Citat:
Ursprungligen postat av twitch_91
Okej, vet du nåt på ett ungefär hur lång tid det här kan ta innan jag kan börja gå dugligt normalt igen eller också kunna träna normalt igen?
Svårt att säga. En MCL-skada läker ut av sig själv på 2v-3månader beroende på skadans omfattning. Kan ev behövas en sk ortos som håller knät stabilt i sidled.
Korsband opereras om du tränar på hög nivå eller om knät blir väldigt instabilt. Efter op ska du vänta minst 9 månader innan du återgår till träning med vridmoment, ex fotboll.. Springa kan du påbörja inom 3 mån.
Om du inte opererar kan du i princip göra allt till smärtgräns så fort den akuta fasen lagt sig.
Meniskskador är knepigare än gemene man tror, numera syr man med fördel menisker vid en op, och det blir längre rehab, efter min senaste meniskop hade jag ortos i 6 veckor och var borta från fotboll i 5 månader.
En meniskskada ska opereras.
Hursomhelst så hoppas jag att du träffat en ortoped idag och att han rekommenderat dig att ta kontakt med sjukgymnast. Om det är så att det krävs operation så bör du träna inför denna så får du det mkt lättare efteråt.
Och ffa, låt det ta den tid det tar, det är värt det om 20 år.