2009-04-25, 00:51
Medlem
Hej!

Hade oturen idag att skada benet ganska rejält.
Så som det känns i benet så är det antingen korsbandet eller ledbanden som tagit stryck. Känner en j''''t irriterande smärta i bennet, och undviker gärna att röra på det eftersom smärtan då är förjävlig. och förstår att det inte är riktigt någon enkel stukning eller liknande. Har inte uppsökt läkare än, men ska in till akuten i morgon så dom kan bedömma skadorna.

Så nu till frågan.

Är det någon här på flashback som haft just korsband eller ledbands skada som kan förklara lite få se om jag verkligen har en skadat banden eller inte?
Har även förståt att man troligtvis kommer få gipsa benet och det här kommer inte bli bra fören om ett halv år? stämmer det?
Är även glad om ni har tips på vad man kan göra för att orka med allt det hära?

Tack på förhand.
Citera
2009-04-25, 01:07
Medlem
Du får berätta lite mer.
Vad gjorde du när det hände? Varifrån kom våldet (ex. tackling utifrån)? Är knäet svullet nu? Om ja och du har så ont blir det svårt att göra tester nu.

Kryckor och NSAID som första steget och sen ett återbesök om ett par veckor gissar jag på.
Gips kan jag nog säga att det knappast blir tal om.
Citera
2009-04-25, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gugglemand
Du får berätta lite mer.
Vad gjorde du när det hände? Varifrån kom våldet (ex. tackling utifrån)? Är knäet svullet nu? Om ja och du har så ont blir det svårt att göra tester nu.

Kryckor och NSAID som första steget och sen ett återbesök om ett par veckor gissar jag på.
Gips kan jag nog säga att det knappast blir tal om.

Okej. Hade sån där tråkit idrott i skolan, och det var softboll. (BORING)Och jag sprang och hukade mig och skulle ta upp bollen väldigt snabbt, sammtidigt som jag känner att benet viker sig kraftigt innåt. och knakar till som bara fan. Försöker stödja mig på benet men märker att det är oerhört smörtsamt. sätter mig ner en stund. Just nu kan jag inte räta ut benet ordentligt. (kanske kan men gör så förnababt ont så vill inte prova) kan ändast stödja mig extremt lite på benet om jag håller det absolut rakt. mer vet jag inte vad jag kan förklara om händelsen.
Citera
2009-04-25, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twitch_91
Okej. Hade sån där tråkit idrott i skolan, och det var softboll. (BORING)Och jag sprang och hukade mig och skulle ta upp bollen väldigt snabbt, sammtidigt som jag känner att benet viker sig kraftigt innåt. och knakar till som bara fan. Försöker stödja mig på benet men märker att det är oerhört smörtsamt. sätter mig ner en stund. Just nu kan jag inte räta ut benet ordentligt. (kanske kan men gör så förnababt ont så vill inte prova) kan ändast stödja mig extremt lite på benet om jag håller det absolut rakt. mer vet jag inte vad jag kan förklara om händelsen.

Min spontana tanke var medial kollateralligamentskada, men hukningen får mig att tveka. Kanske laterala menisken som är skadad. Kan du avgöra vilken sida av knäet som smärtar?

Någon annan kan nog svara med något större säkerhet. Dock är det svårt att säga något om du inte kan räta ut benet. När du stöder på benet, känns det då instabilt inåt?
Citera
2009-04-25, 08:10
Medlem
Citat:
Min spontana tanke var medial kollateralligamentskada, men hukningen får mig att tveka. Kanske laterala menisken som är skadad. Kan du avgöra vilken sida av knäet som smärtar?

Någon annan kan nog svara med något större säkerhet. Dock är det svårt att säga något om du inte kan räta ut benet. När du stöder på benet, känns det då instabilt inåt?

Smärtan sitter i hela knät skulle man kunna säga och drar sig uppåt längs låret ca 2-3dm.
Benet känns instabillt både innåt och utåt. Försöker undvika att stödja så mycket det går pga smärtan.
Citera
2009-04-25, 10:49
Medlem
Jag har haft korsbandsskada x2, ledbansskada x typ 20 och 2 rejäla meniskskador. Dessutom är jag sjukgymnast.

