitkul!
Tack för ditt svar

Låter onekligen mycket intressant.
Ska träffa en professor på KI snart och då ska vi spåna lite idéer så förhoppningsvis löser det sig då vad vi ska undersöka.