Det är jättesvårt att säga hur det "känns". Min senaste knäskada och den förra jag hade kändes likadana. I ena fallet var det en rejäl meniskruptur, i det andra en total korsbandstruptur.
Troligtvis kommer läkarna på akuten ha svårt att bedöma det initialt också, ffa om knät är svullet.
Skulle det vara en MCL-skada får du troligtvis en skena att ha på benet i några veckor för att skadan ska få läka ifred.

Generellt säger man att om knät inte svullnar är det oftast ingen korsbandsskada, däremot kan menisken vara skadad och inre ledbandet brukar inte heller ge ngn svullnad.
(nu har jag iofs haft två totala korsbandsrupturer utan att svullna nämnvärt, så det är inte helt att lita på..)

Hoppas det löser sig för dig.
Citera
2009-04-25, 11:42
Medlem
Citat:
Smärtan sitter i hela knät skulle man kunna säga och drar sig uppåt längs låret ca 2-3dm.
Benet känns instabillt både innåt och utåt. Försöker undvika att stödja så mycket det går pga smärtan.

Jag tänkte mer på om det gör mer ont på in- eller utsidan.
Citera
2009-04-25, 13:25
Medlem
Citat:
Jag tänkte mer på om det gör mer ont på in- eller utsidan.

Både in och utsidan.
Citera
2009-04-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shudde
Jag har haft korsbandsskada x2, ledbansskada x typ 20 och 2 rejäla meniskskador. Dessutom är jag sjukgymnast.

Det är jättesvårt att säga hur det "känns". Min senaste knäskada och den förra jag hade kändes likadana. I ena fallet var det en rejäl meniskruptur, i det andra en total korsbandstruptur.
Troligtvis kommer läkarna på akuten ha svårt att bedöma det initialt också, ffa om knät är svullet.
Skulle det vara en MCL-skada får du troligtvis en skena att ha på benet i några veckor för att skadan ska få läka ifred.

Generellt säger man att om knät inte svullnar är det oftast ingen korsbandsskada, däremot kan menisken vara skadad och inre ledbandet brukar inte heller ge ngn svullnad.
(nu har jag iofs haft två totala korsbandsrupturer utan att svullna nämnvärt, så det är inte helt att lita på..)

Hoppas det löser sig för dig.

Okej, vet du nåt på ett ungefär hur lång tid det här kan ta innan jag kan börja gå dugligt normalt igen eller också kunna träna normalt igen?
Citera
2009-04-25, 13:56
Medlem
Citat:
Både in och utsidan.

Okej, då kan jag inte säga så mycket mer. Att benet böjdes inåt tyder på att mediala kollateralligamentet skadades. När benet böjs inåt hamnar också laterala menisken i kläm. Jag har fått intrycket av att laterala meniskskador är lite mer ovanliga.

Citat:
Okej, vet du nåt på ett ungefär hur lång tid det här kan ta innan jag kan börja gå dugligt normalt igen eller också kunna träna normalt igen?

Jag tror att han kan ha svårt att svara på det. Det beror på flera olika saker, om ledbandet är helt av eller bara delvis, om det rör sig om en annan skada etc.

Du ska till akuten senare idag? Berätta vad läkaren sa.
Citera
2009-04-25, 16:59
Medlem
SafariGlenns avatar
Jag förstår inte varför folk hellre skapar trådar på Flashback än att gå till läkare eller sjukhus.
Citera
2009-04-25, 20:56
Medlem
Citat:

Svårt att säga. En MCL-skada läker ut av sig själv på 2v-3månader beroende på skadans omfattning. Kan ev behövas en sk ortos som håller knät stabilt i sidled.
Korsband opereras om du tränar på hög nivå eller om knät blir väldigt instabilt. Efter op ska du vänta minst 9 månader innan du återgår till träning med vridmoment, ex fotboll.. Springa kan du påbörja inom 3 mån.
Om du inte opererar kan du i princip göra allt till smärtgräns så fort den akuta fasen lagt sig.

Meniskskador är knepigare än gemene man tror, numera syr man med fördel menisker vid en op, och det blir längre rehab, efter min senaste meniskop hade jag ortos i 6 veckor och var borta från fotboll i 5 månader.
En meniskskada ska opereras.

Hursomhelst så hoppas jag att du träffat en ortoped idag och att han rekommenderat dig att ta kontakt med sjukgymnast. Om det är så att det krävs operation så bör du träna inför denna så får du det mkt lättare efteråt.

Och ffa, låt det ta den tid det tar, det är värt det om 20 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in